Jump to content
Henri Kroeze

Stomme fout gemaakt in voordeel van klant...

Recommended Posts

Ik heb bij het berekenen van de verkoopprijs van een artikel een enorme fout gemaakt.

Namelijk, mijn eigenlijke inkoopsprijs is 20% hoger dan de inkoopprijs waarop ik de verkoopprijs bepaald heb.

 

De klant heeft opdracht gegeven tot levering, we hebben dus een deal. Heb zelfs nog iets van de prijs gedaan om tot een voor hen beter verkoopprijs te kunnen komen die in lijn ligt met mijn eigen (retail) verkoopprijs. Spullen zijn ook al binnen bij mij.

 

Echter, mijn marge is nu (met die 20% extra) tot een minimum beperkt.

 

Zelf vind ik dat ik hier melding van moet maken in de vorm van dat bij eventuele toekomstige leveringen de verkoopprijs hoger komt te liggen.

 

Wat zouden jullie doen? Ik voel mij zo'n enorme KLUNS!

Is zoiets bespreekbaar of is het, zoals ik het nu zie, jezelf voor je kop slaan, je verlies nemen en weer verder...


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik dat ik hier melding van moet maken in de vorm van dat bij eventuele toekomstige leveringen de verkoopprijs hoger komt te liggen.

 

Als je zo weinig verdient dat het geen zin heeft moet je niet blijven leveren voor die prijs. Netjes melden dat je een rekenfoutje hebt gemaakt. Dat de klant uiteraard geleverd krijgt voor die prijs en je een volgende keer weer een scherpe maar meer realistische prijs maakt.

Link to post
Share on other sites

Ik heb 't precies zo gedaan. Gelukkig is mijn contactpersoon bij deze klant een goede vriend van me.

 

Dom dom dom... Ik snapte ook al niet dat de prijs blijkbaar met 20% was gestegen in 1,5 maand tijd... :o

Prijs blijkt dus achteraf redelijk constant te zijn.


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites

 

Wat zouden jullie doen? Ik voel mij zo'n enorme KLUNS!

 

 

En hou maar snel op met je een kluns te voelen. Je hebt gewoon weer eens bewezen een mens te zijn en menselijke fouten te maken.

Gewoon eerlijk zijn over je fouten en bijna iedereen waardeert je daarna des te meer.

 

Veel plezier gewenst met je heilige koetjes

Karen

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link to post
Share on other sites

Zelf vind ik dat ik hier melding van moet maken in de vorm van dat bij eventuele toekomstige leveringen de verkoopprijs hoger komt te liggen.

 

Dat zou ik maar doen inderdaad, of in ieder geval aan te geven dat jouw inkoopprijs in de toekomst hoger zal liggen en je daarom ook meer voor het product moet gaan rekenen.

 

Ergens heb je mazzel dat je welliswaar nauwelijks marge haalt, maar in ieder geval geen verlies lijdt op deze hele actie. Gewoon even balen, verder niets aan de hand :)

Link to post
Share on other sites
Guest Verwijderd account

Heeft die goede vriend ook een gebaar gemaakt door voor te stellen iets meer te betalen of is dat voor hem onmogelijk? Ik zou zelf, als een vriend van mij zoiets zou overkomen, denk ik voorstellen om het verschil te delen.... ???

 

Als je vriend inkoper is en je zaken doet met het bedrijf waarvoor hij werkt moet je m.i. niet op het gevoel van de vriend gaan spelen. Het kan door zijn werkgever heel verkeerd begrepen worden en je plaatst je vriend in een moeilijke positie, is het niet nu dan misschien later.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Heb ik ook niet gedaan. Gewoon besproken en gezegd dat ik een fout gemaakt had. Uiteraard uitgelegd dat een volgende levering tegen de 'werkelijke' prijs is. Is bij de klant geen enkel probleem.

 

 


... doet leuke dingen op internet ...

Link to post
Share on other sites
Guest Verwijderd account

Vermoede ik ook al !

 

Je "foutje" en eerlijkheid zullen zeker niet in je nadeel werken!!

Succes !

 

Heb het zelf ook wel meegemaakt. In je enthousiasme of snelheid om een prijs te krijgen (vaak bij de klant aan tafel, op het laatste moment) kun je weleens iets vergeten....

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 200 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept