• 0

Nieuwe Laptop zien als investering?

Dag allemaal,

 

Ik lees al een hele tijd een beetje rond op het forum, vind dit allemaal erg interessant. Dit omdat ik zelf ook sinds kort ondernemer ben en alles ook graag wil snappen m.b.t. de fiscale en administratieve zaken e.d.

 

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben? moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.? Hoe kan ik dit het beste inboeken?

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

Wie kan me de bovenstaande vragen goed beantwoorden?

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Roy Laarveld

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben?

 

Als je het ding zakelijk gebruikt, ja.

 

moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.?

 

Inderdaad. Als het meer kost dan de investeringsdrempel.

 

Hoe kan ik dit het beste inboeken?

 

Gewoon, net als alle andere investeringen.

 

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

BTW terug. Lagere winst. Investeringsaftrek.

Link naar reactie
  • 0

Maar nu zou ik graag een nieuwe laptop willen aanschaffen, kan ik dit via de zaak doen om zo belastingvoordeel te hebben?

 

Als je het ding zakelijk gebruikt, ja.

 

moet ik dit dan zien als een investering o.i.d.?

 

Inderdaad. Als het meer kost dan de investeringsdrempel.

 

Hoe kan ik dit het beste inboeken?

 

 

Gewoon, net als alle andere investeringen.

 

Wat zijn trouwens alle voordelen die ik heb als ik een laptop via de zaak koop?

 

BTW terug. Lagere winst. Investeringsaftrek.

 

En je hebt een nieuwe laptop! ;D

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je maar 1 pc hebt is het zeer waarschijnlijk dat je hem ook gedeeltelijk prive gebruikt. Dan tel je bijvoorbeeld de pc voor 75% als zakelijk mee.

 

Wanneer je vanuit huis werkt krijg je trouwens sowieso een klus om de investering ten laste te kunnen brengen van je resultaat (inkomstenbelasting)

 

Wat je dan nog rest is een stukje van de betaalde BTW terug te vorderen.

 

De belastingdienst site staat vol met paginaatjes over dit onderwerp.

 

Ze hebben ook een papieren versie, die heet het Handboek Ondernemen. Als je echt iets wil leren op dit gebied dan ga je daar een exemplaar van in je bezit krijgen. Staat het hoognodige in (bijna 200 pagina's). helemaal gratis en voor niks te krijgen bij de blauwe brieven brigade.

 

(ik vermoed dat Renep met de drempel het bedrag van 450 euro bedoeld, daaronder mag je zaken in 1x ten laste van je resultaat brengen)

 

Succes met lezen en leren! Ard

Link naar reactie
  • 0

(ik vermoed dat Renep met de drempel het bedrag van 450 euro bedoeld, daaronder mag je zaken in 1x ten laste van je resultaat brengen)

 

Dat denk ik ook, en een laptop zit daar meestal wel boven. Houdt er dan ook rekening in dat je hem niet in 1x mag opvoeren als kosten, maar moet afschrijven over enkele jaren.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat een starter wil in een keer mag opvoeren als kosten???

Ja en nee.

 

Wanneer je door de belastingdienst voor de inkomstenbelasting als ondernemer gezien wordt (urencriterium e.d.) en je recht hebt op de extra startersaftrek (in je eerste 3 startersjaren zit) dan mag je willekeurig afschrijven. Dus bijvoorbeeld in 1x tot een restwaarde.

 

Veel startende ondernemers voldoen hier echter niet aan op het moment van de eerste investeringen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt tot zover allemaal!

 

dan heb ik nog een vraagje....ik zit dus nog wel in de eerste 3 jaar enzo, maar wanneer voldoe ik aan de 1225 uur (urencriterium) wie kan nu controleren dat ik er zo veel uur mee bezig ben?

stel ik zit in de opstartfase en ben er 30 uur in de week mee bezig (na 14 uur en verder in de avond) (student he ;)) later zal dit wel minder worden denk ik...maar niemand controleert dit toch?

dan kan ik toch gewoon die laptop afschrijven?

Hoe zit het trouwens met de MKB aftrek.....bij sommige voorbeelden op internet heb ik gezien dat er soms zo iets van 20 a 25 000 euro van de winst word gehaald zodat je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen! maar eigenlijk heb je die 20 tot 25 000 euro toch ook in de pocket?

 

Hoor/lees het graag....

PVC-tarp.com

bestel-strooizout.nl

Link naar reactie
  • 0

maar is het verplicht om zo'n urenverantwoording af te leggen?

zoniet, waarom heeft het dan voordeel?

 

Dat is "verplicht" als je gebruik wilt maken van regelingen die je pas mag gebruiken als je 1.225+ uur aan je bedrijf besteed. Als daar twijfel over ontstaat, dan moet jij hard kunnen maken dat je dat aantal uur hebt gehaald. Dan is een urenoverzicht érg handig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.