• 0

hoelang is een aanbod geldig?

Beste Higherlevel

 

Ik heb een lastig vraagje. Ik werk sinds kort bij een bedrijf en heb een fout gemaakt bij een offerte. Ik heb een te lage prijs geoffreerd. Die fout heb ik gecorrigeerd maar de klant geeft aan dat hij op basis van de eerste offerte/prijsopgave het product geleverd wil hebben. Hij zegt dat hij ook al het product heeft doorverkocht op basis van mijn eerste prijs. Hij heeft dit echter niet bevestigd voordat ik de wijzigingen heb doorgegeven.

 

Ben ik (het bedrijf waar ik werk) gehouden aan de eerste offerte? Of kan ik onder de offerte uit komen doordat ik op tijd de offerte heb aangepast.

 

Kan iemand mij bevestigen of ik bij de volgende redenering het juiste eind heb.

 

Een offerte is een aanbod. Pas als de klant het aanbod heeft aanvaard is er sprake van een overeenkomst. Als ik een nieuw aanbod doe vervalt automatisch het oude aanbod . De klant kan nu niet op basis van het eerste aanbod akkoord gaan.

 

Graag een antwoord

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Een offerte is een aanbod. Pas als de klant het aanbod heeft aanvaard is er sprake van een overeenkomst.

 

Klopt, maar vaak worden in algemene voorwaarden extra voorwaarden verbonden aan de totstandkoming van een overeenkomst. Staat hier iets over in jullie algemene voorwaarden en zijn die van toepassing?

 

Als ik een nieuw aanbod doe vervalt automatisch het oude aanbod

 

Waarom zou dat zo zijn?

 

 

[titel aangepast door mod]

Link naar reactie
  • 0

dat is een snelle reactie

 

Ik ken onze algemene voorwaarden dus die vraag kan ik niet beantwoorden maar ik zal hier zeker na kijken.

 

als ik een nieuw aanbod doe vervalt toch de vorige vb. jij wilt van mij een fiets ik wil er 100 euro voor hebben maar jij moet er nog over nadenken. ik kom erachter dat 100 veel te weinig is voor mijn fiets en vraag daarom 200 euro voor de fiets dan vervalt het eerste aanbod toch en is er nu sprake van een nieuw aanbod?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk is dit een forum voor ondernemers en niet bedoeld voor vragen van werknemers, maar gezien de algemene strekking en het feit dat ondernemers hier wel vaker mee te kampen hebben merk ik het volgende op.

 

De hoofdregel luidt dat een aanbod kan worden herroepen tot het is aanvaard.

 

Artikel 219 boek 6 van het BW bepaalt hieromtrent:

 

1. Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.

2. De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.

3. Een beding waarbij één der partijen zich verbindt om, indien de wederpartij dit wenst, met haar een bepaalde overeenkomst te sluiten, geldt als een onherroepelijk aanbod.

 

In dit verband is hetgeen in de aanbieding (of de algemene voorwaarden) is verwoord omtrent de termijn waarbij het aanbod geldig is en de termijn waarbinnen deze moet worden aanvaard bepalend.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de uitleg. ik moet dus in de algemene voorwaarden kijken welke termijn hier in opgenomen staat.

Ja, maar kijk eerst op de aanbieding zelf. Vaak wordt daarin ook een opmerking over de termijn geplaatst. Kijk vervolgens in de algemene voorwaarden. Is in geen van beiden iets over de geldigheidstermijn opgenomen dan val je terug op de wettelijke regeling (zoals hierboven verwoord). Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zojuist de algemene voorwaarden gelezen. hier staat geen termijn in opgenomen en er staat hetvolgende

 

Artikel 2: Aanbiedingen

Alle aanbiedingen in welke vorm ook gedaan zijn geheel vrijblijvend, tenzij het tegendeel schriftelijk en uitdrukkelijk is vermeld.

 

in de schriftelijke aanbieding stond alleen een prijs verder geen datum dus ik denk dat ik wel sterk sta. Ik weet nu tenminste meer en kan mijn voordeel hier uithalen.

 

mijn dank hiervoor

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb zojuist de algemene voorwaarden gelezen. hier staat geen termijn in opgenomen en er staat hetvolgende

 

Artikel 2: Aanbiedingen

Alle aanbiedingen in welke vorm ook gedaan zijn geheel vrijblijvend, tenzij het tegendeel schriftelijk en uitdrukkelijk is vermeld.

Een vrijblijvend aanbod kan altijd nog direct na acceptatie herroepen worden.

Link naar reactie
  • 0

Heb je bovenstaande al met je leidinggevende of werkgever besproken? In een goede werknemer-werkgever relatie zou dat geen probleem moeten zijn.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Naast sec het eventueel herroepen van je offerte speelt de relatie met je klant een belangrijke rol.

 

Aangezien hij het aan een derde partij heeft aangeboden, zal het een wederverkoper zijn, die wellicht vaker bij je bestelt. Wil je die relatie op het spel zetten, cq. leg je jouw probleem bij hem en zijn klant neer, of neem je je verlies en verreken je dat tzt weer met volgende offertes?

 

Overleg met je collega's/chef zou ik zeker doen

 

E.e.a. hangt natuurlijk ook af van de bedragen die je je verrekend hebt.

 

succes ,

gr.

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

frans slaat de spijker op de kop. Hoe ga je hiermee om het is een wederverkoper dus hij zal vaker bij ons bestellen. Maar ik wil niet in een hoe gedwongen worden. Het juridisch kader is duidelijk. maar hoe ga je ermee om zonder veel goodwill te verliezen naar een klant.

 

Dit kan ik dan met mijn werkgever bespreken.

Link naar reactie
  • 0

Die inschatting is op basis van deze gegevens niet te maken.

Daarbij spelen het karakter van je klant, zijn bestelgedrag, het soort markt waar je in zit, zijn omzet bij jullie, cq. wellicht te verwachten omzetverlies etc. allemaal een rol. Voor een groot deel dus intuïtie hoe ver je kunt gaan in het halen van je recht zonder een phyrrusoverwinning te halen (deze order kunnen cancelen en het evt verlies beperken, maar toekomstige orders kwijt zijn).

 

Als je dit bepreekt met je werkgever nadat je zelf al beslissingen hebt genomen over het te volgen pad, waarbij je wellicht zaken verkeerd inschat of over het hoofd ziet, lijkt me niet juist, dus het enige advies dat ik je kan geven is: kaart het aan, overleg en neem gezamenlijk een beslissing.

 

gr.

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • -1

Te laag offeren is uiteraard k*t maar als je op langere termijn er een uitstekende klant aan overhoudt is het wellicht een geluk bij een ongeluk toch?

 

Ik ken de bedragen hier niet, maar neem dat wel mee in je achterhoofd :)

Online klankbord nodig voor uw bedrijf?. Dat kan via OK-onderzoek. Probeer deze dienst gratis uit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.