• 0

Methodiek om klanten hun files sneller te laten aanleveren.

Hallo allemaal,

 

Ik bezoek de site al geruime tijd, en het wordt tijd voor mijn allereerste "post" op higherlevel...

 

Ik ben ruim 3 jaar zelfstandig ontwerper/webdesigner.. en stuit regelmatig op het "probleem" dat klanten er soms echt weken over doen om foto's , texten etc etc aan te leveren.

 

Zelfs na het nomaals sturen van een email mbt waar de bestanden blijven, komt een en ander maar met moeite tot niet op gang...

 

Als ik er zo op terugkijk lijkt het alsof er door mij te weinig druk wordt uitgeoeffend om een en ander te verwezenlijken.

 

Aangezien ik bij voorkeur een ontspannen en vriendelijk klantcontact wil onderhouden, schiet ik hierin mogelijk mijn doel voorbij.

 

 

Graag hoor ik van julie ervaringen/suggesties/adviezen mbt dit "huiswerk" klusje onder zachte dwang..

 

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

 

Mvg

 

 

 

A~

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.electronicnature.com //. flash CMS

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Wat wilt u precies gaan doen, wat voor afspraken zijn er gemaakt en hoe levert de klant zijn teksten aan?

 

Voor de klant moet het vanaf het begin al duidelijk zijn dat als hij er langer over doet om de bestanden aan te leveren, het product ook vertraging oploopt. Ik maak afspraken met een klant afhankelijk van de mate waarin de klant zijn afspraken nakomt. Contact onderhouden blijft gewoon vriendelijk, maar beide partijen weten ook dat er harde afspraken en tijdslimieten staan waar het een en ander van afhankelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er gewoon nog erg veel mensen die geen idee hebben hoe ze het een en ander moeten doen.

Voor mensen die hun dagelijks brood verdienen in de ict is het allemaal gesneden koek, voor mensen die internet voor niet meer gebruiken dan een mailtje kan het versturen van bestanden een hele toer zijn.

Afgelopen weekend heb ik ook een workshop internet gegeven, dan valt het mij weer op hoeveel mensen er al struikelen over iets simpels als het aanmelden op een forum of het plaatsen van een bericht, laat staan dat ze er ook nog een link willen plaatsen naar een foto op een externe site.

 

Bel je klanten gewoon op en vraag of het een beetje lukt om beeld en tekst materiaal bij elkaar te verzamelen en klaar te maken voor digitale verzending.

Vaak heeft het ook met verantwoordelijkheden te maken, een website is niet iets wat in het standaard bedrijfsproces thuishoort. Het is vaak onduidelijk wie de verantwoordelijkheid draagt voor het project 'website'

Dring aan op een vast contactpersoon binnen het bedrijf die voor jou als aanspreek punt fungeert, dat schept duidelijkheid voor iedereen.

Link naar reactie
  • 0
Graag hoor ik van julie ervaringen/suggesties/adviezen mbt dit "huiswerk" klusje onder zachte dwang..

 

Tsja, het blijft altijd een lastig iets. Ik meld er altijd subtiel bij dat de oplevering natuurlijk later zal zijn naarmate zij later aanleveren.

 

Verder is het eerlijk gezegd niet zo mijn probleem. Als ze niet aanleveren hoef ik er ook geen kostbare tijd aan te besteden.

Link naar reactie
  • 0

wat misdefenitie ook aangeeft: maak duidelijk dat later aanleveren van de files ook een vertraging in de oplevering betekend.

 

Het is een bekend problemen en wij hebben hier op zijn tijd ook mee te kampen. In de meeste gevallen kan het door middel van duidelijke afspraken voorkomen worden. Maar je zal altijd tegen bedrijven aan blijven lopen waar men de tijd er gewoon niet voor neemt. Vaak omdat ze te druk zijn met hun werkzaamheden en het niet meteen als prioriteit wordt gezien.

 

Terwijl jij het project juist graag wil afronden.

 

Een stok achter de deur die wij op zijn tijd hanteren is in contact treden mbt de eindfacturatie, gezien het feit dat het project afgezien van een stuk content in feite afgerond is.

 

Vaak komt de klant dan tot actie omdat ze inzien dat het project in feite klaar is, op hun stukje na.

