• 0

Omslagpunt eenmanszaak of bv bij parttime ondernemen

Er is op dit forum al veel gesproken over het omslagpunt bv of eenmanszaak. Het omslagpunt zou liggen rond de 80000 euro. In mijn situatie is dit echter anders omdat ik onvoldoende uren maak voor de ondernemersaftrek. Het omslagpunt wordt denk ik daarom lager.

 

Kan iemand ook aangeven waar de het omslagpunt ligt bij parttime ondernemers die geen beroep kunnen doen op de ondernemersaftrek? Ik zit in de 52% schaal voor de IB.

 

Alvast bedankt!

JavaAtWork - file upload solutions

http://www.javaatwork.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Johannes,

 

Als regelmatig adviseur in herstructureringen kan ik vast een stelling onderuithalen! Die 80K grens is verre van heilig. Als immers door aftrekposten het belastbaar inkomen in de buurt komt van 53K, dan betaalt de winstgenieter helemaal geen 52% belasting. Belangrijk voor het omslagpunt is dus om te weten wat de privé aftrekposten zijn!

 

Als de fiscale (IB-ondernemer) voordelen (ondernemersaftrek, investeringsaftrek, 10% winstvrijstelling) wegvallen omdat je het urencriterium niet haalt, dan komt het fiscale voordeel van een BV al eerder in beeld. Denk dan in de grootte van 60.000 a 70.000 euro. Maar nogmaals: ik zou moeten weten:

1. te verwachten winst uit onderneming;

2. prive aftrekposten (o.a. hypotheek, AOV, lijfrente);

3. gezinssamenstelling (ivm de heffingskortingen).

 

De berekening op zich is een uurtje of drie. Bovendien moet je ook kijken of die prognose stand houdt in de komende jaren. Niets is zo vervelend als iemand een BV te adviseren die na 3 jaar de cijfers niet haalt en dan toch beter terug kan naar een eenmanszaak (met alle standaardvoorwaarden terugkeer uit BV van dien).

 

Fiscaal erg gecompliceerd (zeker de terugkeer uit de BV). Goede voorlichting vooraf is kostbaar, maar beschermt je tegen een stortvloed aan risico's als de BV niet levensvatbaar blijkt.

 

Kun je verder ingaan op jouw plannen hier of stuur mij anders een PM.

 

Salut, Joost

 

 

 

 

 

 

Er is op dit forum al veel gesproken over het omslagpunt bv of eenmanszaak. Het omslagpunt zou liggen rond de 80000 euro. In mijn situatie is dit echter anders omdat ik onvoldoende uren maak voor de ondernemersaftrek. Het omslagpunt wordt denk ik daarom lager.

 

Kan iemand ook aangeven waar de het omslagpunt ligt bij parttime ondernemers die geen beroep kunnen doen op de ondernemersaftrek? Ik zit in de 52% schaal voor de IB.

 

Alvast bedankt!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.