• 0

Garantie voor 2de hands artikelen?

Hallo allemaal,

 

Op het internet kom je veel sites tegen waar je 2de hands spullen kunt kopen en verkopen (Marktplaats, marktplaza, viavia etc..). Echter heeft de koper nooit de garantie dat het gekochte artikel ook daadwerkelijk in werkende staat blijft. Mijn idee is dus een website op te zetten en garantiepakketten aan te bieden voor 2de hands gekochte artikelen. Hierbij een voorbeeld voor de categorie mobiele telefoons:

 

Klant koopt een Samsung E900 voor 100,- euro, hierbij heeft de klant de mogelijkheid om bij mij een extra garantiepakket aan te schaffen voor 3 maanden voor een meerprijs van 5,00 euro.

 

Echter is het ook mogelijk om voor een langere garantietermijn te kiezen. De garantiepakketten worden aangeboden in verschillende prijsklasses.

 

Is dit plan uitvoerbaar?

Zou er genoeg vraag naar zijn?

 

Alle tips zijn natuurlijk van harte welkom ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het plan uitvoerbaar en zou er vraag naar zijn? Daar kom je achter als je het plan verder uitwerkt naar een concept / businesscase. Je vraagt nu naar vermoedens van leden op dit forum, dat kan in ieder geval richtinggevend zijn, maar dat is wat anders dan de reacties uit de markten waar jij je op wilt richten. En wees wat voorzichtiger, misschien heb je het idee nu zelfs wel weggegeven. Begin eens met een basic business case en businessplan uit te werken, dan komen alle vragen vanzelf aan bod die uiteindelijk zicht geven op die twee hoofdvragen die je stelde.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben even kwijt hoe het heet maar dit (prima) idee bestaat al op het gebied van tweedehands auto's. Je kunt daardoor als particulier een tweedehands auto toch met garantie verkopen.

 

Even google'en dus. En dan lees je bijvoorbeeld dit:

 

 

http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuws2007/occasiongarantie

 

Wellicht is er nog ruimte voor jouw idee. Succes! Ard

Link naar reactie
  • 0

 

Als eerst hartelijk dank allemaal voor jullie reactie ;D

 

Uiteraard moet ik ervan op de hoogte zijn in welke staat het apparaat is voor aanschaf. Hoe ik dit ga aanpakken is voor mij nog even onduidelijk. Misschien hebben jullie hier nog tips voor?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee, maar.......

 

Het verschil tussen een gammele auto en goede auto is heel duidelijk te zien. Dus daar is volgens mij een goede inschatting te maken over de huidige staat tijdens een technische keuring.

 

Maar met elektronica lijkt mij dat een stuk moeilijker liggen. Waar ligt jouw achtergrond? In de verzekeringen of in de techniek?

 

Ik denk wel dat er vraag zal zijn naar zo'n soort product. Zeker bij de "gluurders" van dergelijke sites. Zij willen wel, maar durven niks te kopen.

 

Is een samenwerking met Marktplaats of iets dergelijks geen optie? Zij krijgen hierdoor immers de gluurders als klanten erbij. Extra omzet dus, buiten de omzet van de verzekeringen.

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik afgestudeerd als systeembeheerder, mijn achtergrond ligt dus in de ict.

 

De garantiepakketten wil ik als eerst aanbieden voor de categorie ''telefonie''. Als dit goed aanslaat, is uitbreiding van andere categorieen nog altijd mogelijk.

 

Ik zal eerst met een goed businessplan moeten komen voordat ik dit aan Marktplaats zal voorleggen.

 

''Uiteraard moet ik ervan op de hoogte zijn in welke staat het apparaat is voor aanschaf. Hoe ik dit ga aanpakken is voor mij nog even onduidelijk. Misschien hebben jullie hier nog tips voor?''

 

^^ Heeft iemand hier misschien nog suggesties voor? ^^

 

Alvast bedankt ;D

Link naar reactie
  • 0

''Uiteraard moet ik ervan op de hoogte zijn in welke staat het apparaat is voor aanschaf. Hoe ik dit ga aanpakken is voor mij nog even onduidelijk. Misschien hebben jullie hier nog tips voor?''

