• 0

Informatie concurrentie in beeld krijgen?

Met belangstelling consumeer ik alle informatie op dit forum. Hier heb ik dus iets aan! Ik ga vanaf nu dus maar eens enkele vragen stellen. Ik hoop dat ik het in de juiste rubriek plaats.

 

Even ter inleiding:

 

Ik ga binnenkort een bedrijf starten. Bedrijfsplan is al flink op orde en ik heb flink inzicht en kennis van (en de behoeftes) de markt. Het 1e product is bijna uitontwikkeld en een ruim zelf verricht marktonderzoek heeft aangetoond dat er internationaal behoefte aan het product is. Het betreft hier een trendvolgend product, dus niet trendsettend, gericht op het top segment van de markt. Ten opzichte van de concurrentie heeft mijn product significante verbeteringen en verregaande voordelen. De constructie en het design zijn vernieuwend en onderscheidend t.o.v. de concurrentie. Er wordt een nieuwheidonderzoek uitgevoerd om hierna het product te patenteren. Er is contact met Syntens en het octrooicentrum.

 

Middels diverse berekeningen lijkt de markt groot genoeg te zijn om mijn 1e doelstellingen te behalen en lijkt het er dus op dat ik me wat dat betreft geen zorgen hoef te maken. Het is geen massa product, maar gericht op een segment in een bepaalde doelgroep. Deze doelgroep is ook aanwezig in andere (welvaart)landen. Het ligt dan ook binnen de doelstellingen om internationaal te ondernemen. Echter berekeningen zijn slechts berekeningen en aannames blijven aannames. Ik zou natuurlijk liever concretere gegevens (aantallen of bedragen) boven water willen hebben. Onderzoek m.b.t. aantallen van huidige vergelijkbare producten bij de concurrentie zijn lastig te achterhalen, vooral gezien het feit dat het hier buitenlandse bedrijven betreft (veelal Amerikaans). Via importeurs is het ook nauwelijks mogelijk om deze informatie te halen. Begrijpelijk zijn zij zelden happig om info te verstrekken. Nog lastiger wordt het, doordat ik in mijn jacht naar gegevens weinig openheid kan geven i.v.m. geheimhouding van het product. Aanvragen om info, zgn. door scholieren, die zgn. met een onderzoek bezig zijn, leverden ook geen resultaat op. Andere creatief bedachte listen tot op heden ook niet, maar ik blijf gewoon doorgaan….

 

Mijn vragen; Wie herkent een dergelijk traject en hoe ben jij hiermee om gegaan? Iemand meer suggesties om zo betrouwbaar mogelijke gegevens boven water krijgen om inzicht te creëren in meer concrete aantallen? In hoeverre is toetsing van een theoretische berekening om enige aansluiting met de werkelijke aantallen te vinden nog meer mogelijk?

 

Nog een klein vraagje: Wie heeft er ervaring met outsourcen in Oost Europa (geen IT).

 

 

PS Bovenstaand product betreft een eigen ontwikkeld product.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vwb je vraag over outsourcen in het voormalig Oostblok.......

Om wat voor een outsourcing (productie?) gaat het? Wel even handig om te melden.

 

Met mijn west europese producten ben ik wel iets duurder dan de Ossie's maar op lange termijn komen de klanten er wel van terug ivm kwalteit. Daarnaast beginnen ze in het oosten ook door te krijgen dat er geld te verdienen valt en worden ze ook duurder en duurder.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.