Jump to content
Harald Wilting
Verberg

SWOT analyse

vraag

Hallo Medegebruikers,

 

In het kader van het Sales en Marketingplan 2008 heb ik een interne en externe analyse gemaakt. Het is nu de bedoeling dat ik hieruit strategische opties formuleer en hier een inplementatie voor maak. Misschien dat iemand tips hoe ik de strategische opties kan formuleren. Ik hoop een reactie. allemaal bedankt.

 

Groetjes

 

STERKTES

S1 Deskundigheid, klantvriendelijkheid, toegankelijkheid en informele sfeer van medewerkers.

 

S2 Gespecialiseerde en zelfstandige tender afdeling.

 

S3 Duidelijke rayonindeling en aparte key account managers.

 

ZWAKTES

W1 Gemiste omzet door niet benutten van cross-selling.

 

W2 Takengebied binnendienst en RSM heeft een onduidelijke scheiding.

 

W3 Snelheid en kwaliteit van klachtenafhandeling

 

KANSEN

O1 Toenemende vraag naar transport en toegenomen aantal vervoerde kilo’s

 

O2 Positieve ontwikkelingen BIK branches en hoge marges in automiotive, high-tech, telecommunicatie en chemie

 

O3 Onderhandelingsmacht afnemers kleiner geworden.

 

BEDREIGINEGN

T1 Intense rivaliteit op basis van prijs en landenspecialisten

 

T2 Lage klantentrouw door kijken naar kosten-reductie.

 

T3 Toenemende kosten wegvervoer (stijgende diesel, wegbeprijzen, congestie)

Intense rivaliteit op basis van prijs en landenspecialisten

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Zonder inhoudelijk te worden de volgende stappen:

 

1. confrontaties S en W met O en T, product: strategische vragen

2. Strategische vragen vertalen naar prioriteiten

3. Prioriteiten vertalen naar speerpunten

4. Speerpunten vertalen naar implementatie, lees: actieplanning

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het nadeel van een SWOT-analyse is dat het vrij algemene aanbevelingen oplevert op basis van eigen interpretaties, dus (waarschijnlijk) weinig concrete actiepunten oplevert.

 

Met een SPACE-matrix zijn voor jullie organisatie wellicht meer concrete actiepunten te benoemen. Denk hierbij aan het bepalen van jullie huidige concurrentiekracht.

 

Een beperkte omschrijving van de SPACE-matrix: http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1B2GGGL_nl___NL205&q=space+matrix+&btnG=Zoeken&meta=

 

Ieder model heeft zijn eigen charmes, ook een kwestie van gezond verstand gebruiken en alles zo concreet mogelijk te benoemen. Aan algemeenheden heb je namelijk niks.

 

Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het nadeel van een SWOT-analyse is dat het vrij algemene aanbevelingen oplevert op basis van eigen interpretaties, dus (waarschijnlijk) weinig concrete actiepunten oplevert.

Deels eens, als een SWOT serieus wordt aangepakt, dus de input is echt op basis van degelijke analyse, dan zijn de uitkomsten een goede basis voor het komen tot strategische uitgangspunten. Concrete actiepunten liggen weer een paar stappen verder.

Ieder model heeft zijn eigen charmes, ook een kwestie van gezond verstand gebruiken en alles zo concreet mogelijk te benoemen.

Eens, elk model blijft een middel, geen doel op zich.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Ik vind een confrontatiematrix altijd een erg handig hulpmiddel. Het visualiseert alle aspecten van de interne en externe analyse en het maakt overzichtelijker welke aspecten je met elkaar kunt combineren (confronteren) tot strategische issues en opties.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wie is hier de ondernemer of schrijver van het Sales en marketingplan 2008? Jij toch? Lees je signature nog maar eens...


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

als je kijkt naar de bovenstaande sterktes zwaktes kansen en bedreigingen wat zouden dan strategische opties kunnen zijn?

groetjes Harald

 

Die haal je eruit door de SWOT in een confrontatiematrix te plaatsen. Sla er nog eens wat literatuur op na hoe dat moet.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 55 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept