• 0

Hoe boek je de betaling van Kleine ondernemers regeling KOR op je bank

Hallo,

 

Ben al een tijdje bezig met de KOR (kleine ondernemers regeling) te boeken, maar ik kom er maar niet uit, doe een klein dingetje stom verkeerd denk ik.

 

Aan het eind van een jaar is het saldo te betalen btw - te vorderen btw bijvoorbeeld 500.

 

Ik had gelezen op dit forum dat je dan de 500 euro bij te betalen btw moet wegboeken, en 500 euro bij kleine ondernemers regeling moet boeken.

 

De balans krijgt hierdoor bij te betalen btw een saldo van 0 en bij te vorderen btw een saldo van 0. Klopt dit?

 

Als je in het nieuwe jaar op je bank de 500 euro gestort ziet door de belastingdienst, waar boek je dat dan?

 

Op m'n dagboek bank boek ik dan uiteraard 500 euro erbij, maar wat pak ik dan als tegenrekening? Doordat in het vorige boekjaar het saldo te betalen btw en te vorderen btw op 0 is gezet, zal een van die twee rekeningen niet als tegen rekening kunnen worden gebruikt lijkt me.

 

M'n probleem is zeg maar, waar ik die 500 euro probeer weg te boeken, ik kom niet gelijk uit (wat waarschijnlijk ook normaal is denk ik), stel je boekt KOR nu debet 500 ipv credit in het vorige boekjaar, dan gaat bij je winst & verlies voor het nieuwe boekjaar 500 euro eraf, wat me ook niet helemaal de bedoeling lijkt?

 

Alvast bedankt jullie hulp!!!!

 

Groeten,

Pieter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je aan het einde van een boekjaar gebruik hebt gemaakt van de KOR, betekent dit dat je een extra bate krijgt.

De te betalen BTW behoef je niet te betalen; de te verrekenen BTW kan je niet verrekenen.

 

Normaliter vertoont de Te verrekenen BTW een debetsaldo en de Tebetalen BTW een kreditsaldo. Door de toepassing van de KOR boek je dan:

 

Te betalen BTW

Aan Te verrekenen BTW

Aan Bijzondere bate

 

Die bijzondere bate verhoogt je resultaat over dat boekjaar.

 

Heb je in de loop van het boekjaar wel BTW afgedragen en dit door de toepassing van de KOR nog te vorderen dan boek je:

 

Te vorderen van fiscus

Aan Bijzondere bate

 

De rekening Te vorderen van fiscus "loopt" over de balans heen naar het volgende boekjaar (net als Debiteuren)

 

Bij de ontvangst, in het volgende boekjaar, boek je:

 

Bank

Aan Te vorderen van fiscus.

 

Ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ecofin,

 

Bedankt voor je antwoord!! Nu begin ik het inderdaad te begrijpen dan ja..

 

Alleen toch nog iets onduidelijkheid, door zeg maar dit te doen:

 

Te betalen BTW

Aan Te verrekenen BTW

Aan Bijzondere bate

 

Heb je op 31-12-..... de Te betalen BTW , de Te verrekenen BTW op 0 en dan bijzondere bate wat je met de KOR terug krijgt...

 

Als je daarna vervolgens het volgende doet:

 

Te vorderen van fiscus

Aan Bijzondere bate

 

Dan maar je de bijzondere bate toch 2x het KOR bedrag? Waarschijnlijk begrijp ik het verkeerd, zou je het wellicht nog iets kunnen verhelderen?

 

Alvast super bedankt!

 

Groeten,

Pieter

Link naar reactie
  • 0
Te betalen BTW

Aan Te verrekenen BTW

Aan Bijzondere bate

 

Bovenstaande boeking kan je doen als je het gehele boekjaar geen BTW hebt betaald aan of verrekend hebt met de fiscus.

 

Heeft er wel geldverkeer plaatsgevonden dan moet dat alsnog worden verrekend. Het is dus een kwestie van of de ene boeking of de andere boeking en niet beide, want dan zou inderdaad de bate dubbel kunnen worden geboekt.

 

Ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik Mill7, en heb het standaard rekeningsschema van eenmanszaak. Daar zie ik niet de rekening bij te vorderen van fiscus. Op welk nummer zou ik deze het beste kunnen aanhouden? En dit moet waarschijnlijk een debet saldo hebben? Als balanscode 47000 Belastingen & Sociale lasten wellicht?

 

Ik snap het nog niet helemaal... want je wilt het nieuwe boekjaar beginnen met Te betalen BTW op 0 en Te vorderen BTW op 0 toch? Dan moet je dus aan het einde van het boekjaar zorgen dat ze op een saldo van 0 uitkomen.

 

Ik heb het zeg maar nu zo staan op het Memoriaal dagboek dat BTW verkoop een debet bedrag staat waardoor Te betalen BTW op 0 komt. En dan Te vorderen BTW op 0 komt. En dan het verschil daar tussen credit gezet bij "Kleine ondernemersregeling BTW". Stel ik wil nu nog op de rekening "te vorderen van fiscus" het bedrag bij KOR zetten, dan heb ik een ongelijk saldo op mijn Memoriaal dagboek.

 

Wat doe ik fout....?

Link naar reactie
  • 0

Even proberen de zaken weer op een rijtje te zetten.

 

Situatie 1 Er is in de loop van het boekjaar GEEN geldverkeer met de fiscus geweest.

Stel saldo grootboek Te vorderen BTW is 300

Stel saldo grootboek Te Betalen BTW is 900

Per saldo dus te betalen 600, maar KOR wordt toegepast, dus te betalen is nihil.

Dan boek je:

 

Te betalen BTW 900

Aan Te vorderen BTW 300

hierna zijn beide rekeningen nihil

Aan Bijzondere bate o.i.d. 600

Dit laatste bedrag verhoogd de winst.

 

Situatie 2 Zelfde cijfers maar je hebt in één of meerdere kwartalen ook nog 100 betaald aan de fiscus. Die betalingen zijn geboekt op een rekening Betaalde BTW aan fiscus

Dan boek je:

 

Te betalen BTW 900

Aan te vorderen BTW 300

Aan Bijzondere bate 600

 

en

Te vorderen van fiscus 100

Aan Betaalde BTW 100

 

Je bericht aan de fiscus met de laatste aangifte van het boekjaar dat je van de KOR gebruik wilt maken en dus dat die 100 ten onrechte is betaald. Als die terugkomt dan boek je (zal wel in het volgende boekjaar zijn):

 

Bank 100

Aan Te vorderen van fiscus 100

 

Je kunt, eventueel, mij per mail de standen van de rekeningen even doorgeven samen met de info over wat er betaald en ontvangen is en hoe de aangiften er hebben uitgezien. Dan geef ik je even de exacte boekingen door.

 

Ecofin

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik probeer de kleine ondernemersregeling te boeken, maar ik snap er niks van:

1ste Kwartaal betaald Omzetbelasting: € 155,-

2de Kwartaal betaald Omzetbelasting: € 744,-

3de Kwartaal betaald Omzetbelasting: € 39,-

4de nog te betalen omzetbelasting: € 589,-

 

Ik zit totaal op € 1527,- voor de omzetbelasting.

Theoretisch kan ik € 637,- terugontvangen van de KOR(1883-1527=356x2,5=890.......1527-890= € 637,-

 

Ik heb een online pakket van reeleezee.

Hoe kan ik dit boeken in mijn boekhoudpakket? Moet dit in het Memoriaal ? en zoja onder welke posten?

Zouden jullie mij daarmee willen helpen?

Groetjes Carolien

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Je boekt:

 

(Balansrekening) kleine ondernemersregeling euro 637

aan (verlies-en-winstrekening/opbrengst) kleine ondernemersregeling euro 637

 

Er wordt dus euro 637 bij je winst opgeteld.

 

Per saldo van de balansrekeningen, af te dragen btw, te vorderen btw, betaalde/ontvangen btw en kleine ondernemersregeling (balans) is dit nul.

 

Het voordeel zit hem dus in het feit dat niet nog eens deze euro 637 moet afdragen, maar dit door de KOR bij je winst kan optellen.

 

Is dit zo een beetje duidelijker geworden? Zo niet, laat het me gerust weten!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.