• 0

wet op afstand kopen voor webdesigners

Enkele dagen geleden heb ik een klant van mij een PHP script verkocht. Nu beroept deze zich op de wet op afstand kopen, dus dat deze binnen 7 dagen zijn geld terug dient te krijgen.

 

Echter ben ik van mening dat de klant op deze wijze een gratis script heeft ontvangen. Het script is door mij zelf gemaakt en wordt wel meerdere malen door verkocht. Toch ben ik het niet eens met het verzoek van mijn klant.

 

Klopt het dat de klant zich hierop kan beroepen bij een PHP script en zo ja onder welke voorwaarden?

 

Alvast bedankt,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • -1

Er is een standaard script gekocht welke wij meerdere malen doorverkopen. Echter is dit script wel door ons zelf ontwikkeld, is dit dan ook maatwerk?

 

Er is namelijk geen daadwerkelijke opdracht gegeven voor het ontwerp maar er is een compleet script vanuit ons bestaande archief verkocht.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het lijkt me niet dat een script als 'zaak' gekwalificeerd kan worden. Wat er geleverd wordt, is een gebruiksrecht, terwijl het auteursrecht bij de rechthebbende blijft liggen.

 

Aansluiting zou dan gezocht kunnen worden bij de levering van een dienst en dan zou ik argumenteren dat er sprake is van de uitzondering van 46i, lid 5 onder a.

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik het goed heb begrepen is er hier toch sprake van maatwerk? Ik heb het script zelf gemaakt, de opdrachtgever heeft hier geen nadrukkelijke eisen aangegeven, er is slechts aangeven:

 

'ik wil een exact copy van uw website .....'

 

Kan dit worden beschouwd als maatwerk?

 

Indien dit het geval is, is er dan sprake van een mogelijkheid op aanspraak op deze wetregeling?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar als ik het goed heb begrepen is er hier toch sprake van maatwerk? Ik heb het script zelf gemaakt, de opdrachtgever heeft hier geen nadrukkelijke eisen aangegeven, er is slechts aangeven:

 

'ik wil een exact copy van uw website .....'

 

Kan dit worden beschouwd als maatwerk?

 

Indien dit het geval is, is er dan sprake van een mogelijkheid op aanspraak op deze wetregeling?

Nee, dit is geen maatwerk.

Link naar reactie
  • 0

En hoe zit het met het volgende dan:

 

In mijn algemene voorwaarden staat namelijk ondermeer:

Mocht de opdrachtgever menen over tekortkomingen in het geleverde recht tot klagen te hebben, dan dient hij de klacht schriftelijk en binnen tien werkdagen na levering aan ons mede te delen. Het uiten van een klacht ontslaat de opdrachtgever niet van zijn betalingsverplichting. Email berichten worden als ongeldig bevonden. Wij nemen klachten slecht aangetekend in behandeling.

 

Is het dan niet zo dat de klacht binnen deze dagen per post aangeleverd dient te worden, en dat anders de aanspraak op deze regeling / wet vervalt?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik neem aan dat er digitaal geleverd is? Dan is het eisen van een aangetekende klacht volstrekt onredelijk. Als het script niet goed werkt, dan heeft de koper mogelijk meer recht van spreken, dan bij een beroep op 'koop op afstand'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is hier niet van toepassing dat het script niet goed werkt, deze werkt namelijk voor de volle 100%.

 

Dit is dan ook de rede dat ik het zo vreemd vindt dat personen iets kunnen kopen, geld terug eisen en vervolgens een 100% goed werkend product gratis hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft deze klant die voorwaarden geaccepteerd?

 

Kijkend op de site kom ik de algemene voorwaarden niet tegen?! Wanneer ik klikt op "Koop hier...etc." kom ik direct in een iDEAL betaalscherm. Lijkt me niet dat er een beroep op de algemene voorwaarden kan worden gedaan.

Overigens vindt ik het uitsluiten van email om klachten te melden voor een webdesignbureau wel vergaan.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat ook niet over de scripts op nexx.nl maar om een copy van een van mijn andere websites.

 

Daarnaast wordt er bij aankoop automatisch ingestemd met de voorwaarden. De klant is dus vooraf verzocht om de algemene voorwaarden te hebben doorgelezen.

 

Maar dit is offtopic. Graag alleen met betrekking: kopen op afstand.

Link naar reactie
  • 0

Een script valt mijns inziens automatisch onder "computerprogrammatuur waarvan de koper de verzegeling heeft verbroken", waardoor geen beroep gedaan kan worden op de Wet Koop op Afstand. Zie Artikel 46d | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 9A:

 

1.

Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

 

2.

In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 kan de verkoper, behoudens ten hoogste de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, aan de koper geen vergoeding in rekening brengen.

 

3.

In geval van ontbinding overeenkomstig lid 1 heeft de koper recht op kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde. De teruggave moet zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen dertig dagen na de ontbinding plaatsvinden.

 

4.

De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

 

a.

van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

 

b.

van zaken die:

 

1°.

zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

 

2°.

duidelijk persoonlijk van aard zijn;

 

3°.

door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

 

4°.

snel kunnen bederven of verouderen;

 

c.

van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

 

d.

van kranten en tijdschriften.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het in die geest van die wet inderdaad wel van toepassing is... al is er strict genomen geen sprake van een verzegeling die al dan niet verbroken is.

 

Als je verdere relaties met deze klant niet wilt voortzetten kun je hem natuurlijk gewoon zijn claim op geld terug laten afdwingen langs gerechtelijke weg... hij is tenslotte 'aan zet'. Ik heb geen idee over wat voor bedrag het hier gaat en of dergelijke actie uberhaupt te verwachten is?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het probleem is hier niet van toepassing dat het script niet goed werkt, deze werkt namelijk voor de volle 100%.

 

Dit is dan ook de rede dat ik het zo vreemd vindt dat personen iets kunnen kopen, geld terug eisen en vervolgens een 100% goed werkend product gratis hebben.

 

 

Dat is ook de reden waarom de wet koop op afstand hier niet van toepassing is.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is hier niet van toepassing dat het script niet goed werkt, deze werkt namelijk voor de volle 100%.

 

Dit is dan ook de rede dat ik het zo vreemd vindt dat personen iets kunnen kopen, geld terug eisen en vervolgens een 100% goed werkend product gratis hebben.

 

 

Dat is ook de reden waarom de wet koop op afstand hier niet van toepassing is.

Is daarom niet de bepaling opgenomen van het verbreken van de verzegeling van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur?

Ook een electronisch bestand kun je verzegelen d.m.v. een code.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het probleem is hier niet van toepassing dat het script niet goed werkt, deze werkt namelijk voor de volle 100%.

 

Dit is dan ook de rede dat ik het zo vreemd vindt dat personen iets kunnen kopen, geld terug eisen en vervolgens een 100% goed werkend product gratis hebben.

 

 

Dat is ook de reden waarom de wet koop op afstand hier niet van toepassing is.

Is daarom niet de bepaling opgenomen van het verbreken van de verzegeling van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur?

Ook een electronisch bestand kun je verzegelen d.m.v. een code.

Ja, die bepaling is om die reden opgenomen. Ik blijf echter van mening dat een script dat niet fysiek geleverd is, niet als 'zaak' aangemerkt kan worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.