• 0

priveaandelen in Holding brengen

Beste allemaal!

 

Ik heb een fiscaal vraagje.

 

Een tijd geleden heb ik samen met een partner een BV opgericht.Beiden hadden we 50% belang ( via prive ) Nu na verloop van tijd en misverstanden heeft mijn partner ervoor gekozen zijn aandelen aan mij te verkopen. Ik heb deze aandelen gekocht door middel van een opgerichte Personal Holding.

 

Nu is mijn vraag echter hoe ik de andere 50% van mijn aandelen , die ik in prive had, in mijn personal holding kan overbrengen. Zodat ik in totaal 100% aandelen in mijn personal holding heb, en niet 50% prive en 50% Holding.

 

Hoe kan dit geregeld worden zonder dat ik er fiscaal over moet afrekenen?

 

Groetjes,

 

Jeroen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jeroen.

 

De verkoop van jouw aandelen aan de holding is een transactie die niet zondermeer eenvoudig is om fiscaal afrekenen te voorkomen.

 

In theorie zul je in box 2 (25% (in 2007 nog 22%)) belast worden over de waardestijging van de aandelen (verkoop (€ ?) minus aankoop (€ 9.000?). De hamvraag is dan dus wat de overdrachtsprijs is van die aandelen.

 

Indien je de aandelen overdraagt voor € 9.000 is het aan de fiscus om te bewijzen dat die aandelen meer waard zijn. Dat is een zware kluif voor ze!

 

Om je niet in de afgrond te storten: wat heeft jouw holding voor die aandelen betaald? De fiscus zal daar aansluiting bij zoeken voor de waarde van de gekochte aandelen door de holding van privé.

 

Dus: je hebt (stel) de aandelen van jouw ex compagnon gekocht voor 15.000. De werk BV is destijds opgericht met 18.000, waarvan 9.000 jouw deel. Dan wordt je voor 22% (als je de transactie dit jaar nog afrondt) belast over 15.000 - 9.000 = 1.320 euro.

 

Nu je hiervoor toch naar een notaris moet (!) vraag hem eens of er opties zijn die afrekenen kunnen voorkomen. Ik heb ze in elk geval niet paraat.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In theorie zul je in box 2 (25% (in 2007 nog 22%)) belast worden over de waardestijging van de aandelen (verkoop (€ ?) minus aankoop (€ 9.000?). De hamvraag is dan dus wat de overdrachtsprijs is van die aandelen.

 

Joost,

 

Hoe kom je aan het percentage van 22%? Valt het bedrag waarover je stakingswinst moet berekenen niet onder de normale inkomstenbelasting? (http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_overdragen/ondernemen_overdragen-07.html)

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robert,

 

In dit geval spreken we niet van stakingswinst (zoals bij een eenmanszaak of VOF) maar van boekwinst op de aandelen. Omdat Jeroen DGA is, valt het bezit van die aandelen en alle voordelen daaruit (dividend en boekwinst) in box 2 van zijn IB aangifte.

 

De 22% is (eenmalig) het tarief voor 2007 in box 2. Volgend jaar is dat weer gewoon 25%.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Beste Jeroen,

 

Je kan de 50% van de aandelen in de werk BV die je prive bezit, ruilen voor nog uit te geven aandelen van jouw Persoonlijke Holding. Fiscaal gezien kan dit op basis van een aandelenfusie ex. artikel 3.55 IB 2001. Het is zelfs zo dat je de 50% van de aandelen in de werk BV kunt ruilen tegenover een aandeel van de Persoonlijke Holding. De Staatssecretaris van Financien heeft in een besluit goedgekeurd dat dit soort ongelijke ruilverhouding onder voorwaarden mogelijk zijn. Zorg er wel voor dat je tijdig een verzoek doet aan de Belastingdienst dat de AB-winst bij de ruil buiten de heffing van Box 2 blijft.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Je kan de 50% van de aandelen in de werk BV die je prive bezit, ruilen voor nog uit te geven aandelen van jouw Persoonlijke Holding. Fiscaal gezien kan dit op basis van een aandelenfusie ex. artikel 3.55 IB 2001. Het is zelfs zo dat je de 50% van de aandelen in de werk BV kunt ruilen tegenover een aandeel van de Persoonlijke Holding. De Staatssecretaris van Financien heeft in een besluit goedgekeurd dat dit soort ongelijke ruilverhouding onder voorwaarden mogelijk zijn. Zorg er wel voor dat je tijdig een verzoek doet aan de Belastingdienst dat de AB-winst bij de ruil buiten de heffing van Box 2 blijft.

 

 

Jeroen

 

Een goede notaris zal dus ook bovenstaande adviseren. Bedankt mk65cw

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.