• 0

Handel tussen Chinese fabrikant en Turkse distributeur

Hallo,

 

Mijn bedrijf (eenmanszaak) is in Nederland gevestigd. Ik importeer (met succes) producten van een chinese fabrikant, voeg zelf waarde toe en verkoop deze in Nederland.

Ik wil mijn markt uitbreiden naar Turkije en heb daar contact gelegd met een potentiele groothandelaar/distribiteur (is reeds eigenaar van een turks bedrijf). Het idee is zelf de bestellingen bij mijn Chinese fabrikant te blijven doen en deze rechstreeks te laten shippen naar de Turkse distribiteur. De Chinese fabrikant factureert mij en ik factureer de Turkse distribiteur. Ik ben niet bezorgd om gepasseerd te worden omdat de distribiteur nog een laatse productiestap in Turkije doet waarbij ik langs electronische weg nog waarde aan het product toevoeg.

Ik zou graag een aantal dingen willen weten (het betreft twee niet EU landen en de goederen komen niet in de EU):

Zijn er in deze betere alternatieven dan een nederlandse eenmanszaak?

Hoe pakt e.e.a. uit met BTW / Invoerrechten (het betreft electronica),

Wie is er in zo'n driehoeksrelatie Importeur, wie exporteur?

Andere tips zijn uiteraard ook welkom.

 

Groeten en alvast bedankt,

Luna

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Puntsgewijs:

1) eenmanszaak of BV, geen commentaar, niet mijn werk gebied.

2) Je betaalt geen BTW of invoerrechten, want jij voert niks in.

3) De Turk is de importeur, die doet de aangifte bij de turkse douane.

 

De Turk gebruikt bij de invoer jouw factuur aan hem. Op een invoeraangifte moet namelijk de werkelijk betaalde waarde opgegeven worden.

 

Verder is Turkije een heel andere wetgeving dan de EU, dus je kan beter een turkse expediteur hierover vragen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Vatt.

Weet iemand wie in deze exporteur is (de chinese fabriek of ikzelf?)

Verder vraag ik me af of het (fiscale of andere) voordelen heeft om de goederen wel eerst naar Nederland te halen en dan door te voeren naar Turkije (nadelen zijn sowieso de hogere transportkosten).

 

Link naar reactie
  • 0

Een exporteur is degene die uitvoert. De chinees is dus de exporteur.

 

Het voordeel om het eerst naar Nederland te halen en hier in te voeren is dat je op je gemak de fakturen kan omwisselen e.d. In dit geval ben jij natuurlijk eerst de importeur en wanneer je het vervolgens weer uitvoert ben je de exporteur.

 

De EU en Turkije vormen een douane unie, en goederen die in het vrije verkeer zijn in het ene land, kunnen tegen preferentieel tarief (vaak 0%, maar niet altijd) in het andere land worden ingevoerd. Hiervoor heb je een A.TR. document nodig. Met dat document kun je aantonen dat de goederen zich in het vrije verkeer bevonden van Turkije/Nederland. Het voordeel is voor de Turk dat de invoer in Turkije wat soepeler gaat (vanwege het bijgevoegde ATR)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.