• 0

Marketing lokaal it-bedrijf

Momenteel krijg ik mijn nieuwe klanten meestal binnen via mond op mond reclame.

 

Ik wil echter ook bedrijven via andere wegen bereiken. Hiervoor heb ik eenmalig een mailing verstuurd met een eenvoudig reactie formulier voor een gratis vrijblijvende Quickscan van hun automatisering. Deze mailing heeft slechts een reactie percentage van 1-2 % opgeleverd terwijl de doelgroep zorgvuldig was geselecteerd.

 

Verder adverteer ik nu 10 maanden in het lokale weekblad. Dit levert nauwelijks reacties op. Wel krijg ik vaak bij een klant die ik via via binnenhaal te horen dat ze de advertentie hebben gezien.

 

Ik ben nu aan het bekijken hoe ik met een redelijk laag marketingbudget (<300 per maand) bekendheid en uiteindelijk nieuwe klanten kan krijgen.

 

Één van mijn ideeën is om kleine reclamebordjes met daarop het internetadres te laten maken en deze te voorzien van een paaltje en bij stoplichten/rotondes etc. in de grond te plaatsen.

 

Mijn vraag aan de Higherlevel leden is wat jullie van dit soort acties vinden en of jullie andere leuke/ludieke ideeën hebben.

 

Doelgroep:

Bedrijven met 1-50 computers

Binnen een straal van 30 km van mijn vestigingsplaats.

 

[titel aangepast - mod]

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

 

Wijk je wel voldoende af van al die techno-bedrijfjes die hun klanten overladen met techno-speak en foto's van computers?

 

Zoek een grafisch ontwerper of illustrator in de buurt en maak samen een paar honderd simpele brochures (drieslag formaat verlengde ansichtkaart) op mooi papier met slechts enkele zinnen en een paar illustraties waarin je je quickscan aanbiedt. Maar dan in aangenaam Nederlands. Vraag daarin bv of de kantoormachines wel happy zijn. Leg uit dat goede samenwerking niet alleen voor medewerkers van belang is, maar ook voor computers, printers, scanners en telefoons. Mik op dienstverleners (accountants, advocaten, makelaars) en stel je voor dat je lezer een vrouw is die de hele handel wil uitbesteden. Laat de brochures zelf bezorgen, niet via de post.

 

Probeer dezelfde aanpak door een nieuwe printer of scanner aan te bieden, met gratis kantoorplant.

 

Biedt samen met een lokale bloemist een servicecontract aan in combinatie met een wekelijks boeket bloemen.

 

Denk gewoon Happy Machines 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zou je je doelgroep verder kunnen detailleren? Als is het maar voor deze campagne? Dan zou je misschien een veel gerichtere actie kunnen opzetten.

 

De hierboven vernoemde doelgroep is inderdaad vrij ruim. Ik wil deze doelgroep echter wel aanhouden. Branchegerichtere mailingen of campagnes is wel een goed idee.

 

 

Wijk je wel voldoende af van al die techno-bedrijfjes die hun klanten overladen met techno-speak en foto's van computers?

 

Zoek een grafisch ontwerper of illustrator in de buurt en maak samen een paar honderd simpele brochures (drieslag formaat verlengde ansichtkaart) op mooi papier met slechts enkele zinnen en een paar illustraties waarin je je quickscan aanbiedt. Maar dan in aangenaam Nederlands. Vraag daarin bv of de kantoormachines wel happy zijn. Leg uit dat goede samenwerking niet alleen voor medewerkers van belang is, maar ook voor computers, printers, scanners en telefoons. Mik op dienstverleners (accountants, advocaten, makelaars) en stel je voor dat je lezer een vrouw is die de hele handel wil uitbesteden. Laat de brochures zelf bezorgen, niet via de post.

 

Probeer dezelfde aanpak door een nieuwe printer of scanner aan te bieden, met gratis kantoorplant.

 

Biedt samen met een lokale bloemist een servicecontract aan in combinatie met een wekelijks boeket bloemen.

 

Denk gewoon Happy Machines 8)

 

De mailing die ik heb verstuurd heeft een duidelijke inhoud. Ik denk dat het probleem is geweest dat de mailing net niet de prikkel gaf om te reageren.

 

Het zelf bezorgen van folders is een moeilijk punt. Ik heb het er zelf eigenlijk te druk voor en een ander laten bezorgen voegt naar mijn mening weinig toe tegenover de post. Dit is wel een goed idee voor als ik in de toekomst personeel aanneem.

