• 0

BKR melding bij offbalance lease

Beste mensen,

 

Even een vraagje. Krijg zojuist een brief van mijn nieuwe leasemaatschappij dat mijn nieuwe leasecontract, full operational lease, op mijn BKR is aangemeld omdat ik een eenmanszaak heb.

 

Ik leefde altijd in de veronderstelling dat off balance lease niet op je BKR staat, ook niet bij eenmanszaak. Namelijk bij mijn vorige auto en leasemaatschappij gebeurde dit ook niet. Maakt mijn leasemaatschappij een blunder of moet ik niet koppig zijn en toegeven dat ik een keer geen gelijk heb? Hahaha......Het is natuurlijk geen ramp, maar toch. Dank is groot.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij registreerd de BKR schulden EN langlopende verplichtingen. De wetgeving daaromtrent wordt doorlopend aangepast. Of in jouw sprecifieke geval het leasebedrijf gelijk heeft, kan ik zo niet zeggen. Ik zou er maar van uitgaan. Zeuren om een uitzondering zal je onderhandelingspositie bij de leasemaatschappij niet versterken lijkt mij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Leasecontract loopt al, dus over die onderhandelingen hoef ik me geen zorgen te maken. Punt is hier alleen dat dit naar mijn mening nooit voorkomt, en helaas heb ik inmiddels geleerd dat de kennis bij de mensen die voor een bedrijf werken erg belabberd kan zijn en dat je het ook niet 123 moet overnemen. Wellicht kom ik koppig over, maar ben echt voor 90% zeker. Lease is gewoon lange termijn huur. Huurauto wordt ook niet aangemeld....Punt is dat als ik weer mijn hypotheek moet oversluiten en opeens 45k erbij staat op je BKR EN je bent ondernemer.....tja jullie weten wat ik bedoel. Hoor het graag verder.

Link naar reactie
  • 0

Het is heel normaal dat dit gebeurd. In principe heb je namelijk gewoon die verplichting op je genomen en het is zelfs zo dat je hierdoor feitelijk (dus afgezien van de BKR) minder kredietwaardig bent geworden. Je hebt immers meer schulden dan voorheen.

Met huur kun je het alleen vergelijken als je binnen korte tijd zonder veel kosten van het contract af kunt komen. Bij operational lease is dat vaak een groot probleem (lees extreem duur).

 

Niets aan te doen dus. Wellicht dat een volgende financier (stel je vraagt ene hypotheek aan voor een huis) wel het verschil in acht neemt tussen BKR operational lease en BKR lening bij DSB. Tegenover die operational lease staat namelijk wel een auto dus het totale risico is minder dan de hoofdsom van de operational lease.

 

Succes met ondernemen!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk, maar operationele lease is juist bedoeld dat het niet op je eigen balans komt, zodat het je eigen vermogen niet drukt en je kredietwaardigheid behoudt. Financiële lease staat wel op je eigen balans. Bij een BV op de onderneming en bij eenmanszaak/VOF op je prive.

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je wel denken, maar zelfs grote clubs als Philips etc. moeten in hun jaarverslag die verplichtingen zoals operational lease melden. Het verlaagt namelijk wel degelijk je kredietwaardigheid.

 

Stel je voor:

Ik heb een inkomen/winst/omzet whatever van 1000

Ik ga naar de bank en leen 100000 voor een huis. Rente per maand 500.

Over om van te leven 500 (even geen belastingen meenemen)

 

Stel je voor 2:

Ik heb een inkomen/winst/omzet whatever van 1000

Ik lease een auto voor 400 per maand

Blijft over 600

Ik ga naar de bank en leen 100000 voor een huis. Rente per maand 500.

Over om van te leven 100 (even geen belastingen meenemen)

 

Is een beetje veel verschil. Vind je ook niet? Hoe zou jij dit vinden als je bank was? (ik weet het, banken hebben het lastig ondernemers te begrijpen, maar soms is het ook andersom lastig)

Link naar reactie
  • 0

Ben bang dat je het niet goed formuleert:

 

Als ik naar de bank ga voor mijn hypotheek vraagt de bank naar mijn jaarcijfers. Daar staan hoop gegeven, maar belangrijkste is mijn inkomen en onderaan de streep de plus. Maandlast van de auto kan erg varieren onderandere door looptijd, km, brandstof en goede of geen goede deal bij de leasemaatschappij. Het gaat erom dat je het totaalbedrag (45k) op je prive krijgt aangemeld terwijl je niet de eigenaar bent. Na 48mnd lever je de auto weer in en dan? Aangezien je niks aflost blijf je 48mnd 45k op je naam hebben.

 

Ook is het zo dat ik bv een kantoor huur. Deze is op 5jr, maar ook niet aangemeld en voor mijn hypotheek niet relevant op prive. Wel moet de zaak uiteraard in de plus staan na alle kosten.

Link naar reactie
  • 0

inderdaad, off-balance verplichtingen van bedrijven worden wel degelijk vermeld in het jaarverslag. Dat geld voor operationele lease, huurcontracten, onderhoudscontracten en licentieverplichtingen, garantieverplichtingen etc.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat eea op balans staat, maar niet off-balance. De maandbedragen die ermee gemoeid zijn worden als kosten gezien. Ik voer ook mijn leasebedrag als kosten....en niet de waarde. De waarde is alleen voor de bijtelling en tast de kredietwaardigheid niet aan van de zaak. Dat is juist de bedoeling van een operationele lease.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat eea op balans staat, maar niet off-balance. De maandbedragen die ermee gemoeid zijn worden als kosten gezien. Ik voer ook mijn leasebedrag als kosten....en niet de waarde. De waarde is alleen voor de bijtelling en tast de kredietwaardigheid niet aan van de zaak. Dat is juist de bedoeling van een operationele lease.

 

Dasim,

 

Doe nou niet zo eigenwijs. Je gaat een langlopende verplichting aan, die je kredietwaardigheid beïnvloed. Off-balans of niet, kredietverstrekkers willen weten wat je verplichtingen zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.