Jump to content
Scorpio
Verberg

Stel: Je schrijft een boek...

vraag

Veronderstel, je schrijft een boek en in dat boek zet je een idee waar een fabrikant eventueel iets mee zou kùnnen doen.

Kan je daar dan naderhand nog iets mee? Uiteindelijk is het boek dan al uitgegeven -op een bepaalde datum- en het idee staat er zwart op wit in.

Het is een idee waarvoor fabrikanten niet gelijk de deur bij mij zullen platlopen. Maar toch, als het eenmaal in een boek staat komt het idee waarschijnlijk beter 'uit de verf'.

Wanneer iemand een of ander goed idee op een forum (of zoiets) zet, kan ik mij voorstellen dat je zo'n idee simpelweg kwijt bent. Met het gebruiken van een idee dat je als fabrikant uit een boek hebt gehaald zal dat waarschijnlijk nèt even anders liggen, toch?!

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Als je een idee beschrijft en publiceert, heb je het geopenbaard. Waarom zou je een idee openbaren als je niet wil dat iemand er iets mee doet? Waarom doe je er zelf niet iets mee? Is meteen een goeie case voor je boek....

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

• 0
  • Rate this answer

Wanneer iemand een of ander goed idee op een forum (of zoiets) zet, kan ik mij voorstellen dat je zo'n idee simpelweg kwijt bent. Met het gebruiken van een idee dat je als fabrikant uit een boek hebt gehaald zal dat waarschijnlijk nèt even anders liggen, toch?!

Waarom zou het verschil maken of je dat idee bij een biertje in de kroeg, op je weblog, of op ouderwets papier openbaart?

• 0
  • Rate this answer

Waarom doe je er zelf niet iets mee? Is meteen een goeie case voor je boek....

Het gaat over een kleinigheidje, het speelt geen hoofdrol... zeg maar.

Ach, misschien is het (als ik een uitgever kan vinden dan) wel iets dat 'erbij kan', wie weet!

Waarom zou het verschil maken of je dat idee bij een biertje in de kroeg, op je weblog, of op ouderwets papier openbaart?

Tja, het geschrevene valt onder het auteursrecht. Dan zouden dergelijke dingen daar ook wel eens onder kunnen vallen, hoop je dan...

• 0
  • Rate this answer
Guest Verwijderd account

Wat zou een fabrikant ermee kunnen doen? Als ik morgen een Teletijdmachine uitvind, geïnspireerd door een bekende stripreeks, dan is daar niks op tegen. Ga ik echter een soort gelijk verhaal uitgeven en pleeg ik plagiaat, dan komt het auteursrecht om de hoek kijken.

Iets doen met kennis kan niet verboden worden. Stel dat een computerboek iemand op het idee brengt om unieke software uit te brengen. Of dat een boek over ondernemen iemand motiveert om iets op de markt te zetten. Dat gebeurt dagelijks en is niet tegen te houden. Terecht mijn inziens, want anders zou iedere ondernemer wel eens te maken kunnen krijgen met een aanklacht omdat er een klein onderdeel ergens in een of ander boek beschreven staat.

• 0
  • Rate this answer

Als je een idee als (eerste) publiceert, kan een ander er geen claim op leggen, tenzij deze aan kan tonen dat die het eerder gepubliceerd heeft.

Als je een idee publiceerd kan een ander er wel gebruik van maken, maar er geen bescherming voor krijgen. Zelf kan je er ook geen bescherming (meer) voor krijgen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

• 0
  • Rate this answer

Als je een idee publiceerd kan een ander er wel gebruik van maken, maar er geen bescherming voor krijgen. Zelf kan je er ook geen bescherming (meer) voor krijgen.

Oké, da's duidelijk, mijn dank.