• 0

overname- ondernemingsplan voor banklening

Ik ben bezig met het ondernemingsplan van een biologische/gezonde broodjes zak in het centrum van Amsterdam waar ook oud/nieuw kunst en interieur artikelen worden verkocht.

 

Locatie heb Ik al van een goede vriend van mij.

 

Als ik een lening van ca. 9000 van de bank goedgekeurd krijg. Kan ik overnemen

 

Het budget is zo minimaal want ik hoef niet goodwil te betalen en de prijs van de inventaris is ook laag.

 

De locatie is centaal in Amsterdam en met vaste klanten voor alleen broodjes en shakes.

 

Ik ben werklos en licht chronisch ziek maar kan zonder overvloed van geestelijk en lichamelijke stress goed functioneren.

 

 

Mijn oficielle adviseur en ik hebben een ondernemingsplan ontwikelt met inventaris en omzet prognose zoals de stukken van de vorige jaar van de huidige eigenaar.

 

Veel ervaring heb ik niet in de horeca, maar ik kan goed koken en vind het geen goote uitdaging 70 gezonde brodjes en 70 drankjes per dag te maken voor de oude of nieuwe klanten.

Ik ben zelf ook vegetarisch en geintereseerd in kunst oud en nieuw.

 

.Ik heb ook met de huidige eigenaar iets geoefent en al zijn gezonde recepten opgeschreven en nieuwe biologische recepten geinventariseerd.

 

Om de lichamelijk en geestelijk stress van de broodjeszak in de piek uuren te verminderen heb ik een koelvitrine als schenking aangeboden gekregen maar alleen als ik de lening en de overname al getekent heb.

 

De chronische lichte lichamelijke klachten en de onderzochte trend in juicebars in europa veroorzaken dat ik deze koelvitrine moet hebben om de stress te verminderen want zo kan ik van tevoren alle broodjes klaar maken en dat zou enorm de stress in de piek uuren verminderen.

 

Het probleem is dat de klanten zijn al gewent knaperige a la minuut bediend gezond belegde broodjes te eten

en ik zou in plaats van vers van de dag en koude gezonde goede kwaliteit broodjes verkopen in de koelvitrine.

 

Ik heb gedacht als oplossing 2 sorten van a la minuut broodjes en shakes in de menukaart te houden om niet all de vaste klanten te missen en de andere sort van broodjes in de koelvitrine vers van de dag kant en klaar te verkopen.

 

Deze verandering wegens mijn lichmelijke klachten en vermogen zou ook de bank opletten voor de goedkeuring van de lening.

 

Ik zou graag willen weten hoe de beste manier is om het plan naar de bank te tonen om de lening goed gekeurd te krijgen.

 

Wat moet ik noemen of niet noemen op het ondernemingsplan en mondeling.

 

Is het beter de koelvitrine niet te noemen en het ondernemingsplan te tonen als of er niets wordt verandert van het concept van de vorige eigenaar of zou dit problemen veroorzaken?

 

Is het beter helemaal niet mijn klachten te noemen?

 

De feit dat ik niet ervaring in de laats jaren in de horeca heb hoe kan ik het compenseren?

 

En graag algemene tips.

 

Op maandag is het plan klaar en ik moet naar de bank voor de aanvraag.

 

Sorry voor mijn Nederlands maar ik ben spaanstalig

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ccarloss

 

Geen excuses nodig voor je Nederlands. Sterker nog voor een Spaanstalig iemand is het voorbeeldig!

 

Laat ik voorop stellen dat je een ondernemingsplan niet alleen voor de bank schrijft. Het is ook voor jezelf als spiegel voor de toekomst.

 

De bank kijkt niet alleen naar de cijfers, maar begint bij jou als ondernemer. Als je denkt dat informatie verzwijgen zin heeft, dan zou ik eerst nadenken of de verzwegen informatie niet alsnog aan het licht kan komen. Stel dat je een uitkering ontvangt wegens chronische ziekte en je gaat naar je huisbankier voor een financiering, dan hebben zij de inkomsten van het UWV allang gezien!

 

Los daarvan ben ik van mening dat je als starter niets achter moet houden! De waarheid heeft een eigen weg en die kan je bij leugens of verzwijging zwaar komen te staan!

