• 0

Onbruikbaarheid van belastingdienst site

Mijn vader is gepensioneerd als fiscaal jurist maar heeft nog wel een stuk of twintig klanten voor wie hij aangiftes doet voor b.v. vennootschapsbelasting. Hij doet dat tegenwoordig verplicht via het internet, maar is daar niet blij mee. Een aangifte die hem een uur werk kost, kost vervolgens twee dagen aan online gedoe, voordat hij via telefoontjes naar de helpdesk van de belastingdienst de aangiften ook echt de deur uit heeft. Vorig jaar bleek dat de aangiften alleen werkten als je een oude versie van acrobat reader had, en als je je virusscanner deinstalleerde (zo stond het in de instructies van de belastingdienst).

 

Je wilt een kopie van de aangifte naar de klant sturen, het bewaren in pdf formaat lijkt niet te kunnen, en printen kost, let wel, 130 pagina's in kleur. Die pagina's bevatten dan grote zwarte, rode en blauwe blokken die zinloos zijn maar wel per aangifte een geheel canon printpatroon kosten.

 

Wat mijn vraag is: hoe kan het dat de belastingdienst er jaar na jaar mee weg komt dat hun online aangiften gewoon echt onwerkbaar en stupide zijn?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • -1

Hoi Christine,

 

De online aangifte via de site vind ik toch echt een stuk sneller gaan dan de papieren versie. Wanneer er bepaalde zaken niet voor het bedrijf van toepassing worden deze vanzelf weggelaten en hoeven dus niet allemaal ingevuld te worden. Ook kun je de aangifte opslaan wanneer je op afdrukken drukt en dan kiest voor afdrukken op bestand. Je kunt dan de aangifte een naam geven en het bestand wordt opgeslagen op je schijf onder de map bdienst. Je kunt dan bij het afdrukken zelf de pagina´s selecteren.

Een groot voordeel van deze digitale aangiften vind ik wel dat er na verzending op staat op welke datum en zelfs welk tijdstip deze zijn verstuurd naar de belastingdienst en ontvangen door de belastingdienst. Zo kan er nooit twijfel bestaan over de datum van opsturen en of het document in zijn geheel wel is opgestuurd. ook kan er nooit sprake zijn van verlies via de post omdat alles digitaal direct bij de belastingdienst terecht komt en je dit ook in het inloggedeelte van degene van wie de aangifte is kunt bekijken. Hier staat dan precies bij wanneer de aangifte is binnen gekomen. Geen twijfel dus of hij wel binnen is.

Het is inderdaad wel zo dat hij niet op PDF formaat kan worden opgeslagen en alleen in kladblok. Maar je hebt wel altijd een versie op je computer staan mocht de klant zijn eigen kopie kwijt zijn.

 

Gr,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Zelf geven wij de voorkeur aan commerciële fiscale software. Deze software is dan wel duurder dan de gratis software van de belastingdienst, maar is efficiënter door het bewaren van historische gegevens (klantgegevens en eindcijfers voorgaand jaar automatisch meenemen), is beter in optimalisatie bij fiscaal partnerschap, biedt goede en leesbare rapportages voor cliënten en kan eventuele aandachtpunten nog opmerken. Daarnaast is met de aanschaf van een digitaal certificaat het ook niet nodig om de codes van cliënten te weten en ontvang je elektronische kopie aanslagen (EKA's), zodat jij snel kan controleren of de aanslagen juist zijn en nog voordat de belastingdienst deze oplegt, je hierover cliënt informeren. De statusrapporten bieden voldoende informatie over verzendmoment, acceptatietijdstip en zovoort en daarnaast krijgt elke aangifte een uniek kenmerk mee, waarmee eventueel de aangifte opgespoort kan worden bij de belastingdienst mocht er iets niet juist verlopen zijn.

 

Succes met de aangiften!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Zelf geven wij de voorkeur aan commerciële fiscale software. Deze software is dan wel duurder dan de gratis software van de belastingdienst, maar is efficiënter door het bewaren van historische gegevens (klantgegevens en eindcijfers voorgaand jaar automatisch meenemen), is beter in optimalisatie bij fiscaal partnerschap, biedt goede en leesbare rapportages voor cliënten en kan eventuele aandachtpunten nog opmerken. Daarnaast is met de aanschaf van een digitaal certificaat het ook niet nodig om de codes van cliënten te weten en ontvang je elektronische kopie aanslagen (EKA's), zodat jij snel kan controleren of de aanslagen juist zijn en nog voordat de belastingdienst deze oplegt, je hierover cliënt informeren. De statusrapporten bieden voldoende informatie over verzendmoment, acceptatietijdstip en zovoort en daarnaast krijgt elke aangifte een uniek kenmerk mee, waarmee eventueel de aangifte opgespoort kan worden bij de belastingdienst mocht er iets niet juist verlopen zijn.

 

Succes met de aangiften!

 

 

Hoi Smartvisie,

 

Uiteraard zijn deze pakketten beter maar ik denk niet echt dat het voor een gepensioeneerde te doen is om zo´n pakket aan te schaffen voor die paar aangiften per jaar. Dat zou hem alleen maar geld kosten. Hij kan het wat mij betreft beter bij de aangifte van de belastingdienst houden waar in principe niets mis mee is en wat hem niets kost. Ik denk namelijk niet dat hij met die paar aangiften echt veel geld zal verdienen om die software er dan weer uit te halen en ook nog wat over te houden.

 

Groeten,

 

Patricia

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De leverancier waar wij onze producten van betrekken, heeft ook een aanbieding voor kleinere kantoren (stuk of 20 aangiften). Dit blijft dan nog wel een investering van een paar honderd euro kosten, maar dit is gemakkelijk aan de klanten door te berekenen. De aangiften gaan efficiënt en foutloos naar de belastingdienst, de klant krijgt een mooi rapport en het bedieningsgemak is groot (iedereen zonder cursus kan het leren, wel moet je enige verstand hebben van het aangiftebiljet en natuurlijk de belastingwetgeving). Ook de controle op de aanslagen gaat supersnel en biedt een groot commercieel voordeel; je kan sneller werken dan de belastingdienst.

 

Persoonlijk blijf ik mij verzetten tegen de gratis software van de belastingdienst. Je moet veel verstand hebben van de belastingwetgeving (je wordt immers niet geattendeerd op eventuele aandachtspunten), niet efficient door het niet kunnen overnemen van historische gegevens (denk aan verliesverekening bijvoorbeeld) en tot slot moet je bedacht zijn op fouten in de software (denk aan het niet juist berekenen van de heffingskortingen vorig jaar, waarbij de minister aangeeft dat het de verantwoordelijkheid is van de gebruiker van de software om zijn aangifte te controleren). Daar komt dan nog bij dat het allemaal niet simpeler is geworden (denk hierbij aan de toeslagen).

 

De aangifte invullen is voor de gewone belastingplichtige bijna niet meer optimaal in te vullen, met andere woorden; je moet bijna een belastingadviseur in de arm nemen wil je niet een belastingvoordeel laten liggen. Voor de omzet is dat een leuk gegeven, maar het is te zot voor woorden, maar misschien is dat een ander topic en hier niet de juiste locatie om dit te spuien.

 

Succes met de belastingrompslomp!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Christine

 

Ik heb een enorm respect voor jouw vader, maar feit blijft dat de aangifte online niet bestemd is voor de adviespraktijk. Dan kan hij beter een kleine investering doen in zeg een pakket van Elsevier om die aangiftes wel eenvoudig te kunnen verzenden en te printen.

 

De kosten daarvoor (304 euro) (www.elsevierfiscaal.nl) kan hij over 20 cliënten wel kwijt. Sterker nog, de tijdsbesparing levert hem al een veelvoud van zijn verloren uren op. Wel moet hij (meen ik) een beconnummer hebben en een certificaat aanvragen via diginotar. Maar dat staat allemaal duidelijk in de toelichting.

 

Succes gewenst aan hem en hopelijk kan hij hiermee uit de voeten.

