• 0

octrooi aanvraag opstellen

Ik ben opzoek naar informatie over het opstellen van een octrooi aanvraag. En dan met name over hoe je de tekst moet opstellen. Ik heb wel de standaard informatie van het bureau voor de industriele eigendom, maar ik zoek iets uitgebreiders. Een soort stappenplan.

 

Weet iemand misschien een goed boek, of heeft iemand misschien een handleiding?

 

Vriendelijke groet,

maarten lemmens

 

www.lemmenscompany.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessante naam Lemmens! Misschien zijn we wel familie van elkaar! Die naam komt niet veel voor. Mijn overgrootouders komen van beneden de rivieren! ;)

 

Voor info over het schrijven van de aanvraag zou je het beste contact op kunnen nemen met een Octrooi-gemachtigde. (Arnaud bijvoorbeeld).

 

Groet,

 

Andere Lemmens

Link naar reactie
  • 0

Excuses arnOud voor het verkeerd spellen van je naam!! :-[

 

Jij weet vast wel hoe je een octrooi aanvrage schrijft. Ik ben benieuwd naar de richtlijnen of een manual!

Dat je alleen voor je werkgever werkt heeft toch niets te maken met het verstrekken van praktische info?

 

Groet,

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Tja ik zou mijn octrooi aanvraag best door een octrooi gemachtigde willen laten opstellen, maar helaas daar heb ik (nog) geen geld voor. Mijn tactiek is als volgt, ik stel zelf zo goed mogelijk een octrooi aanvraag op die ik indien, zodat de aanvraag datum vast ligt. (ik heb begrepen dat ik een jaar de tijd heb om de tekst nog aan te passen) Dan ga ik opzoek naar een geïnteresseerde partner, met financiële middelen. heb ik die gevonden dan kunnen we altijd nog besluiten om de tekst door een octrooi gemachtigde te laten optimaliseren, en eventueel het octrooi uit te breiden naar europa en of andere landen.

 

Ik hanteer deze tactiek zodat ik me voor weinig geld toch enigszins kan beschermen.

 

 

Ik heb op de site van arnoud al wel wat nuttige info gevonden, (http://www.iusmentis.com/)

 

Wat betreft mijn naam, mijn familie komt ook van beneden de rivieren, zo rond Venray en IJsselstein.

 

Groeten Maarten

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wat betreft mijn naam, mijn familie komt ook van beneden de rivieren, zo rond Venray en IJsselstein.

Groeten Maarten

 

Ohhhh ik dacht al

 

<< off topic >>

Lemmens ... toch géén familie van Evert in de regio ;)

<< end off topic>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
Jij weet vast wel hoe je een octrooi aanvrage schrijft. Ik ben benieuwd naar de richtlijnen of een manual!

De richtlijnen voor de Europese praktijk staan in de "Guide to applicants" en de Guidelines for Examination:

 

http://www.european-patent-office.org/legal/gui_lines/

 

Er zijn wat formele eisen waar je rekening mee moet houden (lettergrootte, regelafstand, A4 papier, duidelijke tekeningen) en je moet even nadenken bij het formulier. Da's echter niet het grootste probleem.

 

Veel belangrijker is dat je je uitvinding op de juiste manier opschrijft. Met name het schrijven van claims ("conclusies") is cruciaal, want dat definieert je beschermingsomvang. Dat kan tegenwoordig eigenlijk nauwelijks nog goed zonder professional.

 

Er staat enige informatie op mijn site:

 

http://www.iusmentis.com/octrooien/spoedcursus/procedure/

 

Verder kan ik het boek van Louet Fesser aanbevelen:

 

http://www.octrooibescherming.nl/

(met samenvatting op http://www.iusmentis.com/octrooien/handboek-feisser/)

 

Dat je alleen voor je werkgever werkt heeft toch niets te maken met het verstrekken van praktische info?

Nee hoor, ik wil alleen niet de indruk wekken dat je mij kunt inhuren als gemachtigde om de aanvraag op te stellen.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0
Mijn tactiek is als volgt, ik stel zelf zo goed mogelijk een octrooi aanvraag op die ik indien, zodat de aanvraag datum vast ligt. (ik heb begrepen dat ik een jaar de tijd heb om de tekst nog aan te passen) Dan ga ik opzoek naar een geïnteresseerde partner, met financiële middelen.

Op zich is dit een goede tactiek. Je kunt inderdaad na 12 maanden (maar let heel goed op die datum, want 1 dag later is jammer maar helaas) een 'nette' aanvraag wereldwijd indienen op basis van die ene eerste aanvraag.

 

Belangrijk is wel om te beseffen dat alles wat je straks wilt claimen nu al in je aanvraag moet staan. Dus ook dat detail dat iedereen wel kan bedenken en die uitbreiding die zo simpel is dat het verspilling van papier is. En als je opschrijft dat iets essentieel is, terwijl je over drie maanden bedenkt dat het toch niet essentieel is, heb je een probleem.

