• 0

wie heeft inkomsten: ik of mijn bedrijf?

Ik heb iets niet duidelijk. Ik heb een eigen bedrijfje (eenmanszaak) en ben daarnaast student. Nu heb ik zo af en toe opdrachten en dus inkomsten. Maar nu is de vraag: heeft het bedrijf inkomsten of ik persoonlijk?

 

De reden voor mijn vraag is alsvolgt. Mijn vrouw heeft een uitkering en moet opgeven wat onze inkomsten zijn. Omdat ik nog student ben wordt ik niet meegerekend, maar voor de inkomsten wel. Alle inkomsten die wij hebben wordt dus afgetrokken van de uitkering. Wij (lees: ik) hebben het altijd gezien dat het bedrijf inkomsten heeft, en dat ik pas inkomsten heb als ik geld stort van mijn zakelijk rekening naar mijn persoonlijke rekening. Mijn bedrijf heeft dus wel inkomsten en ik dus persoonlijk dus niet, lijkt me.

 

Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat er op je zakelijke rekening bijkomt is de omzet. Je bent neem ik aan een eenmanszaak of vrij beroep.

 

Omzet- (min) kosten = winst.

 

De winst zijn je inkomsten: aan het einde van het boekjaar wordt de winst belast door de belastingdienst. Dat kan dus meer zijn dan wat je overboekt naar je persoonlijke rekening.

 

Dat snap ik, maar als ik niet overmaak naar mijn persoonlijke rekening, heb ik persoonlijk dus geen inkomsten.

Link naar reactie
  • 0

heeft het bedrijf inkomsten of ik persoonlijk?

 

Het bedrijf heeft omzet. En kosten. Omzet - kosten = winst. Die "winst uit onderneming" is jouw inkomsten.

 

Alle inkomsten die wij hebben wordt dus afgetrokken van de uitkering.

 

Dan moet je even goed opletten wat er hier precies met inkomsten bedoeld wordt. Is dat voor of na belasting, voor of na ondernemersaftrek/mkb-vrijstelling etc.

 

dat ik pas inkomsten heb als ik geld stort van mijn zakelijk rekening naar mijn persoonlijke rekening.

 

Nee, dat klopt niet. Met een eenmanszaak is er geen scheiding tussen zaak en privé. Als er in een jaar volgens de boekhouding winst is gemaakt dan zijn dat jouw inkomsten, ongeacht geldverplaatsingen van zaak naar privé of omgekeerd.

Link naar reactie
  • 0

Wat er op je zakelijke rekening bijkomt is de omzet. Je bent neem ik aan een eenmanszaak of vrij beroep.

 

Omzet- (min) kosten = winst.

 

De winst zijn je inkomsten: aan het einde van het boekjaar wordt de winst belast door de belastingdienst. Dat kan dus meer zijn dan wat je overboekt naar je persoonlijke rekening.

 

Dat snap ik, maar als ik niet overmaak naar mijn persoonlijke rekening, heb ik persoonlijk dus geen inkomsten.

 

Jawel: de winst wordt belast door de belastingsdienst: inkomstenbelasting.

 

Winst is inkomen voor de belastingdienst, of je het nu in een kuil gooit of naar je rekening stort.

 

[edit]: forumhumor, Renep en ik melden steeds ongeveer hetzelfde...[/edit]

Link naar reactie
  • 0

ok, misschien is het slim om eerst uit te zoeken wat de gemeente bedoelt met inkomsten: omzet of winst.

 

Ik begrijp nu dat er niet zo wezenlijk verschil zit tussen zakelijk en privé in een eenmanszaak. Echter ik ben van plan om full-time door te gaan met mijn bedrijf na mijn studie en dat vergt enige investeringen. Dus nu heb ik nog niet zoveel kosten en maak relatief veel winst, maar die winst wil ik in een potje doen voor de latere investeringen. En dan wil ik natuurlijk niet dat geld weer aan de gemeente moet betalen als vergoeding van de uitkering.

 

Thnx anyway!

Link naar reactie
  • 0

ok, misschien is het slim om eerst uit te zoeken wat de gemeente bedoelt met inkomsten: omzet of winst.

 

Omzet bedoelen ze zeker niet, maar het fiscale begrip 'winst' heeft nog wat haken en ogen.

 

maar die winst wil ik in een potje doen voor de latere investeringen. En dan wil ik natuurlijk niet dat geld weer aan de gemeente moet betalen als vergoeding van de uitkering.

 

Nu komen we op het terrein van politiek, maar ik denk daar heel anders over. Een uitkering is bedoeld als basisinkomen als je daar zelf niet in kunt voorzien, niet om de spaarpot van de onderneming van de partner te spekken.

 

Hoe dan ook, ik denk dat je het oppotten van winst buiten de inkomstensfeer alleen kunt realiseren door de onderneming in een rechtspersoon (bijvoorbeeld een BV) onder te brengen. Maar ook dan moet je jezelf een bepaald minimumsalaris toekennen zodat je inkomstenbelasting betaalt, je inkomsten wordt verrekend met een eventuele uitkering etc.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb iets niet duidelijk. Ik heb een eigen bedrijfje (eenmanszaak) en ben daarnaast student. Nu heb ik zo af en toe opdrachten en dus inkomsten. Maar nu is de vraag: heeft het bedrijf inkomsten of ik persoonlijk?

 

De reden voor mijn vraag is alsvolgt. Mijn vrouw heeft een uitkering en moet opgeven wat onze inkomsten zijn. Omdat ik nog student ben wordt ik niet meegerekend, maar voor de inkomsten wel. Alle inkomsten die wij hebben wordt dus afgetrokken van de uitkering. Wij (lees: ik) hebben het altijd gezien dat het bedrijf inkomsten heeft, en dat ik pas inkomsten heb als ik geld stort van mijn zakelijk rekening naar mijn persoonlijke rekening. Mijn bedrijf heeft dus wel inkomsten en ik dus persoonlijk dus niet, lijkt me.

 

Klopt dit?

Nee, dat klopt niet. Ik ga er vanuit dat uw onderneming niet in een rechtspersoon ondergebracht is en dan geldt uw ondernemingswinst als inkomen in privé.

Link naar reactie
  • 0

... dat vergt enige investeringen. ...

 

Even verder met de basis van boekhouden: investeringen zijn uitgaven boven de 450 euro (aan producten/dingen die je vast kunt pakken, niet diensten wel bijv. weer websites): die uitgaven moet je activeren (op de balans zetten) en er op afschrijven.

 

Bijvoorbeeld: je hebt 5000 euro omzet in een jaar, 2000 aan kosten. De winst zou zijn: 3000 euro. Je doet een investering van 1000 euro. Op die investering moet je 5 jaar afschrijven, dus dat is 200 euro per jaar. De winst wordt dan 2800 euro, en geen 2000 euro.

 

Wat je nu concreet kunt doen om je winst te drukken is kosten maken: uitgaven waar je straks wat aan hebt, die lager zijn dan 450 euro.

 

Daarmee druk je de winst. Als je investeringen doet (>450 euro) dan gaat je winst dus niet zo hard omlaag, dus moet je het eerste jaar belasting betlaen over meer geld dan je op je rekening hebt. De winst van de komende jaren wordt daar wel meer gedrukt (de genoemde 200 euro per jaar).

 

Een strategie zou kunnen zijn om je eerste winst vooral aan te wenden om meer klanten te vinden: meer omzet realiseren, zodat een deel van de wisnt uiteindelijk overblijft voor belasting en investeringen, of voor opname prive (wat loondiensters salaris noemen)..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.