• 0

Stel: Je schrijft een boek...

Veronderstel, je schrijft een boek en in dat boek zet je een idee waar een fabrikant eventueel iets mee zou kùnnen doen.

Kan je daar dan naderhand nog iets mee? Uiteindelijk is het boek dan al uitgegeven -op een bepaalde datum- en het idee staat er zwart op wit in.

 

Het is een idee waarvoor fabrikanten niet gelijk de deur bij mij zullen platlopen. Maar toch, als het eenmaal in een boek staat komt het idee waarschijnlijk beter 'uit de verf'.

 

Wanneer iemand een of ander goed idee op een forum (of zoiets) zet, kan ik mij voorstellen dat je zo'n idee simpelweg kwijt bent. Met het gebruiken van een idee dat je als fabrikant uit een boek hebt gehaald zal dat waarschijnlijk nèt even anders liggen, toch?!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer iemand een of ander goed idee op een forum (of zoiets) zet, kan ik mij voorstellen dat je zo'n idee simpelweg kwijt bent. Met het gebruiken van een idee dat je als fabrikant uit een boek hebt gehaald zal dat waarschijnlijk nèt even anders liggen, toch?!

 

Waarom zou het verschil maken of je dat idee bij een biertje in de kroeg, op je weblog, of op ouderwets papier openbaart?

Link naar reactie
  • 0

Waarom doe je er zelf niet iets mee? Is meteen een goeie case voor je boek....

Het gaat over een kleinigheidje, het speelt geen hoofdrol... zeg maar.

Ach, misschien is het (als ik een uitgever kan vinden dan) wel iets dat 'erbij kan', wie weet!

 

Waarom zou het verschil maken of je dat idee bij een biertje in de kroeg, op je weblog, of op ouderwets papier openbaart?

Tja, het geschrevene valt onder het auteursrecht. Dan zouden dergelijke dingen daar ook wel eens onder kunnen vallen, hoop je dan...

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat zou een fabrikant ermee kunnen doen? Als ik morgen een Teletijdmachine uitvind, geïnspireerd door een bekende stripreeks, dan is daar niks op tegen. Ga ik echter een soort gelijk verhaal uitgeven en pleeg ik plagiaat, dan komt het auteursrecht om de hoek kijken.

 

Iets doen met kennis kan niet verboden worden. Stel dat een computerboek iemand op het idee brengt om unieke software uit te brengen. Of dat een boek over ondernemen iemand motiveert om iets op de markt te zetten. Dat gebeurt dagelijks en is niet tegen te houden. Terecht mijn inziens, want anders zou iedere ondernemer wel eens te maken kunnen krijgen met een aanklacht omdat er een klein onderdeel ergens in een of ander boek beschreven staat.

Link naar reactie
  • 0

Als je een idee als (eerste) publiceert, kan een ander er geen claim op leggen, tenzij deze aan kan tonen dat die het eerder gepubliceerd heeft.

 

Als je een idee publiceerd kan een ander er wel gebruik van maken, maar er geen bescherming voor krijgen. Zelf kan je er ook geen bescherming (meer) voor krijgen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.