• 0

Onrealistische omzetverwachting(?)

Aangezien dit mijn eerste post op deze site is zal ik me even kort voorstellen.

 

Ik heet René ben van 1984, inmiddels 23 dus. Ik hoop in november af te studeren als SBRM´er.

 

Voor mijn afstudeeropdracht moet ik een winkelformule, exclusieve tuinmeubelen, optimaliseren en achterhalen of een vestiging in een andere plaats interessant is.

 

De optimalisatie is inmiddels achter de rug. Bij het bepalen van het al dan niet vestigen in de plaats heb ik al onderzocht hoeveel potentiële klanten er zitten. Echter, deze branche is een buitenbeentje. De meubelbranche lijkt voor de hand liggend, maar het CBW (brancheorganisatie) vindt dat het onder de tuincentra valt. Terwijl de tuincentrabranche van mening is dat het geen tuincentrum is, omdat er geen planten te koop zijn. De meubelbranche klinkt het meest aannemelijk. Het volgende probleem waar ik dan op stuit, is dat de gevonden kerncijfers niet erg bruikbaar zijn. Deze cijfers heb ik bij HBD, Rabobank Cijfers & Trends, CBW, ABN-AMRO gevonden. De reden dat ze niet erg bruikbaar zijn is omdat het bedrijf echt op het topniveau opereert, terwijl deze cijfers van het gemiddelde uitgaan.

 

Daarom ben ik uitgegaan van cijfers vanuit het bedrijf zelf. Met behulp van de omzet per m2 heb ik zo een te verwachten omzet bepaald. Deze verwachtte omzet vind ik wat aan de lage kant, omdat vanuit het concurrentieonderzoek is gebleken dat er nog veel ruimte in de markt is. De marktomvang is 2x zo groot, terwijl het totaal aantal VVO van de markt gelijk is met de markt van de huidige vestigingsplaats. Daar komt nog eens bij dat de beoogde locatie twee keer zo groot is als de huidige, en dus 2x zoveel marktaandeel Dit zou dus een verviervoudiging van de omzet betekenen.

 

Ik heb nog een andere methode geprobeerd uit te rekenen. Dat is door gemiddelde besteding per jaar te gebruiken voor de marktomvang en dan aan de hand van het verwachte marktaandeel een omzet uit te rekenen. Echter vliegen de omzetten nu nog verder omhoog, tot zelfs een verzevenvoudiging van de omzet!

 

Mijn probleem is dus dat ik een verdubbeling van de omzet wel verwacht, vanwege simpelweg verdubbeling van de verkoopruimte. Wat meer is ook wel te verdedigen, vanwege het ‘ gebrek’ aan concurrentie. Maar een verzevenvoudiging vind ik, zelf voor een best-case scenario, veel. Iemand anders nog een idee hoe dit verder te onderbouwen is of een andere manier van omzet bepalen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn probleem is dus dat ik een verdubbeling van de omzet wel verwacht, vanwege simpelweg verdubbeling van de verkoopruimte.

 

Tja, als het allemaal zo makkelijk was :-\

 

Verder voel ik een slotje aankomen.......studieopdracht!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hallo, Ik ben Sancho,

 

Mijn ezel liep de laatste tijd niet zo best. Dus heb ik er een expert naar laten kijken en die zei dat als ik hem twee keer zo groot zou maken, dat hij dan ook twee keer zo hard zou gaan lopen. Eerlijk gezegd geloofde ik het niet, want ik had nog nooit zulke grote ezels gezien en daarbij vroeg ik me af of hij dan niet door het overgewicht door zijn poten zou zakken.

 

Een andere ezelliefhebber vertelde me dat ezels dol zijn op haver en dat dit voedsel ook extra kracht geeft, waardoor het best zou kunnen zijn dat hij weer goed gaat lopen. Ook zou het beter zijn om af en toe eens een aardig woordje tegen de ezel te spreken. Deze man durfde me enkel geen garantie te geven. De ezel had de laatste tijd alleen maar gedroogd gras gegeten en met zijn kop aan een paal gestaan, dus er zou best wel eens iets in dat verhaal kunnen zitten.

 

We hebben het geprobeerd en zowaar, hij loopt weer als een ezel.

 

Moraal van dit verhaal: twee keer zo groot is niet twee keer zo goed en kijk naar de inhoud in samenhang met de context. Waarom blijft de omzet achter (en is dat wel zo) ?

 

Succes met afstuderen (enne eigenlijk is dit forum niet voor studenten)

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.