Ga naar inhoud
  • 0

SWOT analyse

Newbee     2 0

Hallo Medegebruikers,

 

In het kader van het Sales en Marketingplan 2008 heb ik een interne en externe analyse gemaakt. Het is nu de bedoeling dat ik hieruit strategische opties formuleer en hier een inplementatie voor maak. Misschien dat iemand tips hoe ik de strategische opties kan formuleren. Ik hoop een reactie. allemaal bedankt.

 

Groetjes

 

STERKTES

S1 Deskundigheid, klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en informele sfeer van medewerkers.

 

S2 Gespecialiseerde en zelfstandige tender afdeling.

 

S3 Duidelijke rayonindeling en aparte key account managers.

 

ZWAKTES

W1 Gemiste omzet door niet benutten van cross-selling.

 

W2 Takengebied binnendienst en RSM heeft een onduidelijke scheiding.

 

W3 Snelheid en kwaliteit van klachtenafhandeling

 

KANSEN

O1 Toenemende vraag naar transport en toegenomen aantal vervoerde kilo’s

 

O2 Positieve ontwikkelingen BIK branches en hoge marges in automiotive, high-tech, telecommunicatie en chemie

 

O3 Onderhandelingsmacht afnemers kleiner geworden.

 

BEDREIGINEGN

T1 Intense rivaliteit op basis van prijs en landenspecialisten

 

T2 Lage klantentrouw door kijken naar kosten-reductie.

 

T3 Toenemende kosten wegvervoer (stijgende diesel, wegbeprijzen, congestie)

Intense rivaliteit op basis van prijs en landenspecialisten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moderator     8,7k 9 839

Zonder inhoudelijk te worden de volgende stappen:

 

1. confrontaties S en W met O en T, product: strategische vragen

2. Strategische vragen vertalen naar prioriteiten

3. Prioriteiten vertalen naar speerpunten

4. Speerpunten vertalen naar implementatie, lees: actieplanning

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
Legend     339 25

Het nadeel van een SWOT-analyse is dat het vrij algemene aanbevelingen oplevert op basis van eigen interpretaties, dus (waarschijnlijk) weinig concrete actiepunten oplevert.

 

Met een SPACE-matrix zijn voor jullie organisatie wellicht meer concrete actiepunten te benoemen. Denk hierbij aan het bepalen van jullie huidige concurrentiekracht.

 

Een beperkte omschrijving van de SPACE-matrix: http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1B2GGGL_nl___NL205&q=space+matrix+&btnG=Zoeken&meta=

 

Ieder model heeft zijn eigen charmes, ook een kwestie van gezond verstand gebruiken en alles zo concreet mogelijk te benoemen. Aan algemeenheden heb je namelijk niks.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Moderator     8,7k 9 839

Het nadeel van een SWOT-analyse is dat het vrij algemene aanbevelingen oplevert op basis van eigen interpretaties, dus (waarschijnlijk) weinig concrete actiepunten oplevert.

Deels eens, als een SWOT serieus wordt aangepakt, dus de input is echt op basis van degelijke analyse, dan zijn de uitkomsten een goede basis voor het komen tot strategische uitgangspunten. Concrete actiepunten liggen weer een paar stappen verder.

Ieder model heeft zijn eigen charmes, ook een kwestie van gezond verstand gebruiken en alles zo concreet mogelijk te benoemen.

Eens, elk model blijft een middel, geen doel op zich.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Guests

Ik vind een confrontatiematrix altijd een erg handig hulpmiddel. Het visualiseert alle aspecten van de interne en externe analyse en het maakt overzichtelijker welke aspecten je met elkaar kunt combineren (confronteren) tot strategische issues en opties.

Link naar reactie
  • 0
Legend     11,3k 470

Wie is hier de ondernemer of schrijver van het Sales en marketingplan 2008? Jij toch? Lees je signature nog maar eens...


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Moderator     8,7k 9 839

als je kijkt naar de bovenstaande sterktes zwaktes kansen en bedreigingen wat zouden dan strategische opties kunnen zijn?

groetjes Harald

 

Die haal je eruit door de SWOT in een confrontatiematrix te plaatsen. Sla er nog eens wat literatuur op na hoe dat moet.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, Hospitality & Leisure Ondernemer 'In Ruste', Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (arbeidsrechter.nl), MSc-Student Design Driven Innovation (nhlstenden.com); (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 23 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.