• 0

juridische waarde van een intentieverklaring

Het volgende is het geval. Ik heb een uniek concept bedacht voor een website en ik heb dit idee gepresenteerd aan een grote partij (heb zelf niet de middelen om het concept uit te voeren). Tijdens de presentatie is een geheimhoudingscontract getekend. De grote partij was erg enthousiast en we hebben besloten een samenwerking aan te gaan, waarbij ik het concept lever en de partner uit eigen middelen de website laat bouwen en promoot. Voor mij zijn er in deze fase dus geen kosten aan verbonden, dit staat ook in de intentieverklaring.

 

Besloten is om eerst samen te werken in de vorm van een intentieverklaring, waar ook in komt te staan dat de andere partner alle financiele offers brengt en deze later niet aan de onderneming door gaat berekenen. Ook staat daarin dat de partner een meerderheid van de aandelen krijgt. De intentie is het oprichten van een BV, maar eerst zal moeten worden gewacht of het concept aan zal slaan.

 

Mijn vraag is eigenlijk in hoeverre er rechten kunnen worden ontleend aan zo'n intentieverklaring. Het is duidelijk dat ik ten opzichte van mijn partner een ondergeschikte positie heb. Aan de andere kant heeft deze wel een geheimhoudingsverklaring getekend en staat ook in de intentieverklaring dat het concept uniek is en door mij is aangeleverd.

 

Na een aantal gesprekken is het vertrouwen zeker aanwezig, maar ik wil ook juridisch sterk staan en voorkomen dat ik later buitengesloten zou kunnen worden.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pas op met intentieverklaringen!

 

In beginsel en in de regel geldt dat aan intentieverklaringen niet te veel waarde mag worden gehecht. Het is in feite niets anders dan een verklaring om in onderhandeling te treden of waarbij een voornemen kenbaar wordt gemaakt om samen te gaan werken. Hierbij moet wel onmiddellijk worden aangetekend dat "content is King". De inhoud van een verklaring bepaalt de juridische waarde en dus niet de naam van het document.

 

Wanneer in een intentie allerlei voorbehouden worden gemaakt dan is de verklaring het papier nog niet waard waarop het is afgedrukt. Alsdan leuk voor het ronde archief, maar juridisch weinig van nut.

 

In de starttopic meen ik tussen de regels door te mogen lezen dat de partner redelijk wat ontsnappingsmogelijkheden heeft. Met name de opmerking dat eerst zal moeten worden afgewacht of het concept zal aanslaan, doet bij mij de alarmbellen rinkelen. Daarbij speelt dan onder meer de vraag; wat als het concept niet aanslaat? De partner heeft het geld geïnvesteerd. Van wie wordt de site wanneer de samenwerking flopt? Bij wie liggen de rechten om de site c.q. het concept door te zetten? Terecht uit Peter11 zijn zorgen daarover al. Een ander punt is de ongelijke verhouding; waardoor wordt deze gerechtvaardigd?

 

Nog een geheel ander aspect; Gaat Peter11 straks fulltime werkzaam voor het concept? Waaruit genereert Peter11 zijn inkomen? Ik veronderstel dat het concept ook een verdienmodel heeft, wie incasseert de inkomsten zolang de vennootschap nog geen feit is? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Om een lang verhaal kort te maken, verbintenissen van deze aard verdienen meer dan alleen een intentieverklaring/overeenkomst. Maak een samenwerkingsovereenkomst waarin duidelijk de stappen en scenario's beschreven zijn. Dat biedt meer zekerheid.

 

Nogmaals, de naam alleen zegt niet zoveel en ik ken de tekst van de overeenkomst niet, maar uit eigen praktijk en ervaring zou ik in ieder geval dringend afraden om dit in een intentieverklaring te regelen. Een intentieovereenkomst voelt misschien heel comfortabel, maar dat doet een rol toiletpapier ook en die is vele malen nuttiger.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter11

 

Je kunt jouw idee voor de website ook laten registreren bij de fiscus (afdeling successie en registratie). Daarmee krijg je een datumstempel waaruit blijkt dat jij als eerste het idee hebt laten vastleggen.

 

Het is dus geen patent, maar het kan je helpen om aan te tonen dat jij de eerste was met dit concept. Zie:

 

http://www.belastingdienst.nl/download/1056.html

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter11

 

Je kunt jouw idee voor de website ook laten registreren bij de fiscus (afdeling successie en registratie). Daarmee krijg je een datumstempel waaruit blijkt dat jij als eerste het idee hebt laten vastleggen.

 

Met alle respect, maar een dergelijke registratie is zo goed als wel waardeloos. De Belastingdienst legt niet de inhoudelijke kant vast.

 

Gesteld dat er al een beroep op een geregistreerde akte of een een idee kan worden gedaan dan is er nog een inhoudelijke discussie wanneer de samenwerkingspartner de afspraken schendt.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter11

 

Je kunt jouw idee voor de website ook laten registreren bij de fiscus (afdeling successie en registratie). Daarmee krijg je een datumstempel waaruit blijkt dat jij als eerste het idee hebt laten vastleggen.

 

Met alle respect, maar een dergelijke registratie is zo goed als wel waardeloos. De Belastingdienst legt niet de inhoudelijke kant vast.

 

Gesteld dat er al een beroep op een geregistreerde akte of een een idee kan worden gedaan dan is er nog een inhoudelijke discussie wanneer de samenwerkingspartner de afspraken schendt.

 

 

 

Respect retour, maar wat je schrijft weet ik ook wel! Ik schrijf toch ook nergens dat het helpt om een idee te beschermen. Quote mijzelf: "Het is dus geen patent, maar het kan je helpen om aan te tonen dat jij de eerste was met dit concept".

 

Groeten

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
het kan je helpen om aan te tonen dat jij de eerste was met dit concept

 

Het kan je hooguit helpen aan te tonen dat een document ('akte') met bepaalde kenmerkende metagegevens (waaronder niet de inhoud) op een bepaalde datum bestond. Wat heb je daaraan, in een geval als dit?

 

Het zegt niks over de inhoud (het 'concept', wat dat ook moge zijn) en het zegt niks over al dan niet vergelijkbare concepten die anderen mogelijk eerder hadden.

Link naar reactie
  • 0

het kan je helpen om aan te tonen dat jij de eerste was met dit concept

 

Het kan je hooguit helpen aan te tonen dat een document ('akte') met bepaalde kenmerkende metagegevens (waaronder niet de inhoud) op een bepaalde datum bestond. Wat heb je daaraan, in een geval als dit?

 

Het zegt niks over de inhoud (het 'concept', wat dat ook moge zijn) en het zegt niks over al dan niet vergelijkbare concepten die anderen mogelijk eerder hadden.

 

 

Nogmaals, zulks beweer ik ook nergens. We laten het maar aan topicstarter wat hij met deze info doet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.