• 0

ontwerp tafel beschermen

Ik heb dus een innovatieve tafel ontworpen. Maar in hoeverre kan ik het ontwerp nu beschermen? Nieuw ontworpen gebruiksvoorwerpen kunnen door registratie vastgelegd worden. De Benelux-Modellenwet voorziet hierin en geeft een wapen in handen om namaak te verhinderen. Voor ieder die zich als ontwerper wil beroepen op zijn rechten, is registratie een belangrijke zaak. Maar in hoe verre gaat dit op?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Maar in hoeverre kan ik het ontwerp nu beschermen?

 

 

 

Je bent al beschermd door auteursrecht/beeldrecht (zie ook hier hier en hier. Ook al gaat het inde auteurswet primair over literatuur, wetenschap en kusnt, vor,mgeving wordt er ook onder geschaard. Wel moet de verschijning van de tafel dan een bepaalde herkenbare signatuur hebben. Een vierkante plank op vier vierkante poten geniet door de auteerswet geen waterdichte bescherming.

 

Daarnaast kun je bij het Benelux bureau voro de intellectuele eigendom (zie hier je model beschermen. Daarmee bescherm je de vormgeving en een stukje techniek, als je het goed registreert.

 

Als je innovatieve tafel echt een bijzondere constructie kent, kun je die met een octrooi beschermen. Ik heb gisteren Yaacov Kaufman onmoet (de ontwerper van onderstaande lamp) en het knik-en-buigmechanisme hiervan wordt beschermd door een Amerikaans patent uit 1987.

 

6536.jpg

 

Inmiddels zijn er aardig wat lampen op de markt, allemaal gebruikmakend van hetzelfde principe.

 

lum-20-1.jpg

 

martrixright.jpg

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

Zo even de knuppel in het hoenderhok gooien ;D

 

Het is bijzonder lastig om je ideeën te beschermen, ook al houdt je je aan alle tips en regeltjes ga er toch maar vanuit dat een succesvol ontwerp binnen de kortste keren geïmiteerd wordt.

 

Als fabrikant van meubilair un het topsegment (projectmatig) worden wij telkens weer gevraagd om bepaalde ontwerpen te imiteren of iets te ontwerpen wat net iets verschilt.

Men vindt het prachtig wat die dure architect allemaal bedenkt en ontwerpt, maar ze willen er niet voor betalen.

Voorbeeldje: 1 of andere spiegel stond voorgeschreven in het bestek voor een budgetprijs van $3300,- Wij hebben uiteindelijk zo'n soort spiegel geleverd voor € 350,- en er is niemand die erover klaagt dat het een nepperd is. :o

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

....

 

Het is bijzonder lastig om je ideeën te beschermen, ook al houdt je je aan alle tips en regeltjes ga er toch maar vanuit dat een succesvol ontwerp binnen de kortste keren geïmiteerd wordt. ...

 

Voor de kleine producent is het inderdaad lastig om dartegen op te treden, maar de grote jongens (Vitra) hebben genoeg armslag om een plagieerder dwars te zitten....

 

Ook al blijft het risico van imitatie: als je niets doet kun je ook niet optreden. De kosten voor registratie van een model zijn niet hoog, dus ook geen argument om het na te laten. De beste bescherming: hoge productiekosten bij een lage oplage: dan loop je veel minder snel het risico dat iemand het 'even na gaat maken'.

Link naar reactie
  • 0

Ook voor Vitra en andere grote jongens blijft het een lastige zaak, getuige deze uitspraak uit 2005 in het nadeel van Brink.

Zie punt 7 & 8 t.a.v. het auteursrecht

 

www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AU4917

 

frans

 

Het blijft een moeilijk vakgebied, en deze zaak gaat over kantoormeubilair:

 

Op grond van artikel 1 Auteurswet is het auteursrecht het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen. Allereerst moet worden nagegaan óf er auteursrecht rust op de betreffende kantoormeubels van Brink. Deze meubels vallen binnen de categorie ‘werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid’ in de zin van artikel 10 lid 1 sub 11 van de Auteurswet (Aw) en zijn dus ‘werken’ waarop auteursrecht kan rusten. Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen moeten de bureaumeubels van Brink een eigen oorspronkelijke karakter hebben dat het persoonlijk stempel van de maker tot uiting brengt.

