• 0

Hoe van een idee tot een prototype te komen?

Hoi,

 

Ik heb nu al een aantal jaar verschillende uitvindingen in mijn hoofd zitten. Recent heb ik wat meer tijd en beginnen de verschillende idee-en concreter te worden. Ik heb er ook het vertrouwen in dat ik in de toekomst weer nieuwe idee-en zal krijgen.

 

Ik heb echter twee problemen:

 

1. Ik ben geen ingenieur.

 

2. Ik zit in China -- en kan dus niet de boekwinkel induiken om de juiste boeken te proberen te vinden.

 

Op sites als higherlevel kan ik redelijk wat informatie over ondernemingsplannen en marketingplannen krijgen, maar over een ander belangrijk onderdeel bij het op de markt brengen van een uitvinding; het praktisch uitwerken van de uitvinding zelf, en hoe het te produceren, vind ik minder informatie.

 

Tot noch toe ben ik voornamelijk afhankelijk van Wikipedia. Ik zoek dan bijvoorbeeld op onderwerpen als deze:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/New_product_development

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_production_topics

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design

 

En bijvoorbeeld hoe plastic of metalen verwerkt kunnen worden.

 

 

Hebben jullie misschien links die je mij aan kan raden?

 

 

Ideas worth spreading op Ted Talks, zie ook Change This.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

DiDiPiPi, het lijkt mij verstandig eerst in de octrooidatabases te controleren of jouw vindingen echt nieuw zijn. Hierbij de link naar de pagina van espacenet van waaruit je op verschillende manieren kunt beginnen met zoeken:

 

http://nl.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=nl/NL/home.hts

 

Misschien vind je al heel snel octrooien die duidelijk maken dat jouw vinding niet nieuw is. Dan kun je jezelf veel onnodig werk besparen. Als je niets vindt, is dat nog geen garantie dat er geen octrooien bestaan die betrekking hebben op een identieke of soortgelijke vinding. Het kan dan zijn dat jij door onervarenheid met het zoekproces relevante octrooien niet hebt gevonden. Ook is het mogelijk dat iemand anders een octrooiaanvraag heeft ingediend, die nog niet gepubliceerd is. Met dit laatste aspect moet je vooralsnog geen rekening houden, anders kun je nooit aan een nieuw product beginnen.

 

Het is, zeker bij vindingen met veel potentie, raadzaam een octrooigemachtigde in te schakelen.

 

Ik zie net dat bij het aanklikken van de link niet de hele URL naar de browser wordt gekopieerd. Doe anders zelf even een copy/paste om hem in je browserbalk te zetten.

 

Link naar reactie
  • 0

Tonino: ja, dat is een erg goed idee :)

 

idbroker: Dank je voor je tips. Die van de octrooigemachtigde was ik een beetje vergeten.

 

Ik had in het verleden al vaker gezocht in espacenet, maar niets gevonden. Op jouw aanraden heb ik nu weer gezocht, en nu heb ik wel een mogelijke concurrent gevonden. Dat product vind ik er echter lelijk uitzien en ik denk dat het mijne mooier en goedkoper is.

 

Ik werk dus nu maar vanuit de hypothese dat mijn product nog niet bestaat.

 

Terug naar mijn vraag: hoe van een idee tot een prototype te komen?

 

Ik zit elke week vele uren op wikipedia en ik voel me genoodzaakt Autocad of Solidworks te leren. Weet er iemand een aanvulling, of een betere manier?

 

Ideas worth spreading op Ted Talks, zie ook Change This.

Link naar reactie
  • 0

Terug naar mijn vraag: hoe van een idee tot een prototype te komen?

 

 

Wat dacht je van je schuur in en een prototype bouwen.

Als je niks kunt laten zien weet je zeker dat het niks wordt.

 

Ik raad je aan de cursus van idee tot markt bij de NOVU te volgen.

Kun je gelijk met andere uitvinders praten hoe die het allemaal voor lekaar boksen.

 

De kern is in jouw geval dat je meer moet doen en minder moet denken.

Link naar reactie
  • 0
Wat dacht je van je schuur in en een prototype bouwen.

Als je niks kunt laten zien weet je zeker dat het niks wordt.

 

Ik raad je aan de cursus van idee tot markt bij de NOVU te volgen.

Kun je gelijk met andere uitvinders praten hoe die het allemaal voor lekaar boksen.

 

De kern is in jouw geval dat je meer moet doen en minder moet denken.

 

Dat was nou precies wat ik moest horen :)

 

Nadat ik je bericht las ben ik begonnen met het kopen van de materialen.

 

 

Ideas worth spreading op Ted Talks, zie ook Change This.

Link naar reactie
  • 0

idbroker: Dank je voor je tips. Die van de octrooigemachtigde was ik een beetje vergeten.

 

Ik had in het verleden al vaker gezocht in espacenet, maar niets gevonden. Op jouw aanraden heb ik nu weer gezocht, en nu heb ik wel een mogelijke concurrent gevonden. Dat product vind ik er echter lelijk uitzien en ik denk dat het mijne mooier en goedkoper is.

 

Ik werk dus nu maar vanuit de hypothese dat mijn product nog niet bestaat.

 

Je geeft aan in de octrooiliteratuur een mogelijke concurrent te hebben gevonden. Ik neem aan dat je hier met concurrent bedoelt, dat het een octrooi is voor een product met hetzelfde werkingsprincipe heeft als jouw vinding. Het lijkt erop dat je van plan bent dit gegeven te negeren en gewoon door te gaan met de uitwerking van jouw vinding omdat je het product dat in het bestaande octrooi wordt beschreven lelijk vindt.

 

Ik weet niet hoe goed je het octrooi bestudeerd hebt, maar wees voorzichtig met het trekken van conclusies op basis van de tekeningen uit het octrooischrift die waarschijnlijk slechts een voorbeeld van een uitvoeringsvorm weergeven. Als het mooiere product volgens jouw vinding inbreuk maakt op het octrooi dan is alle werk voor het maken van een prototype energieverspilling.

Bestudeer de reikwijdte van de conclusies van het octrooi en bepaal of jouw vinding daarbinnen valt.

Link naar reactie
  • 0

idbroker: nee, ik heb nog niets gevonden wat de nieuwheid van mijn vinding in twijfel doet brengen. Die concurrent maakt een product wat een zelfde resultaat voor de consument oplevert, maar de manier waarop dat resultaat tot stand is gekomen wijkt af: mijn manier is goedkoper en mooier.

 

Maar je hebt gelijk, ik zal nog vaker in de octrooiliteratuur moeten duiken om een grotere zekerheid te krijgen dat mijn idee nieuw is. Een probleem dat ik daarbij heb is dat een groot deel van de octrooien die ik vind het moeilijk maken om het octrooi te begrijpen. Normaal gesproken zijn er drie scenario's, die naar wil kunnen worden gecombineerd:

 

 

1. Geen INPADOC statusgegevens. (Ik heb nog geen enkel octrooi gevonden waar die beschikbaar waren);

 

2. Er is alleen een titel beschikbaar;

 

3. Er is alleen een korte, nietszeggende samenvatting beschikbaar.

 

Het is maar eens in de zoveel octrooien dat er een beschrijving bij staat. En ik ben nog nooit INPADOC statusgegevens tegenkomen.

Ideas worth spreading op Ted Talks, zie ook Change This.

Link naar reactie
  • -1

Hallo,

 

Het zou wellicht een goed idee zijn om eens met TNO te praten. Deze zijn er in Nederlands speciaal voor om op dit gebied te helpen. Er zijn trouwens ook heel interessante subsidie-mogelijkheden om tot een uitwerking van je concept te komen !

 

Kijk anders even op: www.tno.nl/rm

 

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het maken van een prototype hoeft niet moeilijk te zijn, vooral niet voor jou, want je zit in China. Voor kleine kunststof onderdelen kun je voor een paar honderd euro al een matrijsje laten maken, dus voor low budget prototyping zit je goed.

 

Het moeilijkste is om met een productconcept te komen dat aanslaat, dat mensen zullen kopen. Daar heb je wel wat meer voor nodig: design, ergonomie, functionaliteit, de juiste prijsstelling, juiste distributiekanalen, juiste bescherming, juiste uitstraling.

 

Maar eerste moet het werken. Dus begin met een houtje touwtje model te maken om aan te tonen dat het product doet wat het moet doen. Kijk en blijf kijken naar octrooien, want de database is groot, er zullen altijd zeker 20 - 30 octrooien zijn die sterk lijken op wat je wilt maken. Dat geeft niet, daar kun je zelfs van leren. Maar de meeste geoctrooieerde ideeen komen nooit op de markt.

 

En ook als het werkt, blijf dan schetsen maken, denk na over materialen, kleuren en vooral over je markt. Als de locale Chinese markt wilt betreden is het makkelijker, als je in Europa iets wilt doen zul je toch hier ook moeten komen om te onderzoeken of het wel wat zal zijn voor de markt hier.

 

En laat een ontwerpbureau in China kijken naar je ontwerpen zodra je eigen gemaakte model werkt. Zij kunnen je helpen het product verder ontwikkelen en mee te denken. Maar dan heb je ook nog vragen van meer strategische aard: wie gaat het om de markt zetten, waarom zullen ze dat willen doen, wat ga je verkopen: het idee, een concept, een octrooi? Of ga je een nieuwe onderneming opzetten rond het product?

 

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes.

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.