• 0

Eenmanszaak - Waarin investeren?

Hallo,

 

Al enige jaren heb ik een eenmanszaak en dat loopt redelijk goed. Ik verhuur mijzelf per uur aan bedrijven en heb dus eigenlijk weinig onkosten, behalve vervoerskosten.

 

Nou vraag ik mij af hoe ik kan investeren om in ieder geval in aanmerking te komen voor de investeringsaftrek?

 

Ik heb een auto op de zaak staan (maar een personenauto geldt niet als investering)

In 2006 heb ik nog computer apparatuur aangeschaft, dus deze is nog niet afgeschreven.

Het werk dat ik doe, doe ik voor het grootste gedeelte bij de klant (dus ik heb geen thuiskantoor).

 

Ik heb met mijn accountant overlegd en die weet eigenlijk ook niet waarin je als eenmanszaak nog zou kunnen investeren?

 

Groet,

Michel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je niet hoeft te investeren moet je het ook niet doen. Ik adviseer je om te het bedenken van de investeringen te letten op tijdsbeparing of efficienter te werken.

 

Suc6

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Michel,

 

Je fiscale voordelen moet je alleen benutten als het ook echt zin heeft. Geld uitgeven aan investeringen om zo een fiscaal voordeel te halen, is natuurlijk de omgekeerde wereld.

 

Stel je investeert voor het minimum van 2.100. Dan is je netto fiscale voordeel 25% x 2.100 x 52% IB = € 273. Lijkt me geen bedrag dat de moeite is om investeringen te doen die je niet echt nodig hebt.

 

Let er in elk jaar gewoon goed op hoeveel je tot dan toe hebt geïnvesteerd. Stel dat je in de planning hebt om een pc aan te schaffen en je hebt in dat kalenderjaar als voor € 700 geïnvesteerd, dan is het de moeite waard om die pc nog voor het einde van het jaar aan te schaffen.

 

Op deze manier moet je de investeringsaftrek benaderen.

 

Succes met de zaak.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ok, bedankt voor jullie duidelijke antwoord.

 

Eerlijk gezegd zie ik het investeren ook maar als een manier om zaken efficienter of goedkoper aan te pakken. Het is zeker niet mijn bedoeling om zomaar te investeren voor een klein belastingvoordeeltje..

 

Het komt ook voort uit het feit dat ik zometeen een stukje vermogensbelasting moet gaan betalen en het zou prettig zijn als ik dit kan beperken door bijvoorbeeld het doenv an een slimme investering.

 

Michel

Link naar reactie
  • 0

Alleen maar investeren om te kunnen profiteren van de investeringsaftrek is natuurlijk geen handige manier van fiscaal beleid. Want dat is eigenlijk het onderwerp wat je aansnijdt.

 

Ga eens neuzen in een belastingalmanak over de inkomstenbelasting, wellicht dat je zo aan ideeen komt over dingen die je nog kunt doen en die jij echt nodig hebt.

 

Succes met het binnenhalen van fiscaal voordeel. Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik zou willen dat ik net zo veel belasting moest betalen als Bill Gates, dan verdiende ik ook zoveel. toch?

 

Investeringsaftrek is leuk, maar bedoeld voor investeringen die er toe doen, die bijdragen aan de verbetering van je resultaat, zodat je meer gaat verdienen en dus meer belasting gaat betalen. Tenminste dat is de gedachte erachter.

 

Wie zichzelf per uur verhuurt (dienstverlening oid) heeft zo goed als geen kosten, en moet dus bijna de voltallige omzet opvoeren als winst. Het zij zo en zal niet anders worden. Dus kunnen we je niet helpen om de belastingdruk te verminderen.

 

Sancho

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

zaken die langer dan 1 jaar meegaan en meer kosten dan 450 ex BTW (of 450 incl. BTW indien je BTW vrijgesteld ondernemer bent) boek je als investering.

 

Dus nee, een koffiezetter van 3 tientjes valt gewoon onder de kosten.

 

groet

Joost

 

En koffiezetter van 550 euro?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.