 

Al hebben we het ook meegemaakt dat het na betaling nog een vol jaar duurde voor de klant alsnog over de brug kwam met de teksten ;)

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat ook kan helpen is het de klant zo makkelijk mogelijk maken om aan te leveren. Stel instructies beschikbaar waarin precies uitgelegd wordt hoe hij zijn bestanden makkelijk gereed kan maken. Bied eventueel (tegen betaling) aan om voor hen teksten en logo's te maken. Laat een webapplicatie maken om het materiaal in stappen makkelijk up te loaden. Maak een statuspagina waarop klanten kunnen nagaan hoever het project gevorderd is. Als daar "wachten op teksten klant" staat is dat weer een extra stimulans. Mogelijkheden genoeg.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Bedankt voor jullie reacties..!

 

"het de klant zo makkelijk mogelijk maken" is idd een aanpak waar

ik me meer op ga richten...

Alhoewel elk project toch weer maatwerk is, toch een soort van stramien/template opzetten waarme de klant verder kan..

 

in een vroegtijdig stadium de eigen textschrijver in beeld brengen..

gaat misschien ook wat vruchten afwerpen..

 

 

we zullen zien..

 

 

Mvg

 

 

A~

 

www.electronicnature.com //. flash CMS

Link naar reactie
  • 0

Als website bouwer ervaar ik hetzelfde probleem. De opdrachtbevestiging is snel getekend, maar dan moeten de bestanden snel worden aangeleverd. Ik geloof niet dat het probleem ligt in de onkunde van de klant. Het is meer dat het blijft liggen, omdat ze gewoon veel te veel andere dingen aan hun hoofd hebben. Ik zoek nog steeds naar DE oplossing.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Hier ook herkenbaar.

 

Ik probeer het altijd zo klantvriendelijk mogelijk te brengen. Ik steek in op "afronding project"(dat willen we immers allemaal !) en bied vriendelijk aan om te helpen bij maken van korte en bondige webteksten.

 

Meestal schud je je klant dan wel wakker en wordt de nodige content binnen een paar dagen alsnog aangeleverd.

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Kan het niet zo zijn dat die klanten moeite hebben goede teksten op te stellen en het daarom voor zich uit blijven schuiven?

Heb je ooit overwogen met een tekstschrijver samen te werken en de klant de mogelijkheid te bieden de teksten te laten schrijven?

 

Volgens mij is dat in de meeste gevallen niet van toepassing. Het is meer dat de klant er of geen tijd voor heeft of er de tijd niet voor neemt.

 

Aangezien zo'n beetje elke webdesigner dit "probleem"herkent, lijkt het me niet dat het probleem zit in "moeite te hebben met schrijven van goede teksten". Journalisten, reclame mensen en schrijvers ! leveren hun teksten aan webdesigners ook (heel erg) laat aan. Hoewel drukwerk schrijven iets anders is dan schrijven voor het web denk ik dat het in 90% van de gevallen gewoon een kwestie is van tijd ervoor vrijmaken en er een aantal uur "voor gaan zitten".

 

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je 50% laten aanbetalen bij opdracht.

Die aanbetaling geeft commitment.

 

Je zult door die voorwaarde ongetwijfeld een aantal prospects afschrikken, maar de kans dat die tot de groep behoren waar je anders maanden achteraan moet lopen, lijkt mij groot. Dus hoef je er waarschijnlijk niet echt rouwig om te zijn dat die afhaken.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je 50% laten aanbetalen bij opdracht.

Die aanbetaling geeft commitment.

 

Je zult door die voorwaarde ongetwijfeld een aantal prospects afschrikken, maar de kans dat die tot de groep behoren waar je anders maanden achteraan moet lopen, lijkt mij groot. Dus hoef je er waarschijnlijk niet echt rouwig om te zijn dat die afhaken.

 

 

Mijn ervaring is (helaas) dat dat geen moer uitmaakt ;)

Zelfs bedrijven die 1000,- of meer aanbetaling van een project doen, laten gerust weken c.q maanden op zich wachten.

 

Het MKB pakket voor de startende ondernemer - www.mini-websites.nl

CreArtions Multimedia Design - www.creartions.com

Banner design studo - www.bannerdesigner.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.