• 0

VAR verklaring en 70% omzet bij 1 opdrachtgever

Ik ben in het bezit van een VAR-verklaring voor 2007.

Ik heb meer dan 3 opdrachtgevers maar, naar het zich nu laat aanzien, zal ik bij 1 van die 3 opgevers >70% van mijn omzet voor dit jaar verwerven.

 

Ik begreep dat dit een probleem zou kunnen opleveren, maar heb dit nog niet kunnen verifiëren.

 

Vraag 1: is het juist dat dit tot problemen kan leiden?

Vraag 2: welke problemen?

Vraag 3: wat heb ik te doen?

 

Alvast dank voor een reactie.

Marjolein

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb momenteel een opdrachtgever waar ik me ongeveer 8 uur per week aan uitleen en verder allemaal kleine opdrachtgevers wat vaak maar 1 of 2 uurtjes is. Dit is volgend jaar wel anders maar dit jaar is het nog part-time omdat ik nog studeer. Ik heb geen VAR verklaring.

 

In de komende twee maanden kan er natuurlijk nog een hoop veranderen, ik durf niet te zeggen hoeveel omzet ik nu bij die ene opdrachtgever heb maar zou ik er de rest van het jaar niet meer voor werken en wat meer andere klanten erbij halen moet het wel goedkomen denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik begrepen heb is het voornamelijk van belang dat je ook daadwerkelijk als zelfstandig ondernemer functioneert. Dus dat er geen gezagsverhouding is, dat je zelf je uren bepaalt, en dat je zelf bepaalt hoe en waar je het allemaal doet.

 

Daarnaast is het heel goed te verdedigen dat je in je eerste jaar nog niet veel klanten hebt, dus dat dat criterium wat minder streng moet worden toegepast.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in het bezit van een VAR-verklaring voor 2007.

Ik heb meer dan 3 opdrachtgevers maar, naar het zich nu laat aanzien, zal ik bij 1 van die 3 opgevers >70% van mijn omzet voor dit jaar verwerven.

 

Ik begreep dat dit een probleem zou kunnen opleveren,

 

Om te beginnen dreigt er pas een eventueel probleem als de feiten zoals ze zich ontwikkelen afwijken van de verwachtingen die je op de VAR-aanvraag hebt ingevuld. Is dat het geval? Wat wijkt er precies hoe af?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ingevuld dat ik niet verwachtte dat ik meer dan 70% van mijn inkomsten bij 1 opdrachtgever zou verwerven (vraag 3e van het formulier), maar dat wordt vermoedelijk wel het geval.

De koninklijke weg is dan dat ik een wijziging op mijn VAR-verklaring indien, maar ik heb geen idee wat daarvan de consequenties zijn.

 

Context:

Ja, ik ben (sinds een jaar) zelfstandig ondernemer (eenmanszaak) en zal voldoen aan de 1225 (1250) urengrens om voor de startersaftrek in aanmerking te komen.

Link naar reactie
  • 0
De koninklijke weg is dan dat ik een wijziging op mijn VAR-verklaring indien, maar ik heb geen idee wat daarvan de consequenties zijn.

 

Je hebt nu neem ik aan een VAR-WUO. Een mogelijke consequentie is dat die wordt omgezet in een VAR-ROW. Je bent verplicht dat aan je opdrachtgevers te melden. Die moeten dan zelf beoordelen of ze premie volksverzekeringen en loonbelasting moeten inhouden.

 

Maar... als die 70%-vraag de enige is die richting ROW gaat en verder het algemene beeld dat van een ondernemer is, dan is mijn inschatting dat je je VAR-WUO behoudt. Op het Lancelots-forum hebben we ook al iemand gehad die met >70% een VAR-WUO heeft gekregen.

 

Het is wel zaak bij het opnieuw invullen van het formulier (want zo moet je meen ik een wijziging doorgeven) extra goed op te letten dat alle andere antwoorden zoveel mogelijk wijzen op ondernemerschap. Op Lancelots staat hiervoor een Handleiding invullen VAR-formulier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.