 

De criteria zijn namelijk de laatste jaren een stuk strenger geworden. Je kunt alleen 'prioriteit' (want zo heet dit) claimen op the same invention, en dat wordt heel nauw uitgelegd. Voorbeeldje: je verzint een codeertechniek en schrijft die keurig op. Een jaar later maak je de nette aanvraag en claim je een codeerapparaat. Dat is dus jammer maar helaas; het woord "apparaat" stond niet in je eerste aanvraag en dus heb je daar geen prioriteit voor.

 

Ik hanteer deze tactiek zodat ik me voor weinig geld toch enigszins kan beschermen.

Wees wel heel voorzichtig, is wat ik wil zeggen. Als je nu geld wilt besparen, loop je de kans straks te merken dat je toch beter iets meer had kunnen uitgeven.

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Opstellen van de claims:

Kun je in je claims ook iets optioneels zetten?

Stel je hebt een heel slim beschermings dopje verzonnen (ik noem maar wat)

Dit dopje kun je bevestigen met dubbelzijdig tape, kit, en bijvoorbeeld met een mechanische verbinding.

 

Je stelt de claim als volgt op:

1. Beschermingsdopje met het kenmerk (... iets slims) dat het aan de bovenkant paddestoel vormig is.

2. Beschermingsdopje volgens conclusie 1, met het kenmerk dat het bevestigd kan zijn met dubbelzijdig tape

3. Bechermingsdopje volgens conclusie 1-2, met het kenmerk dat het bevestigd kan zijn met kit

4 Beschermingsdopje volgens conclusie 1-3, met het kenmerk dat het bevesigd kan zijn met een mechanische verbinding.

 

Is het correct om een claim op deze manier op te stellen?

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je in je claims ook iets optioneels zetten?

Zeker wel, maar als het in claim 1 staat is het per definitie essentieel. De onderconclusies (subclaims) zijn optioneel.

 

1. Beschermingsdopje met het kenmerk (... iets slims) dat het aan de bovenkant paddestoel vormig is.

2. Beschermingsdopje volgens conclusie 1, met het kenmerk dat het bevestigd kan zijn met dubbelzijdig tape

3. Bechermingsdopje volgens conclusie 1-2, met het kenmerk dat het bevestigd kan zijn met kit

4 Beschermingsdopje volgens conclusie 1-3, met het kenmerk dat het bevesigd kan zijn met een mechanische verbinding.

Je zegt hierboven dat het paddestoelvormige essentieel is, absoluut noodzakelijk voor je uitvinding. Zonder die vorm werkt het niet. Alternatieven voor de paddestoelvorm vallen niet onder jouw claim.

 

De drie bevestigingsmechanismen zijn optioneel. Dopjes met andere bevestigingsmiddelen maken ook inbreuk, ook al staat het er niet letterlijk. Mocht ooit claim 1 vallen, dan kun je altijd nog zeggen dat de paddestoelvorm en b.v. de mechanische verbinding nu de essentie, de focus van je uitvinding is. Dan geef je dus wel de combinaties van paddestoelvorm en tape en/of kit op!

 

Is het correct om een claim op deze manier op te stellen?

Op zich is dit prima. Realiseer je alleen heel goed dat wat in claim 1 staat absoluut vereist is. Wat wij altijd doen, is de volgende analyse:

  • Welk probleem ben ik aan het oplossen?
  • Welke maatregel(en) heb ik daar minimaal voor nodig?
  • Hoe lost die maatregel het probleem dan op?
  • Kan ik het probleem iets algemener maken (b.v. "verminderen" in plaats van "wegnemen", "sneller" ipv "10 procent sneller")?
  • Welke maatregel mag ik nu weglaten?
  • Hoe lossen de resterende maatregelen mijn algemenere probleem op?
  • Herhaal stappen 3-6 tot er niks meer weg te laten is.
  • Laat alle maatregelen weg die niet voor de oplossing van het probleem relevant zijn (b.v. dat het dopje van plastic is of er tandpasta in gaat als het om de stabiliteit gaat)
  • Met welke maatregel(en) los ik het nog beter op, of los ik een aanvullend probleem op?
  • Maak van de maatregelen uit de vorige stap onderconclusies. Hier komt dus de oplossing waarmee het probleem helemaal weggaat in plaats van minder erg wordt, dat er tandpasta in de buis gaat of dat je de dop met een schroefdraad dicht kunt doen).

 

Het is dus nog erger dan een artikel schrijven. Schrappen, schrappen en nog eens schrappen.

 

En onthoud de vuistregel van de octrooigemachtigde: op claims van meer dan een halve pagina A4 maakt niemand inbreuk. Die zijn namelijk zo lang dat er altijd wel een nodeloze maatregel in staat, en die kun je dus weglaten bij het namaken. En dat mag van de rechter!

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.