 

Zo ook de koelvitrine. Als die jou geschonken wordt bij de overname dan zou ik dat JUIST melden! Gratis inventaris zijn banken dol op! Geeft hen meer zekerheden.

 

Als je al wijzigingen aan wilt brengen in de bestaande formule, dan moet je aantonen en cijfermatig kunnen onderbouwen dat jouw plannen beter zijn dan hetgeen nu bestaat. Dat kan nog wel eens lastig worden.

 

Ervaring in de horeca is een pre voor een lening. Je moet wel beschikken over een goed gevoel van wat er bij komt kijken. De horeca is KEIHARD. Veel uren en per uur weinig geld, zeker in de startfase. Ook jouw prognose van 70 broodjes en 70 drankjes baart mij zorgen ( in Amsterdam met bijbehorende huur!). Is dat werkelijk de afzet die je denkt te halen?

 

Tot slot vraag ik mij af welke rol jouw adviseur hierin speelt. Je stelt zo veel vragen die eigenlijk beantwoord moeten kunnen worden door de adviseur!

Om maar wat te noemen: heb je ook een investeringsbegroting, liquiditeitsprognose en een cashflowprognose, is er nagedacht over financiering die je nodig hebt als de omzet tegen valt (je start buiten het seizoen, maar je kosten lopen door!)? Dit zijn zaken die zo erg van belang zijn dat jouw aanvraag in de prullenbak belandt als je die zaken niet op orde hebt!

 

Zoals ik het lees ben je nog niet klaar om de financiering aan te vragen. Klinkt hard, maar lijkt mij wel de realiteit!

 

Graag jouw reactie. Verder advies kan ik je zeker geven.

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Zeer bedankt voor jouw reactie denarius,

 

Ik ben bewust van dat ik niet klaar ben voor de aanvrag voor de lening. Juist daarom wil ik niet alleen de tips van mijn adviseur horen maar ook zo veel mogelijke meningen/tips om alle mogelijke vragen te kunnen antwoorden.

 

Mijn adviseur en ik hebben veel onderzoeken en burokratische procedures moeten wachten en er komen nog meer procedures, want ik zit aan het einde van de recht voor WW uitkering en aan het begin van de goedkeuring van de bijstandsuitkering en zou nog de ondernemers uitkering moeten aanvragen en er waren ook veel juridische dingen te onderzoeken van wegens de locatie want de loktie is onderhuur, de huurprijs is tamelijk laag, en het contract loopt tot augustus 2009 en de hoofdhuurder zonder toesteming van de verhuurder wilde de huurprijs verhogen,

uiteindelijk zijn wij eens in dat er geen verhooging ga gebeuren.

 

Met mijn adviseur heb ik alleen de onderzoeken nodig gedaan en de investeringsprijzen geinventariseert hij heeft bij zijn kant een begin van ondernemingsplan ontwikkelt zonder koelvitrine op basis van de stukken van de huidige eigenaar en mijn investeringsprijs lijst.

 

Mijn adviseur doet al de aanpassingen nodig om cifermatig aan te tonen dat veranderingen van de huidige formule de omzet zou verhogen.

 

Dit was een onenigheid punt tussen mijn adviseur en ik, want hij wilde dat ik eerst het concept volg zoals het nu is ook om de bank te overtuigen en later gelijdelijk veranderen maar vanwege mijn gezondheid beperking weet ik dat ik een hulpmiddel nodig heb om de stress factor te verminderen .

 

Ik had vanuit de WW in 2003 WAO aangevragd wegens de klachten en het werd afgekeurd omdat de hadicap prosentage was 15 procent.

Zo bleef ik in een cirkel van de WW tot 14 oktober.

 

Op maandag gaan mijn adviseur en ik ontmoeten om dieper te gaan in de financielle kant van het ondernemingsplan met al de ingewikkelde onderwerpen van begrotingen,cashflow, prognosen e.z.v. en dan als ik helemaal overtuigd van het plan ben, ben genoeg geinformeert, alles begrepen heb en in het plan geloof gaa ik dan naar de bank voor de lening aanvraag.

 

Er worden nu met de huidige eigenaar ca. 45 broodjes en drankjes per dag verkocht. Met een medewerker per werkdag voor de 2 piek uuren.