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Tja, duidelijk. Maar aantrekkelijk? Ik keek even naar je website.

 

Uw partner in automatisering!!

 

Gaaahaaap....

 

Stel je voor dat je een verwarmingsinstallateur bent. Verkoop je dan cv-ketels of aangename warmte?

 

Hmmm je hebt helemaal gelijk met "Uw partner in de automatisering". De mailing is wat dat betreft beter van opzet geweest. Deze is door een tekstschrijver nagekeken/aangepast.

 

Ben nu dus ook op zoek zoals is de openingspost aangegeven naar een leuke/ludieke marketingactie die een grote dosis naamsbekendheid en potentiele nieuwe klanten opleverd.

 

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Ruil je kennis om voor contacten.

 

Bijvoorbeeld: breng de automatisering van de voetbalclub op een hoger level (gratis) en als tegenprestatie verzorg je op de sponsoravond de powerpointpresentatie waarbij je heel handig tussendoor je naam mag laten zien. Zo wordt je in een kleine gemeenschap gewaardeerd om je kennis.

 

Kennis > Kontakten > Klanten

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Reclame bordjes lang de weg zijn door de meeste gemeente niet toegestaan.

Hier ben ik mezelf van bewust. Verwacht alleen geen grote problemen als je enkele kleine bordjes om de paar dagen circuleerd.

 

Ruil je kennis om voor contacten.

 

Bijvoorbeeld: breng de automatisering van de voetbalclub op een hoger level (gratis) en als tegenprestatie verzorg je op de sponsoravond de powerpointpresentatie waarbij je heel handig tussendoor je naam mag laten zien. Zo wordt je in een kleine gemeenschap gewaardeerd om je kennis.

 

Kennis > Kontakten > Klanten

 

 

Ben ik het helemaal mee eens. Via vergelijkbare wegen kom ik ook aan de in de openingspost genoemde mon op mond reclame.

 

Ik wil echter ook de klanten bereiken waarmee in nu nog niet via een of ander netwerk een connectie heb.

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Stel: die mailing die je de deur uit hebt gedaan was van superkwaliteit, tekstueel en overtuigingstechnisch gezien. Dan zul je ze alsnog naar je site geleid hebben, waar ze in het zonnetje gezet werden met aansprekende...oh nee. Een grijze boel, met teksten die volledig uitwisselbaar zijn met elk ander lokaal it-bedrijf.

Je bedrijfsnaam is bovendien ook erg lastig, vdr-it klinkt eerder als code of een flinke neusverkoudheid dan als iets wat blijft hangen.

 

Waarom maak je er geen Brabants lokaal stijltje van? Maak het dan ook gewoon echt lokaal, schrijf in dialect en geef je site die gezellige zuidelijke uitstraling! Ga lekker netwerken, word laagdrempelig voor al die lokale bedrijven die zich geintimideerd voelen door IT en wees een gesprekspartner voor ze. Organiseer een streuf-netwerkmeeting voor alle ondernemers in je regio, doe er een workshopje bij ("Computernetwerken, doar wik niks van!" ) en moet je eens zien hoe je opvalt en in het Boekels Weekblad staat, helemaal als je regelmatig iets anders verzint. ;-)

 

 

Ik noem maar wat...

;)

Link naar reactie
  • 0

Het beste is om jouw unieke verkoopargumenten te benadrukken voor een effectieve marketingcampagne. Met algemene acties, bereik je maar waarschijnlijk minimaal jouw doelgroep.

 

Dus zet je unieke verkoopargumenten op papier > bepaal wat dit voor een oplossing oplevert voor jouw klant > combineer deze twee samen met een originele acties = effectieve campagne.

 

Dus wat zijn jouw argumenten/oplossingen?

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het beste is om jouw unieke verkoopargumenten te benadrukken voor een effectieve marketingcampagne. Met algemene acties, bereik je maar waarschijnlijk minimaal jouw doelgroep.

 

Dus zet je unieke verkoopargumenten op papier > bepaal wat dit voor een oplossing oplevert voor jouw klant > combineer deze twee samen met een originele acties = effectieve campagne.

 

Dus wat zijn jouw argumenten/oplossingen?

 

Succes!