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De aangifte invullen is voor de gewone belastingplichtige bijna niet meer optimaal in te vullen, met andere woorden; je moet bijna een belastingadviseur in de arm nemen wil je niet een belastingvoordeel laten liggen.

 

Ehm, mijn vader _is_ een belastingadviseur, zij het bijna in ruste. Hij doet aangiften voor een stuk of tien klanten. Maar de tijd die hij aan de telefoon doorbrengt met een IT'er van de belastingdienst in Apeldoorn kan hij niet aan een klant doorbelasten, een ook niet de tijd die het duurt voordat die IT'er de bug gefixt heeft die er in de software bleek te zitten.

 

Als het niet verplicht was om de aangiften elektronisch te doen dan kostte het aanzienlijk minder tijd, voor een gepensioneerd fiscaal jurist van 79 althans.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me er wel iets bij voorstellen.. zeker zaken die je mbv acrobat moet aangeven zijn vaak draken van applicaties. De doodgewone webformuliertjes die ze gebruiken voor btw, icl en dergelijke zijn echter wel weer prima bruikbaar. Ik vind het jammer dat ze dat niet gebruiken voor alle aangiften.

 

Wat mijn vraag is: hoe kan het dat de belastingdienst er jaar na jaar mee weg komt dat hun online aangiften gewoon echt onwerkbaar en stupide zijn?

 

Omdat de overheid geen concurrentie duldt... natuurlijk zouden we allemaal overstappen op een belastingdienst die gemakkelijker werkte en nog lagere tarieven berekende ook... als het mocht ;)

Link naar reactie
  • 0

Omdat de overheid geen concurrentie duldt... natuurlijk zouden we allemaal overstappen op een belastingdienst die gemakkelijker werkte en nog lagere tarieven berekende ook... als het mocht ;)

 

In principe is er op aangiftegebied waarover het hier gaat wel "concurrentie" alleen die kosten geld (o.a. Elsevier).

Nu alleen nog maar concurrentie op tarieven 8).

Link naar reactie
  • 0

Een van de dingen is dat de belastingsite alleen werkt met een oude versie van Adobe Acrobat Reader. Ik kom daarnet op de PC van mijn vader op een site die begint de laatste versie van Acrobat Reader te installeren, maar dat heb ik gestopt omdat anders de belastingaangiften het niet meer doen. Dat is toch heel gek?

Vorig jaar werd je ook verplicht om al je virusscan software te deinstalleren omdat de belastingdienst software het anders niet deed. Dat verzin ik niet, dat stond in hun eigen instructies. Dat kan toch niet?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Christine,

 

Toch nog een beetje reclame voor www.cutepdf.com (geen connecties).

 

Het programma is gratis als je alleen de print-functionaliteit gebruikt. Na installatie is het net zo simpel als printen. Je kiest voor Afdrukken (ongeacht welke applicatie je gebruikt), en vervolgens kies je de Cutepdf printer in plaats van je vertrouwde HP/Epson/Etc. En voila, je hebt een pdf bestand.

Ik heb Cutepdf Pro aangeschaft, kost ook niet veel, maar dan kun je ook nog eens je ingevulde vinkjes in een PDF formulier (bijvoorbeeld VAR aanvraag...) bewaren, pdf bestanden mergen en knippen, watermerken of voetteksten of markeringen aanbrengen, etc.

 

Het is één van die zeldzaam onmisbare tools.

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het doen van een zakelijke aangifte een absolute draak. Vorige keer heeft het me 10 uur gekost om de aangifte van mijn holding te verzorgen (inclusief de nodige crashes) terwijl de administratie slecht bestaat uit 1 rentenota en 1 kvk factuur. >:(

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

offtopic: de Belastingdienst is nog niks :-) Ooit wel eens een WBSO aanvraag gedaan? Of nog mooier: TWEE WBSO aanvragen, op één computer? Een computer *zonder* floppy disk drive? Pure pret.

 

(voor wie de ironie ontgaat: WBSO is een *innovatie* subsidie. De aanvraag gaat via een programma op diskette. Een 3,5" diskette, dat dan gelukkig weer wel)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.