 

^^ Heeft iemand hier misschien nog suggesties voor? ^^

 

Met deze vraag ondermijn je precies je bedachte concept. De enige twee manieren om dit te doen zijn: 1. op goed geluk gokken dat slechts een X% terugkomt (en dus genoeg geld verdienen met het overige deel goed financieel uitkomt om de kosten van het X-deel op te vangen), of 2. alle productenhande; via jou laten lopen (lijkt me erg onpraktisch, nog afgezien van het feit dat je van de buitenkant moeilijk kunt zien of de binnenkant gebreken vertoont).

 

Optie 2 zou ik niet aanraden omdat het praktisch gezien een forse operatie zal worden. Dus dan blijft optie 1 over. De rekensom die je dan moet oplossen is als volgt (qua getallen en percentages noem ik maar wat, ik ben echter bang dat ik ze vrij conservatief inschat...):

 

Stel je de volgende getallen voor. Jouw 'winst' komt uit alle opbrengsten van de verzekering (stel: 1.000 afnemers x verzekeringsprijs van 10,00 euro) - de kosten van reparatie en onderzoek (stel: 20% komt terug, dus 200 producten x 50,00 euro reparatie-/vervangingskosten) = 10.000 inkomsten - 10.000 kosten = 0.

 

De vragen die hieruit voortvloeien:

 

- Hoeveel klanten kun je krijgen?

- Wat zijn zij bereid te betalen?

- Hoeveel % producten zul je moeten repareren/vervangen?

- Hoeveel kost dat, per product?

 

Vandaaruit kun je berekenen of dit zal werken, maar ik heb bij voorbaat ernstig mijn twijfels...

Link naar reactie
  • 0

Een garantie kopen is vergelijkbaar met het kopen van een verzekeringsproduct.

 

Daarbij kan een klant zich vragen stellen als:

- hoe groot is een eventuele schade die ik leid

- hoe groot is de kans daarop

- kan ik deze schade zelf "dragen"

 

Voor een verkoper van een product met een hoog risicoprofiel is het kunnen aanbieden van een dergelijke garantie een marketinginspanning om zijn verkoopactiviteit optimaler te laten verlopen.

 

Een mogelijke koper van een product zal vaak bereid zijn meer te betalen voor een product wanneer hij er een garantie op krijgt.

 

De autoversie van autotrust werkt met een keuring voordat een garantie afgegeven wordt.

 

Deze keuring wordt op verschillende locaties uitgevoerd.

 

In je verdienmodel zou je ook kunnen overwegen om het feit dat je traffic genereert op die locaties mee te nemen.

 

B.v. een telecomwinkel verricht keuringen voor mobiele telefoons, wanneer iemand zijn gsm in moet leveren ter keuring, komt hij de eerste keer in de zaak, wanneer hij vervolgens zijn garantiecertificaat op kan halen komt hij een tweede keer in de zaak, 2 verkoopkansen dus.

 

Kortom: is het uit te voeren? Ja!

(het schijnt zelfs zo te zijn dat er mensen op de maan hebben gelopen hebben)

 

Maar er zal nog wel wat werk verzet moeten worden.

 

Succes! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens of je het bij een verzekeraar kunt onderbrengen !

Als je wilt kan ik je wel in contact brengen met iemand die gsm's repareert. Hij wil jou misschien wel wat meer echte info geven als het gaat om probleem toestellen.

Zo weet ik van hem dat hij gek is op Nokia omdat hij voor Nokia goed aan onderdelen kan komen, en dat is lang niet bij alle merken het geval.

 

Het is een open deur maar ik begin er toch maar mee.

Zaken die niet onder garantie vallen zijn:

Accu

Accessoires zoals bv laders

Beschadigingen aan de behuizing

Krassen op het scherm

Gebreken ontstaan door vallen, onoordeelkundig gebruik enzvoort

Denk hierbij aan defecte contacten doordat mensen hebben geprobeerd een net niet passende headset of lader aan te sluiten. Ook schade door slechte imitatie batterijen of andere onderdelen/accessoires moeten natuurlijk buiten de garantie vallen. (denk ik ?)

 

Ik zou daar eventueel ook waterschade aan toevoegen, en die is misschien wel lastig. Sommige telefoons willen na het droogproces nog wel eens een tijdje gewoon werken, om er daarna mee op te houden door oxidatie of corrosie, aan de andere kant is dit misschien prima in je plan op te nemen omdat het waarschijnlijk een relatief klein percentage is.

