• 0

het enneagram voor technostarters??

Even iets geheel anders: ik ben van plan om een workshop op te zetten voor een groep technostarters die een paar jaar bezig zijn, maar waarbij het potentiele succes er niet uit is gekomen. Niet omdat het idee/bedrijf/plan nu zo slecht was, maar omdat de persoon achter het idee er (net) jniet in geslaagd is het tot een groots succes te brengen.

Iets van: goed idee, maar matige uitvoering.

Het idee is om in een workshop als instrument het enneagram in te gaan zetten (bedoeld om persoonlijkheidstyperingen te krijgen) en op die maniet ieders tekortkomingen en kwaliteiten duidelijk te maken zodat je vanuit daar op een (andere) manier verder kunt bouwen aan je bedrijf.

Als resultaat een actieplan en 6 maanden individuele coaching.

 

Vraag is: zou het wat zijn?

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me erg onverstandig als een aanstaand ondernemer NIET in de spiegel durft te kijken en zijn eigen sterkten & zwakten op een rijtje wil zetten. Ondernemen wordt dan nog risicovoller dan het sowieso al is omdat je niet in beeld brengt wat de "blinde vlekken" m.b.t. ondernemersvaardigheden zijn.

 

Ik ben het er mee eens dat veel startersinitiatieven op een gegeven moment stagneren omdat het de initiatiefnemers soms ontbreekt aan aanvullende kennis/ervaring die kan helpen om het "glazen plafond" te doorbreken. Je kan soms in een soort vicieuze gedachtencircel geraken omdat je alles beredeneert vanuit je eigen kennis & ervaring. Een frisse wind van alternatieve gedachtengangen kan dan erg verhelderend werken!

 

Hoe je verder om gaat met de uitkomst van welke kritische introspectie dan ook, is een tweede hoofdstuk. Ja, je kunt een coach in de hand nemen om je eigen zwakke plekken (deels) weg te nemen, maar je kunt de oplossing natuurlijk ook zoeken in het vinden van business partners (mede-ondernemers) of samenwerkingspartners met een complementair profiel.

 

Dus, Bernd, wat mij betreft: de workshop is een goed initiatief maar laat de vervolgstap afhangen van de individuele behoeften van de potentiële ondernemers. Individuele coaching hoeft niet noodzakelijkerwijs de oplossing te zijn.

 

Gr.

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Bengel. Volgens mij moet je eerst goed in kaart brengen waarom de startende onderneming geen succes was (geen goede marktstudie, gebrek aan launching customers, geen ondernemersvaardigheden... er zijn wel tientallen redenen te verzinnen) en zoals Bengel zegt : moet je als ondernemer eerlijk durven te kijken waar je zelf gefaald hebt. Om nu al te praten over 6 maanden coaching klinkt wat voorbarig. Misschien is het wel onverstandig om met man en macht te trekken aan die ondernemer. Misschien moet je hem of haar wel aanraden om vooral niet door te gaan. Kan ook een goed advies zijn.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de tips:

 

Het idee is om na de workshop nog 6 maanden verder te werken aan een individueel actieplan.

Dat plan kan dus zijn:

- een coach zoeken

- een mede-ondernemer zoeken

- je bedrijf verkopen

- iets nieuws gaan doen

- nog iets geheel anders

waar het om gaat is dat mijn ervaring mij heeft geleerd dat je na een workshop wel een vervolgtraject moet aanbieden, anmders loop je een kans dat de workshop deelnemr verder gaat met life as usual en er verder te weinig gebeurt.

Overigens: zijn er kandidaten die mee willen doen?

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.