 

Verkoopargumenten:

 

Storingen binnen 24 uur opgelost

Oplossingsgericht

No-nonsens aanpak

Kwalitatieve oplossingen

Kennis

Service

Persoonlijk contact

Gespecialiseerd in small business solutions

Afspraak is afspraak

 

Als ik dit rijtje zo opsom komt dit voor een groot deel overeen met wat de concurrenten bieden. In de praktijk kom ik echter vaak tegen dat ze dit wel bieden maar totaal niet nakomen.

Hoe zou ik dit het beste met klanten kunnen communiceren zonder de concurrenten af te vallen.

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Bewijs jezelf?! Beloof dat je binnen 24 uur alle IT problemen oplost (zou ik niet durven zonder vast hardware/software maargoed ;) ) en anders is het gratis ofzo.

 

Zo'n lijstje is net zo loos als het vergelijkbare lijstje van een concurrent.Onderscheid jezelf dus of specialiseer. Waarom doe je:

 

* Netwerk- systeembeheer

* Netwerkontwerp

* Computer configuratie

* Gebruikersondersteuning

* Levering hard- en software

* Thuiswerk oplossingen

* E-mail en internettoegang

* Backup oplossingen

* Antivirus en spam oplossingen

 

En niet 1 ding gewoon erg goed? Wellicht lost dat je probleem op omdat je jezelf dan goed in de markt kunt positioneren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Je zou je meer vragend naar jouw doelgroep kunnen opstellen, dus proberen erachter te komen waar men in jouw doelgroep het meest van verwacht en waar men echter op dit moment het minst tevreden over is. Bijvoorbeeld: worden de problemen nu echt altijd binnen 24 uur opgelost, zou u in zee gaan met iemand die dat echt waarmaakt? enz...

Op basis van de antwoorden kun jij je conlusies trekken. (Tevredenheid = concrete Ervaring minus gecreëerde Verwachting.)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Bewijs jezelf?! Beloof dat je binnen 24 uur alle IT problemen oplost (zou ik niet durven zonder vast hardware/software maargoed ;) ) en anders is het gratis ofzo.

 

Zo'n lijstje is net zo loos als het vergelijkbare lijstje van een concurrent.Onderscheid jezelf dus of specialiseer. Waarom doe je:

 

* Netwerk- systeembeheer

* Netwerkontwerp

* Computer configuratie

* Gebruikersondersteuning

* Levering hard- en software

* Thuiswerk oplossingen

* E-mail en internettoegang

* Backup oplossingen

* Antivirus en spam oplossingen

 

En niet 1 ding gewoon erg goed? Wellicht lost dat je probleem op omdat je jezelf dan goed in de markt kunt positioneren.

 

Mijn klanten vinden het belangrijk één aanspreekpunt te hebben voor hun automatisering. Als ik zoals je hierboven aangeeft slechts één van deze diensten aanbied krijg je een compleet andere doelgroep.

 

Je zou je meer vragend naar jouw doelgroep kunnen opstellen, dus proberen erachter te komen waar men in jouw doelgroep het meest van verwacht en waar men echter op dit moment het minst tevreden over is. Bijvoorbeeld: worden de problemen nu echt altijd binnen 24 uur opgelost, zou u in zee gaan met iemand die dat echt waarmaakt? enz...

Op basis van de antwoorden kun jij je conlusies trekken. (Tevredenheid = concrete Ervaring minus gecreëerde Verwachting.)

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Hmm vragend opstellen vind ik wel een goed idee.

Vooral met enkele prikkelende vragen. Bedankt !!

https://plotterpapieronline.nl Plotterpapier - A0 papier - A1 papier

https://plotterwinkel.nl/plotters-a0

Plotters A1 en A0

Link naar reactie
  • 0

Als ik de hele discussie bekijk denk ik echt dat je een aantal essentiele aanknopingspunten hebt en ook zelf al enkele goede dingen noemt:

 

- Persoonlijk contact

- één aanspreekpunt: One stop shopping. Dit is zeker van belang voor jouw doelgroep met 1 tot 50 computers. Die kleine ondernemer zit niet te wachten op een hardwareoplossing hier en een softwaremannetje daar.

 

Als je je eigen USP (Unique Selling Points) helder hebt en je je eigen propositie hebt bepaald. Dus je korte verhaaltje over jou en je bedrijf en waarom men voor jou moet kiezen. Hiermee is je boodschap duidelijk, je zult hem dan alleen nog moeten verkondigen en dat kan op verschillende manieren. Het gaat er immers om om contact met mensen te leggen. Als je dan aangeeft een budget van Euro 300 per maand. Dan zul je idd creatief moeten zijn. Alhoewel je inderdaad moet zien, jij bent jouw bedrijf en jij bent je eigen reclameuiting.