 

En wat ga je doen aan slijtage, ik hoor wel eens dat slidertelefoons bij intensief gebruik na verloop van tijd zoveel spelling hebben dat ze echt niet meer goed werken.

 

Maak een lijst van toestellen die verzekerd kunnen worden, een Nokia 3310 met een marktwaarde van bijna niks is natuurlijk zinloos.

Ook toestellen die moeilijk reparabel zijn vanwege een gebrek aan onderdelen zouden erbuiten moeten vallen.

Dit is op te vangen door bij aanmelding een menu te gebruiken en niet een veld waar mensen zelf iets in kunnen vullen. Zo voorkom je ook problemen door typefouten en eventuele misverstanden omtrent het model.

Een plaatje van het toestel bij afronding aanbieden ter verficatie lijkt mij dan zo gek nog niet.

En over onderdelen gesproken, misschien goed om er in te zetten dat bij reparatie soms gebruikte (mooie term is refufbished) onderdelen worden gemonteerd. denk aan bv displays.

 

Misschien kun je ook een deal maken met leveranciers van accessoires.

Voor gebruikte telefoons is het vaak een stuk moeilijker om nog aan bv een headsetje of een inbouwsetje te komen terwijl ik denk dat deze toch wel ergens op de plank liggen een beetje dood geld te zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ow wat ben ik jullie weer dankbaar voor de zeer nuttige reacties ;D

 

''B.v. een telecomwinkel verricht keuringen voor mobiele telefoons, wanneer iemand zijn gsm in moet leveren ter keuring, komt hij de eerste keer in de zaak, wanneer hij vervolgens zijn garantiecertificaat op kan halen komt hij een tweede keer in de zaak, 2 verkoopkansen dus.''

 

Slim bedacht, dan kan ik de staat van het toestel zelf beoordelen en ter plekke garantiepakket aanbieden.

 

Merkava:

 

Ben bang dat een verzekeraar geen 2de hands toestel gaat verzekeren. Misschien is een dergelijke verzekering wel mogelijk bij duurdere 2de hands modellen die ''zo goed als nieuw'' worden aangeboden.

 

Ik wil mijn diensten aan de consument zo goedkoop mogelijk aanbieden met een geweldige afterservice!. Ik ben zelf bekend bij een reparatiewinkel waar ik korting zou kunnen krijgen.

 

Indien mogelijk zou een samenwerking tussen mij en jou (Merkava) kennis wellicht een mogelijkheid kunnen zijn? (Dan spreek ik over de toekomst als ik het een en ander op een rijtje heb).

 

Natuurlijk moeten de garantievoorwaarden ook worden opgesteld, waterschade en slijtage zouden inderaad hierin opgenomen kunnen worden.

 

Omdat ik garantiepakketten wil gaan aanbieden voor 2de hands toestellen, word er uiteraard in sommige gevallen refufbished onderdelen gemonteerd. Zijn de kosten hoger dan de aanschaf van het toestel dan bied ik de klant een alternatief aan (op mijn kosten).

Link naar reactie
  • 0

 

 

Met deze vraag ondermijn je precies je bedachte concept. De enige twee manieren om dit te doen zijn: 1. op goed geluk gokken dat slechts een X% terugkomt (en dus genoeg geld verdienen met het overige deel goed financieel uitkomt om de kosten van het X-deel op te vangen), of 2. alle productenhande; via jou laten lopen (lijkt me erg onpraktisch, nog afgezien van het feit dat je van de buitenkant moeilijk kunt zien of de binnenkant gebreken vertoont).

 

Optie 2 zou ik niet aanraden omdat het praktisch gezien een forse operatie zal worden. Dus dan blijft optie 1 over. De rekensom die je dan moet oplossen is als volgt (qua getallen en percentages noem ik maar wat, ik ben echter bang dat ik ze vrij conservatief inschat...):

 

 

Optie 1 is toch eigenlijk geen optie? Alle artikelen, waarval al bekend is dat ze defect zijn, zullen dan geclaimd worden. Het percentage zal dan dusdanig hoog worden, dat de verzekeringspremie onbetaalbaar wordt. Erg fraudegevoelig dus. Al zal bij een daadwerkelijke fysieke controle de premie ook omhoog schieten.

 

Een mooie breinbreker dus.........

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.