De openingstijden zijn 12:00-16:00.

Vrijdag en zondag gesloten.

 

Mijn openingstiden zouden oficiell met ontbijt 7:30-17:00 zijn

Ik begin 7:30-20:00 om te kijken of er nog de avondmaaltijd kan.

Ik zou 7 dagen per week open zijn.

Ik ga ook salades en kunst verkopen en mischien ook soep.

 

Het aantal uuren van medewerkers moet ik nog organiseren

Ik zou graag 2 uuren assistent per dag voor de piek uuren vroeg in de ochtend om de broodjes,sappen, salades en soepen voor de dag te voorbereiden.

 

en een of 2 personen voor de hele weekend. Zo werk ik alleen in de piek uuren in de ochtend van de weekends en in de avond om de kassa te sluiten.

 

In de weekends wordt de omzet verhoogt ca 50% dit was de ervaring van de huidige eigenaar.(Zonder salades, soepen en kunst).

 

De huidige eigenaar heeft toch gekozen om dicht te houden, hij zegt om te kunnen " leven"

om werken om te leven en niet leven om te werken.

 

Er zijn zoveel klanten in de piek uuren dat de klanten gaan op de dak terrasse zitten.

 

Omdat de broodjes worden a la minuut bediend met zo veel klanten tegelijkertijd worden somige klanten moe van het wachten en gaan weg.

 

De vaste klanten gaan nooit weg, zij zijn erg trouw maar ook erg verwent.

Daarom ook de koelvitrine om niet meer klanten te missen in de piek uuren.

 

Met koelvitrine worden ook broodjes in juicebars in Madrid in Belgie en in UK ik ben persoonlikj daar geweest fotos genomen en gefilmd hoe zij werken. Zij verkopen veel niet a la minut maar broodjes vers van de dag.

 

Kan je mij meer uileggen over de zeizoenen.

 

Waneer is buiten en binnen en waarom is het belangrijk binnen te beginnen.

 

Bij de huidige eigenaar zijn er alleen twee perioden waneer er niet wordt verkocht erg warme dagen in de zomer (hitte golven) en de kerst week en eerste dagen van januari.

voor de deur stromen, vooral in de piek uuren, allerlei klanten groepen van de rechte en linke kant nationale en buitendlandse.

 

Ik hoop nog meer tips

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ccarloss

 

Dit schept al meer duidelijkheid. Het horeca seizoen ligt doorgaans van eind maart tot en met eind september. Met buiten het seizoen bedoel ik dat de omzet, omdat het winter wordt, lager zal zijn dan wat je in het voorjaar en de zomer zal omzetten.

 

Nog 1 zeer belangrijke tip: jouw adviseur, heeft hij jou verteld via het UWV begeleiding kunt krijgen bij de start van een eigen onderneming? Hiervoor wordt tevens een budget ter beschikking gesteld.

 

Het UWV kent de regeling Individuele Reïntegratie Overeenkomst (IRO). Je kunt dan opnieuw beginnen met arbeid waarbij het voortraject (coaching, cursussen, etc.) betaald worden door het UWV. Je kunt dan zelf een bedrijf uitzoeken die jou begeleid hierbij. Dit moet wel een erkend reïntegratiebedrijf zijn (zoals mijn werkgever). Ook het starten van een eigen onderneming behoort tot de mogelijkheden.

 

Slottip: als je bij de bank zit en alle plannen zijn compleet, vraag de bank dan ook om commentaar op jouw plan. En neem dat commentaar ter harte en pas zonodig jouw plan aan. Een bank heeft altijd commentaar op het plan, maar dat wil beslist niet zeggen dat ze het meteen afwijzen.

 

Succes!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt voor de reacti Joost,

 

Ik volg nu een IRO traject voor ondernemers daarom word ik nu begeleid door een starters adviseur.

Ik ga ook nu mijn arbeidsdeskundig vragen of de UWV als garant voor de lening kan staan.

Hoe moet ik precies de commentaar vragen? komt het niet automatisch zonder die te vragen?

Hoe loopt precies de aanvraag procedure?

 

Is het beter te wachten op de eerste reactie om naar de tweede bank te gaan aanvragen of is het beter verschillende aanvragen bij verschillende banken tegelijkertijd?

