• 0

startersperikelen reintegratie

Ik heb momenteel een uitkering en zit in een reïntegratie project met als doel zelfstandig ondernemer te worden. De periode voor dit traject is een jaar. Ik solliciteer gewoon en voldoe volledig aan alle regels en voorschriften. Ik behoor tot de ‘ouderen’ groep (45+) waar de banen niet echt voor het opscheppen liggen. Althans, ze liggen er wel, maar die leeftijd he… Opleiding wel prima, ervaring zeer goed.

 

Het lijkt er echter op, ik zit nu halverwege, dat ik meer dan dat jaar nodig ga hebben om mijn bedrijf te starten. Omdat het nieuw ontwikkelde producten betreft gaat het simpelweg niet sneller. Een en ander zal ik binnenkort bespreken met de reïntegratie coach om tot oplossingen te komen. Tevens doe ik momenteel al hoge investeringen en heb ik al flinke overige bedrijfskosten, welke noodzakelijk zijn om mijn uiteindelijke doelstellingen te behalen. Alles ziet er uitstekend uit m.b.t. de kansen, de behoefte in de markt en de financiële vooruitzichten. Uit het geheel komen een aantal problemen voort waar ik enkele van wil voorleggen.

 

In feite heb ik de betaalde btw op mijn investeringen dringend nodig om te kunnen herinvesteren. Sommige kosten kan ik zonder bedrijf niet opvoeren als kosten en ik voldoe straks niet aan het termijn voor terugvordering btw.

 

Volgens mij is het alvast ‘hebben’ van een rechtsvorm niet van toepassing op het feit dat ik een uitkering heb, maar pas het moment van acquisitie doen. Ik heb wel oplossingen in mijn hoofd, maar vraag mij vooral af welke oplossingen ‘belastingtechnisch’ het meest interessant zijn, zonder in botsing te komen met het UWV of de belastingdienst. Het is de bedoeling dat de uiteindelijke rechtsvorm een bv gaat worden. Hoe kan ik starters/ondernemers regelingen en voordelen zo optimaal mogelijk benutten in dit geheel. Verder zijn er reïntegratie bureaus onder de leden van dit forum. Weten deze hoe om te gaan met een langer traject dan het jaar?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij verricht je momenteel feitelijk al werkzaamheden, lange ontwikkeltrajecten kunnen voor iedereen botsen met beschikbare, financiële middelen...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt helemaal. Als iemand bijvoorbeeld zijn baan opzegt om een product te gaan ontwikkelen kom je exact dezelfde problemen tegen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje dubbel als je een uitkering krijgt en tevens je product mag ontwikkelen. Dat zou dan op vrijwel risicoloos ondernemer neerkomen. Je kan er in principe gewoon mee stoppen en je inkomsten blijven gewoon doorlopen.

 

Kan je niet naast je productontwikkeling ook gewoon wat inkomsten genereren? Ik kan me voorstellen dat dit in veel branches mogelijk is. Wellicht kan je wat meer over je project vertellen?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen: kijk eens naar subsidiemogelijkheden als de innovatievouchers, of vooruitbetalingen van afnemers, maar dan moet je uiteraard wel ondernemer zijn...o ja, wat als je een baan aangeboden zou krijgen?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@Rich: ik begeleid mensen vanuit een uitkering naar een eigen bedrijf.

 

Zoals ik uit je verhaal opmaak doorloop je een traject bij een bureau, kunnen zij jouw vraag niet beantwoorden?

 

Wanneer je een traject doorloopt met een termijn van 1 jaar dan zijn er meestal wel mogelijkheden om dit te verlengen.

 

Het hangt allemaal ook sterk af van de uitkering en dus ook de uitkeringsinstantie.

 

Iemand die in de WWB zit heeft te maken met zijn gemeente. Het beleid t.a.v. ondernemen vanuit een uitkering verschilt sterk van gemeente tot gemeente.

 

Wanneer je in de WW of WAO (WIA) zit heb je te maken met het UWV. Zij hebben verschillende varianten in hun trajecten. Sommige zijn meer kortlopend, bij andere, zoals een IRO, is er meer ruimte tot maatwerk.

 

Een uitkeringsinstantie wil eigenlijk 2 dingen: dat je zo snel mogelijk uit de uitkering komt en dat je langdurig uit de uitkering blijft (voorkomen van "draaideurwerkloosheid") wanneer jij hier je Arbeidsdeskundige/Re-integratiecoach WW of casemanager van weet te overtuigen dan is er vast een stuk maatwerk mogelijk.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt helemaal. Als iemand bijvoorbeeld zijn baan opzegt om een product te gaan ontwikkelen kom je exact dezelfde problemen tegen. Ik vind het persoonlijk ook een beetje dubbel als je een uitkering krijgt en tevens je product mag ontwikkelen. Dat zou dan op vrijwel risicoloos ondernemer neerkomen. Je kan er in principe gewoon mee stoppen en je inkomsten blijven gewoon doorlopen.

 

Kan je niet naast je productontwikkeling ook gewoon wat inkomsten genereren? Ik kan me voorstellen dat dit in veel branches mogelijk is. Wellicht kan je wat meer over je project vertellen?

 

Je stelling m.b.t. 'dubbel' vind ik niet echt terecht. Een product ontwikkelen is m.i. iets anders dan er inkomen uit halen en nog een flinke stap van ondernemen. In feite pomp ik alleen geld in iets waarin ik geloof en kansen zie om weer in mijn eigen inkomen te voorzien. Het is een fase in een project van reintegratie en derhalve past dit exact in de strategie van een IRO project. Het komen tot een nieuwe onderneming, waarbij de ondernemer uit de uitkeringssfeer komt en eventueel nieuwe banen genereerd lijkt mij een uitstekende visie. Zeker wanneer sollicitaties geen vruchten lijken af te werpen, zoals momenteel bij vele andere 'oudere' werkzoekenden. Het geld dat hier in gaat komt uit eigen middelen en ik solliciteer me wild om aan de slag en aan een betere inkomstenbron te komen. Ik zou het ook liever anders zien. Niets verwijtbaars lijkt mij en een regeling die ik zelf niet verzonnen heb, maar dankbaar gebruik van maak.

 

Highio;

 

Dan neem ik hem gewoon aan en ga ik door met het ondernemerstraject.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van reintegratietrajecten heb ik geen verstand. Ik wil je echter dringend aanraden om alle afspraken die je met je reintegratiecoach maakt inzake behoud van uitkering en gelijktijdig starten van een onderneming steeds op schrift vast te laten leggen om in de toekomst mogelijk problemen te voorkomen. In andere onderwerpen op dit forum is al aan de orde geweest dat een aantal mensen die net als jij vanuit een uitkeringspositie zijn gestart later te maken kregen met terugvordering van hun uitkering, pas dus goed op!

En verder:als je in je product gelooft, ga ervoor! Veel succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.