• 0

dienstverband + VOF - belasting

Hallo,

 

Mijn kwestie is de volgende: Partner heeft een parttime dienstverband en wil dat continueren. Daarnaast voert ze op projectmatig werkzaamheden uit die ze tegen uurtarief kan belasten.

 

Ik heb zelf een eenmanszaak op het gebied van consultancy.

 

De projecten die mijn partner uitvoert zijn ook consultancy op het gebied van strategie/marketing.

 

Vanaf 1 januari verdwijnt de meewerkaftrek, en daarmee dus voor ons deze fiscale invulling van bovenstaande projectmatige werkzaamheden van mijn partner.

 

Nu is dus de optie om mijn eenmanszaak om te zetten in een VOF, samen met mijn partner.

 

Mijn vraag is: Wie heeft er ervaring met de belasting-afwikkeling van een constructie van dienstverband en tegelijkertijd een VOF hebben? Wordt dit door de belastingdienst geaccepteerd, en zo ja, hoe belast?

 

Onze dank voor iedere reactie is groot, want we hebben op dit forum nog geen antwoord hierop kunnen vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Esmarev,

 

Het hebben van een vaste baan naast vennoot zijn, is geen beletsel. Ook is het fiscaal geen probleem om jouw eenmanszaak om te zetten in een vof. Er is dan zelfs geen sprake van staking, zodat je dit zonder belastingheffing (over stakingswinst) kunt doen bij de KvK (omzetten en jouw partner inschrijven als vennoot, zie de formulieren op www.kvk.nl).

 

Wat wel van belang is:

1. de fiscus zal kijken of jullie samenwerkingsverband in de vof gangbaar is. Oftewel: verzorgt zij ondersteunende diensten of niet. Gezien jouw verhaal lijkt daar geen vuiltje aan de lucht.

 

2. de zelfstandigenaftrek kent 2 eisen: minimaal 1.225 uren per jaar en minimaal 50% van het inkomen moet uit de onderneming komen. Die laatste eis geldt de eerste drie jaar niet voor de starter! Ze kan dus de eerste 3 jaar zelfstandigenaftrek claimen als ze het urencriterium haalt. Na die drie jaar moet ook haar winstdeel uit de vof meer zijn dan haar bruto inkomen uit dienstbetrekking.

 

3. als je de vof aangaat, zorg dan voor een vof contract!!!

 

4. elke euro winst die zij uit de vof geniet, komt bovenop haar inkomen uit dienstbetrekking. Houdt er dus rekening mee dat zij van elke euro winst, veelal 41,4% (zoniet meer) belasting kwijt is.

 

Als zij het urencriterium niet haalt, dan kun je haar een arbeidsbeloning toekennen (vanuit de eenmanszaak). Als je die onder de € 5.000 houdt, dan is dat inkomen voor haar onbelast, maar vormt het voor jou geen aftrekpost. Dus een kwestie van kijken wie van jullie in het hoogste tarief zit. Dan kan zelfs (als haar IB% lager is dan het jouwe) een arbeidsbeloning van boven de 5.000 interessant zijn.

 

Zo erg is het verdwijnen van de meewerkaftrek dus ook weer niet. Opties genoeg.

 

Hulp nodig bij de uitkwering? Mail mij via mijn profiel even.

 

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.