• 0

Hallo,

ik heb al enkele stellingen en reacties daarop gelezen over dit onderwerp maar nog niet gerustgesteld aangaande straal werkgebied en duur beding.

Ik werk 8 jaar bij een reklamebureau en ben van plan om als freelance vormgever voor andere bureaus klussen te gaan doen.

Mijn contract stamt uit 1999 en vraag me af of dit nog reeel is:

- Het is werknemer zonder schriftelijk toestemming van werkgever verboden om gedurende de dienstbetrekking, alsmede gedurende vijf jaren na het einde van de dienstbetrekking binnen een straal van 25 km tegen vergoeding of om niet, voor derden of voor eigen rekening direct of indirect soortgelijke werkzaamheden en/of diensten te verrichten cq aan te bieden als werkgever in zijn pakket van werkzaamheden en/of diensten heeft opgenomen, of bij zodanige werkzaamheden of diensten op enigerlei wijze betrokken te zijn. -

Verder de delen over boetes e.d. maar het gaat mij voornamelijk over de 5 jaar en de straal van 25 km. Wat zou een rechtbank doen als dit voor zou komen?

Bedankt alvast voor reactie(s)

Zbep

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13729-concurrentiebeding-reeel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Zbep,

Dit klinkt mij zeker niet als onreeël. Er is een duidelijke afbakening van regio, duur en welke contacten/werkzaamheden.

Ik denk niet dat een Rechter dit als onredelijk zal bestempelen, eerder erg redelijk, hoewel 5 jaar wel erg lang is. Dan zou je op dat punt een discussie kunnen winnen. Bedenk je dan wel dat het dan nog de vraag is welke termijn de Rechter redelijk acht (ik denk 2 jaar).

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

5 jaar is inderdaad te lang....

Heb je sinds het aangaan van het contract een flinke verandering van functie gehad? Zeg maar een zodanige wijziging dat je tegen de rechter zou kunnen zeggen dat je in die nieuwe functie dat beding nooit getekend zou hebben.

Bijvoorbeeld van "assistent-puntenslijper" naar een nieuwe functie die gelijk is aan wat je nu voor jezelf wilt gaan doen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

• 0

Heb je er al met je werkgever over gepraat?

Het allerbeste is om gewoon een open discussie aan te gaan, het is een kleine wereld en wellicht heb je nu een goede band en elkaar misschien nog wel nodig in de toekomst.

Misschien kun je afspraken maken over de bestaande relatie's (dat je daar niet gaat acquireren) en dat je je concurrentiebeding laat veranderen in een relatiebeding.

Ik zou de dialoog aangaan met in je achterhoofd dat het voor een werkgever verrekte lastig is om aan te tonen dat je in strijd bent met het concurrentiebeding en dat hij daardoor inkomstenderving heeft. Je werkgever weet dat ook. Laat hem weten dat je 't op 2 manieren kunt doen: in goed overleg óf "the hard way" maar dat jij de voorkeur geeft aan de eerste optie.

Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als je niet van plan bent om voor al zijn klanten te gaan werken.

Praten is dus mijn advies!

Ik heb het zelf ook zo gedaan, daar waar ik grote problemen verwachtte (gezien zijn karakter) was mijn werkgever zeer relaxed, hebben we afspraken gemaakt en ben ik tegenwoordig zelfs een leverancier van hem!

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar