• 0

Advies gevraagd mbt 'uit handen geven'

Hallo medeforummers,

 

Hopelijk stel ik deze vraag op het juiste forum. Anders moeten de mods deze thread maar even verplaatsen.

 

Het gaat om het volgende:

Ik heb een klant, waarvoor ik een paar internet systemen heb gebouwd, maar waar de betaling daarvoor erg lang op zich laat wachten. Intussen staan er 3 facturen open, waarvan de oudste al 3 maanden open staat. Ik heb ze herhaaldelijk via telefoon en mail gevraagd wanneer de betaling zou worden gedaan en elke keer kreeg ik als antwoord dat het snel geregeld zou worden. Echter tot op heden nog noppes. Voor mij is de maat nu een beetje vol. Laatste keer dat ik heb gebeld was afgelopen woensdag. Ik heb aangegeven dat ik het deze week geregeld wil hebben en dat ik me anders genoodzaakt voel om andere maatregelen te nemen (ik heb verder niet aangegeven wat).

 

Mocht het zo zijn dat begin van de aankomende week de betaling nog niet is geregeld dan wil ik de klant een aangetekende brief sturen met een uiterste ultimatum van nog een paar dagen. Mocht het dan nog niet geregeld zijn dan wil ik de zaak uit handen geven en worden de door mij geleverde diensten opgeschort, oftewel de internet systemen worden op non actief gezet (websites offline dus). Dit komt dus allemaal in de brief te staan.

 

Mijn vragen zijn:

- Zijn er nog meer punten die expliciet in de brief moeten staan?

- Heeft iemand eventueel een voorbeeldbrief voor mij?

- Weet iemand een incassobureau, aan wie ik dit uit handen kan geven (mocht het zover komen). Wel graag een bedrijf, waar ik geen contract ofzo bij hoef af te sluiten.

- Mag ik de websites wel offline halen of krijg ik daar problemen mee? Ik heb het wel in mijn AV staan dat ik dit kan doen als betaling uitblijft.

 

Nog andere tips zijn welkom. Ik hoop dat het niet zover komt en dat de klant toch snel gaat betalen, maar op dit moment heb ik de hoop beetje opgegeven. Het is voor mij ook volstrekt onduidelijk waarom ze de rekeningen niet betalen. Ik krijg niet echt de indruk dat ze in financiele nood zitten, maar ja zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Frank

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hier staan wel goede tips: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/factureren/incasseren

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je antwoord.

 

Is het verplicht om tenminste 1 herinnering te hebben gestuurd? Dat heb ik namelijk nooit gedaan. Ik heb ze diverse keren er over gebeld en gemaild. De mailtjes, waarin ze aangaven dat het zou worden geregeld, heb ik natuurlijk nog wel.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Verplicht is een groot woord, ik zou het meer duidelijkheid en zorgvuldigheid willen noemen. Als het dan een juridisch verhaal wordt, heb je een degelijk dossier opgebouwd. Daar maken je e-mails wel deel van uit, maar het is niet zeker of alleen die als hard bewijs worden geaccepteerd.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je kan de dienstverlening staken = websites offline halen. Dat is hetzelfde als de kpn doet als je de telefoon niet betaalt.

 

Daarbij gewoon bellen faxen mailen en BEZOEKEN. Op afstand is het makkelijker afschepen dan dichtbij.

 

Niet bang zijn voor het verlies van een klant, want een klant die niet betaalt is geen klant maar een parasiet.

 

O ja, veel incassobureau's kunnen niet optreden als gemachtigde voor de rechter. Zoek dus gelijk een gerechtsdeurwaarder om de kosten niet onnodig te verhogen.

 

En als het echt niet lukt kan ik www.categorie1.com/incasso-arie/ van harte aanbevelen.

 

Succes Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Nou, tot op heden nog geen betaling ontvangen. Ik snap er dus werkelijk niets van. Het is volgens mij niet persoonlijk jegens mij. Ze zijn op zich uiterst tevreden met wat ik heb geleverd aan hun. Maar waarom betalen ze dan niet? En elke keer beloven ze dat het wordt geregeld maar tot op heden niets. Als er iets aan de hand is zeg het dan gewoon, denk ik dan.

 

Dit weekend gaat er maar een dringende herinnering de deur uit. Deze week nog maar 's bellen en 's proberen te achterhalen wat er nou aan de hand is. Als er nog geen resultaat komt, dan zit er voor mij echt niets anders op dan dat ik andere maatregelen ga treffen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het blijven moeilijke afwegingen, wat te doen als een klant niet betaald, terwijl ze toch aardig blijven doen.

 

Belangrijk is om naast gewone herinneringen/ telefoontjes op den duur een aanmaning te sturen met bepaalde gevolgen voor het niet betalen. Geef aan dat indien er niet betaald wordt de websites offline gaan, en er extra kosten in rekening worden gebracht voor allerlei werkzaamheden die jij hebt moeten doen (geef concreet aan hoeveel).

 

Je kunt niet eeuwig blijven wachten tot zij betalen, dan nemen ze elke keer dat hun liquiditeit wat minder is met jouw een loopje.

Molter ICT

www.molter.nl

 

Be brave. Take risks. Nothing can substitute experience

Link naar reactie
  • 0

Ik lever zelf een dienst met betrekking tot debiteurenbewaking. Deze dienst bestaat echter gewoon uit nabellen van de debiteur. Dit geeft betere resultaten dan het versturen van een brief. Echter bij een juridisch proces moet je er alles aan gedaan hebben en dan is een brief / herinnering noodzakelijk. Maar het versnelt niet gauw de betaling.

Klanten zijn net kinderen, altijd kijken hoever ze kunnen gaan. Betalingstermijnen overschrijden hoort erbij.

Als je in je algemene voorwaarden hebt staan dat je de stekker eruit trekt bij niet betalen zou ik zeker daad bij woord voegen en ze dat laten voelen. (zoals eerder aangegeven ook de telefoonaanbieders doen)

 

Wat zeker goed werkt is bezoeken! Ga achter je centen aan zou ik zeggen. Incassoburo is echt de laatste optie want dan ben je zeker je klant kwijt en wellicht is dat niet eens nodig...

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik al zei weet ik vrijwel zeker dat het niet persoonlijk jegens mij is. Desondanks voel ik me wel in de maling genomen en als kleine ondernemer kan ik dit geld goed gebruiken. Via diverse kanalen heb ik gehoord dat ze een groot financieel probleem hebben. Het hoe en waarom laat ik even buiten beschouwing. Maar ik heb daar totaal niets mee te maken. Zelf laten ze daar totaal niets van merken en zitten ze doodleuk tegen mij te vertellen dat het hartstikke goed gaat en dat er binnenkort diverse nieuwe mensen worden aangenomen. Maar ja, ik ben ook niet op mijn achterhoofd gevallen. Tuurlijk wil ik de klant niet graag kwijt. Maar ze zouden tegenover mij ook wat eerlijker en opener mogen zijn. Dan had ik wel wat meer begrip voor de situatie getoond. Maar ja, nu voel ik me gewoon niet serieus genomen. Mijn plan is om ze een dringende herinnering te sturen met daarin vermeld dat na herhaaldelijke verzoeken van mijn kant en beloftes aan hun kant dat het zou worden geregeld, ik nog steeds niets heb ontvangen en dat als betaling uitblijft (ik geef ze tot vrijdag a.s. de tijd) dat ik dan de services offline haal. Dat zou in ieder geval gevoeld moeten worden, want ze zijn er behoorlijk afhankelijk van. Inschakelen van een incassobureau laat ik voorlopig nog even achterwege.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Als je weet dat ze een groot financieel probleem hebben, dan neem je een veel te afwachtende houding aan. I.p.v. hier te schrijven moet je gewoon bij die klant zijn. Betalen heeft werkelijk niks met een persoonlijke verhouding te maken.

 

Als je ze wederom tot vrijdag geeft, dan ben je zelf vanaf nu gerekend weer tien dagen verder, voordat je verdere actie kunt ondernemen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

je geeft aan al diverse keren op betaling te hebben gewezen. Zij hebben ook al een aantal keren beloofd dat te doen maar er komt niets.

daarnaast heb je ook nog eens te horen gekregen dat ze een financieel probleem hebben.

Hoe goed je mensen ook denkt te kennen, er zullen er maar heel weinig ooit toegeven dat het niet goed gaat met de zaken en zeker niet wanneer ze je ook nog geld verschuldigd zijn. (zou ik ook niet doen)

mijn advies, maandag aangetekende brief eruit dat voor woensdag betaald moet zijn. Woensdag geen geld, stekker eruit!

Als het een bedrijf is die jouw dienst vreselijk hard nodig heeft (en dat lijkt me wel..)pak je ze meteen bij de strot en laat je zien dat niet met je te sollen valt.

Jij hebt een dienst geleverd, daar staat een betaling tegenover. simpel is that.

 

succes in ieder geval

 

ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dank je voor je antwoord.

 

Is het verplicht om tenminste 1 herinnering te hebben gestuurd? Dat heb ik namelijk nooit gedaan. Ik heb ze diverse keren er over gebeld en gemaild. De mailtjes, waarin ze aangaven dat het zou worden geregeld, heb ik natuurlijk nog wel.

Waar het om gaat, is dat er een duidelijke zogeheten fatale termijn is gesteld. Het verstrijken van die termijn leidt namelijk tot 'verzuim', zonder dat er een ingebrekestelling nodig is.

 

En dat verzuim leidt tot aansprakelijkheid voor buitengerechtelijke incassokosten & rente.

Link naar reactie
  • 0

Misschien toch maar even een gesprekje eraan wagen om erachter te komen waar de moeilijkheid nu zat. In ieder geval gefeliciteerd.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.