 

Eltink voert aan dat het nog maar de vraag is of de (eventuele) auteursrechten op de asymmetrische lijnen aan achterkant en zijkant maar ook aan de voorzijde (het computerblad) bij Brink rusten. Zij heeft daartoe enkele foto’s van andere producenten overgelegd die ook asymmetrische, schuin aflopende zijden vertonen. De schuin aflopende uitsparing aan de voorzijde zou zijn ingegeven door arbo- en NEN-normen.

 

Voor Vitra zal het beschermen van deze producten eenvoudiger zijn:

 

polder_sofa_pic2.jpg

 

hella-jongerius-office-pets.jpg

 

Een eigen persoonlijk stempel is dus belangrijk bij bescherming door auteursrecht.

 

Toch wordt er door veel producenten maar mondjesmaat opgetreden tegen kopiën:

 

De versie van Mooi:

 

076-8124088942007112-moooi.jpg

 

en een slap aftreksel:

 

028-2006417-MF025.jpg

 

171554_thumb.jpg

 

4F4C073F20CE4186842E2890114A5A95.jpg

 

Het meest gebruikte argument hiervoor is dat de mensen die zo'n kroonluchter bij de Praxis willen kopen toch niet het geld hebben om het origineel; te kopen, en in dat opzicht niet in dezelfde markt zitten. De kosten voor een zaak verdien je dus niet terug in hogere verkoopaantallen.

 

Het blijft natuurlijk wel vervelend dat anderen geld verdienen met jouw denkwerk, maar de meeste ontwerpers stellen dan 'ik verzin wel weer iets nieuws'.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk nonex, wilde alleen aangeven dat het geen wet van meden en perzen is dat auteursrecht je ontwerp beschermt. ook niet bij de grote jongens.

 

 

Het blijft natuurlijk wel vervelend dat anderen geld verdienen met jouw denkwerk, maar de meeste ontwerpers stellen dan 'ik verzin wel weer iets nieuws'

 

Daar heb je gelijk in. Lampenfabrikant Steinhauer komt zodoende per kwartaal met een paar honderd nieuwe modellen :o

Weliswaar veel variaties op hun bestaande modellen, maar toch

 

frans

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Ehmmm, is het in dit geval ook niet van belang om te kijken wat er aan de tekentafel innovatief is? Betreft het hier alleen het model, of wordt er ook gebruik gemaakt van b.v. een nieuw bedacht scharnier-, schuif, of draaimechanisme waardoor het een innovatieve tekentafel is geworden?

Link naar reactie
  • 0

Zo even de knuppel in het hoenderhok gooien

 

Het is bijzonder lastig om je ideeën te beschermen, ......

 

Voorbeeldje: 1 of andere spiegel stond voorgeschreven in het bestek voor een budgetprijs van $3300,- Wij hebben uiteindelijk zo'n soort spiegel geleverd voor € 350,- en er is niemand die erover klaagt dat het een nepperd is.

 

Hallo Ed, je hebt helemaal gelijk, maar een tafel is geen idee. En als jij iets namaakt voor eigen gebruikt komt men daat niet zo snel achter. Ik daag je uit om een succesvol nep ontwerp van een grote ontwerper op de markt te brengen. Ik weet zeker dat je er problemen mee krijgt.

 

Zoals in veel gevallen met intellectuele eigendom, ben je beter beschermd als je product een succes is en als het zich echt onderscheid.

 

Bescherming aanvragen en dan hopen dat je niks overkomt is vragen om ellende.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mooie artikelen, alleen vraag ik me af of het juist is om scans op HL te plaatsen: auteursrechtelijk en wat betreft leesbaarheid. Linkje beter?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

[humor mode]Hoe link ik naar een magazine onder mijn scanner?[/humor mode]

 

De bronvermelding staat er bij, dus ik verwacht niet dat iemand daar wakker van zal liggen. Het tweede document komt trouwens hier vandaan:

 

http://www.bni.nl/intern/upload/intern.pdf Pagina 32.

 

De eerste staat er nog niet: die komt er binnenkort te staan (dat is de laatste editie).

Link naar reactie
  • 0

[quasi serious mode]Ik probeer alleen maar te zeggen dat het principieel niet juist is en dat ik hem op het forum vanwege de lettergrootte toch niet kan lezen, een scan van een spookfactuur vind ik wel functioneel, dus bijdragen worden iig wel gewaardeerd.

 

Over hoe te linken naar een magazine onder een scanner zijn ze in België ook nog niet uit, misschien iets voor een start-up ;)...[/quasi serious mode]

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.