 

als ik starter word mijn recht voor levensonderhoud bij de bijestand gestopt.

 

Daarom was Ik ook van plan levensonderhoud voor starters aan te vragen bij de DWI

 

Het werd mij geadviseert door een medewerker van de DWI tegelijkertid deze aanvrag in te dienen.

 

Het zou ook beter in de ogen van de bank zijn dat ik nog levensonderhoud heb gedurende de start fase en niet 100 per cent afhankelijk van hun lening.

 

Dat zou hen meer zekerheid geven denk ik.

Wat denk je, moet ik nog wachten of tegelijkertijd de DWI levensonderhoud aanvraag?

 

Heb je meer tips om hoe mijn gebrek aan ervaring te compenseren?

Ik heb mijn adviseur morgen afgesproken ook om over jouw commentaren te spreken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad bij verschillende banken tegelijk aanvragen indienen, maar dan loop je het risico dat meerdere banken het plan afkeuren op hetzelfde punt, zonder dat je tijd hebt gehad om dat punt aan te pakken. Ik zou dus niet tegelijk meerdere banken benaderen, maar eerst afwachten wat hun commentaar is.

 

Veelal krijg je de ruimte om je plan aan te passen en opnieuw om tafel te gaan en anders pas je het plan aan en ga je naar een volgende bank.

 

Het hebben van inkomen in de startfase van het UWV is mooi, maar in jouw prognose komt sowieso al naar voren wat het gemis aan inkomen is. Zorg dus dat het plan qua eigen inkomsten aansluit bij de realiteit.

 

Of het UWV garant wil staan voor de lening vraag ik me af, maar kan ik zo niet beoordelen natuurlijk. Als DWI A'dam je geen oplossing kan bieden, dan kun je ook kijken naar het MKB Borg krediet: zie http://www.senternovem.nl/bbmkb/

 

Wel inderdaad gelijk aanvragen.

 

Gebrek aan ervaring kun je niet compenseren. Je hebt ervaring of je hebt het niet. Zorg dan wel dat je andere sterke punten meer belicht worden, maar doe het gebrek aan ervaring niet af als een kleinigheid. Dat is ongeloofwaardig en geeft geen goede indruk van jou als ondernemer. Verwijs bijvoorbeeld naar je IRO coach als jouw trainer. Vraag ook hem of je de benodigde cursussen kunt volgen, daar is de IRO immers voor. Bovendien moet je eerlijk zijn over wat je wel en niet kunt.

 

Succes morgen

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Hei Joost ik heb al het ondernemingsplan van mijn adviseur ontvangen.

 

Het bedrag 10000 euro die aangevragd wordt, dekt alleen de kosten van de eerste maand vaste lasten en niet de kosten van verbouwing.

 

Ik ben van plan met een nieuwe naam en een iets verschillende concept te starten dan de huidige.

 

Een paar van de broodjes en shakes die de huidige eigenaar verkoopt plus nieuwe broodjes en shakes en kunst.

 

Over dit hadden wij al eerder met andere adviseur gesproken en wij waren eens in dat:

 

Of ik begin met verbouwing en een zak met andere naam en uitstraaling of ik begin met de zelfde naam en concept en zonder verbouwing en verandering.

 

De verbouwing kosten zijn niet erg hoog meestal schilderen en kleine etalajes voor 2 ramen.

 

 

Weet je of de feit dat ik naam veranderen brengt meer kosten?

 

Bij voorbeeld explotatie vergunning, brandweer beveiliging, musiek belasting e.z.v.

 

of na een overname moet ik zowiezo onder mijn naam alle vergunningen opnieuw betalen?

 

 

Ik prober de 8 gescande paginas van de ondernemingsplan als bijlage te sturen

 

 

Ik vind het capitaal 10000niet genoeg als ik aan het begin nog 2 weken verbouwing moet hebben. Dus 2 weken extra vaste lasten te betalen.

 

Ik denk als ik 1 december begin moet ik ook het geld van de huur energie e.z.v. van januari van te voren hebben in het geval dat in de eerste maand niet genoeg wordt verkocht. Wegens gebrek aan ervaring, verbouwing of wat en ook reden.

 

graag mening

Ondernemingsplan_9.thumb.jpg.86a4a551b181db798e8cff1b33f783ef.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.