 

Enkele zaken die je direct en zonder veel geld (wel wat tijd, maar de lange avonden komen er nu toch aan :)):

 

- Optimaliseer je website, zowel de looks en feels (denk aan je propositie en usp's).

- Optimaliseer je website ook voor zoekmachines, jouw metatags ziet er als volgt uit: Vul hier op zijn minst in enkele woorden in wat je doet en waar je voor staat.

- Lees het boekje: Calimeromarketing van Karen Romme eens.

- Als je tijd tekort komt, denk dan eens na over een stagiaire die voor jou een marketingplan kan schrijven. Mes snijdt aan 2 kanten, student is geholpen met een opdracht, jij hebt je marketingplan en iemand die het tegen een leuke vergoeding voor je uitvoert.

- Als je je eigen netwerk al hebt bewerkt. Probeer dan ook eens te kijken naar andere sportverenigingen. Sponsor hun clubblad en plaats er een advertentie in.

- Op jouw site spreek je redelijk algemeen over je diensten. Is het wellicht een idee om ook een webwinkel te beginnen ? Of zelfs een winkel aan huis ?

- Denk eens na over "solutions", dus in het kader van de one stop shop: één oplossing voor een bepaalde doelgroep. PC met software; bepaalde toepassing.

- Omdat jij alleen bent, kies ervoor om algemeen wel je brede doelgroepspecificatie te handhaven, maar denk er eens aan om je marketingacties te concentreren op bepaalde typen bedrijven. Denk hierbij eens aan administratiekantoren, kleine productiebedrijven, winkels, etc. Iedere doelgroep heeft een eigen behoefte waar je op kunt inspelen in je communicatie. Om de juiste benadering te vinden voor die specifieke doelgroep, kies dan uit je klantenkring bepaalde doelgroepen en praat met hen over hun behoeften, voor zover je die niet al kent.

- Een goedkope en eenvoudige manier van naamsbekendheid is strooi met visitekaartjes. Geef je klanten er enkele om ze door te geven. etc.

- Heb je eigenlijk op je auto belettering ? Jouw auto, wellicht kies je voor een speciaal opvallend type, staat op de plekken waar je werkt, en je rijdt ermee rond.

 

Het was een lang verhaal, ik hoop dat je er iets uit kunt halen.

 

Gr. Coen

Groet,

 

Coen

Link naar reactie
  • 0

Ga ook nog eens goed kijken naar je huidige klanten.

Je geeft aan dat je een zeer algemene doelgroep hebt met bedrijven binnen 30 KM en 0 tot 50 computers.

Voor hetzelfde geld blijkt dat je klanten allemaal tussen de 10 en de 20 computers hebben of dat het allemaal groothandels zijn of dat ze allemaal een bepaalde metaliteit hebben (nuchter of juist heel persoonlijk en sociaal) etc.

Dat is dan je meer natuurlijke doelgroep waar je op korte termijn het meeste van kan verwachten. Voor de langere termijn is het vervolgens zaak om uit te vinden waarom je geen match hebt met de andere bedrijven die je als je doelgroep aanwijst.

Vraag vervolgens aan je bestaande klanten wat zij zo goed aan je dienstverlening vinden en hoe je hun onderneming beter hebt gemaakt. Zet dat ook als referentiescases op je site.

Je bestaande klanten bevestigen dan je claims aan je potentiele klanten.

 

Leg ook een database aan met je doelgroep en benader ze met enige regelmaat. Bel ze ook af en toe en dan niet met het idee om ze direct klant te maken maar om te achterhalen wanneer ze eventueel weer rond gaan kijken naar nieuwe leveranciers. Op deze wijze kan je vervolgens (als je het goed bijhoudt) je volgende contactmoment timen. Let wel dit is alleen vol te houden als je er regelmatig tijd voor vrijmaakt.

 

Als blijkt dat je doelgroep duidelijk te definieren is op basis van het aantal computers dat men heeft zou je eens bij Cendris BusinessView kunnen kijken. Daar kan je ook op het aantal computers dat een bedrijf heeft selecteren. Dit kan niet via de site maar dan moet je even bellen.

 

Succes

 

Arjan Blaauw

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.