• 0

Recycling is nadelig? ( Next Nature )

Ik ben student en ben bezig met een project over 'Next Nature'.

 

In het kort; vroeger werd natuur gezien als 'het oospronkelijke', en cultuur als alles wat de mens gemaakt heeft. Bij het fenomeen Next Nature veranderen natuur en cultuur van plaats, doordat door wetenschappelijke en technische ontwikkeling oorsprong een steeds kleinere rol speelt.

 

Cultuur, wordt dat waar we controle over hebben. Natuur is in dat opzicht alles waar we geen controle over hebben. Zo is een kastomaat cultuur geworden, en het fileprobleem wordt natuur!

 

Nu ben ik op zoek naar informatie over recycling, met betrekking tot Next Nature. Recycling zal, door de behoefte die de mens heeft om zo efficient mogelijk te leven, steeds populairder worden in de toekomst, omdat het veel positieve effecten te weeg brengt. ( Is dit ook echt zo? ) Maar wat gebeurt er als recycling en Next Nature samen komen? Ik schets een toekomstbeeld waarin we de oorsprong van materialen, en zo ook de oorsprong van de functies van hergebruikte voorwerpen verliezen en vergeten. Je ziet nu al dat zwembanden worden gebruikt als lampmateriaal, of comdooms voor kleding ontwerp. Zullen we in de toekomst de lamp gemaakt van zwembanden enkel zien als lamp? En de oorsprongelijke functie van zwembanden niet meer in acht nemen?

 

Wat zouden de gevolgen daarvan zijn? Zou het uberhaupt wel erg zijn als we zulke dingen niet meer herkennen? En wat zijn feitelijk de nadelen van recycling? Als ik op zoek ga naar informatie over recycling vind ik enkel positieve cijfers en tips over hoe je kan bijdragen aan een betere wereld.

 

Economisch gezien, hoe zit het met de gerecycelde stoffen?! Deze zijn goedkoper? Maar zijn ze kwalitatief gelijk aan oorsprongkelijke materialen; 'virgin materials'?

 

Even concreet nog wat vragen:

 

1. Zijn er nadelen bij recycling?

 

2. Ben je het met me eens dat we oorspronkelijke materialen ( en functie van voorwerpen ) in de toekomst zullen verliezen?

 

3. Zal het gebruik van recycling in de toekomst steeds blijven toenemen?

 

4. Waar blijven de materialen die worden gerecycled? Staat er op elk product een sticker met daarop informatie over of er wel of niet gerecycled materiaal in zit?!

 

Voorbeeld van producten waarbij de oorsprong wel wordt aangehaald:

 

http://www.remarkable.co.uk/

 

5. Kan iemand mij vertellen waar ik harde recentelijke cijfers over recycling ( hoeveelheden, etc. ) van verschillende producten in Nederland kan vinden?! Dus in 2006 werd er zoveel papier weggegooid, zoveel gerecycled, etc.

 

Ik hoop dat ik me in een geschikt forum bevind om deze vragen te stellen. Tips voor andere discussieforums over milieu? :-\

 

Reacties stel ik heel erg op prijs, alle lezers bedankt voor jullie tijd en moeite.

 

Groeten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Recycling gebeurt naar mijn inzien om een aantal belangrijke redenen:

-hoge kosten van grondstof/ zeldzaamheid grondstof (neem als voorbeeld oud ijzer, er is een enorme vraag naar staal/ recycling zeldzame edelmetalen uit katalysatoren)

-milieu redenen

 

Waarom zouden we de oorsprong van voorwerpen in acht moeten nemen?

Als een fiest wordt omgesmolten en het staal daarvan uiteindelijk in een auto terecht komt is de oorsprong niet van belang, dit valt ook onder recycling.

 

Nog beter is het uiteraard om een heel voorwerp opnieuw te gebruiken. Er is dan minder energie nodig om eerst weer om te smelten en opnieuw te fabriceren. bijv flessen

 

Het kan gevaarlijk zijn als niet precies bekend is welke gerecyclede materialen in een nieuw product zitten. Mest die zware metalen bevat, of dioxinen in veevoer.

 

Het is een heel breed maar wel interesant onderwerp. Voor welke studie doe je dit project?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk wat betreft de voordelen van recycling. De twee voornaamste zijn de volgende?

 

1. Het bespaard energie en grondstoffen.

2. Het vermindert de hoeveelheid afval dat wordt geproduceert.

 

Ik denk ook dat verdere ontwikkeling en grotere toepassing van hergebruik noodzakelijk zal zijn in de toekomst, wanneer we deze belangrijke voordelen in acht nemen. Ik ben ook zeker wel een voorstander van recycling.

 

Echter, ik ga in mijn project meer in op de soort van ethische kant aan de ontwikkelingen nu gaande bij hergeburik en recycling. Het feit dat kinderen die in deze tijd geboren worden bijvoorbeeld niet eens meer weten waar een A4 blaadje vandaan komt. Oorsprong is wel degelijk belangrijk. Het gaat namelijk hierbij ook over onze cultuur.

 

Als hergebruik en recycling zich blijven doorontwikkellen, wat eigenlijk zo goed als onontkoombaar is, heb ik als stelling ingenomen dat we in de toekomst alleen nog maar producten zullen produceren die enkel bestaan uit hergebruikte of gerecycelde producten. Dit lijkt me niet wenselijk!? Aangezien bij hout de kwaliteit tijdens recycling achteruit gaat, bijvoorbeeld. En ook 'leven' met 'tweedehands' producten lijkt mij, als je kijkt naar het streven van de mens, onacceptabel.

 

Voor de studie Grafisch Ontwerpen. De opdracht is om een aspect van het thema Next Nature uit te kiezen, dat aspect (in mijn geval hergebruik/recycling), moet zo grondig mogelijk worden onderzocht, (hetgeen ik nu mee bezig ben), en uit dat onderzoek moet een mening worden gevormd, een veronderstelling, een visie. Met een conclusie over deze gevormde visie, moeten we gaan communiceren, en zo een boodschap gaan overbrengen. Dit door middel van het maken van een reeks foto's, posters; in het kort alle grafische middelen.

 

Hartelijk dank voor de reactie! Ik moet wel zeggen dat je mijn stelling bekijkt vanuit alleen maar een econimisch perspectief. ;) Jij studeert ook? :)

Link naar reactie
  • 0

Als grondstoffen op raken moet er wel worden gerecycled, (in combinatie met het gebruik van hernieuwbare grondstoffen).

 

Als mensen opgroeien met voor een groot deel gerecyclede producten zie ik daar geen ethisch bezwaar in. De herkomst doet er toch niet altijd toe. Wij weten ook niet allemaal waar kaarsen, wasmiddelen, verven, medicijnen etc precies van gemaakt worden.

Wij weten ook de herkomst van de aarde niet precies.

Het is in sommige gevallen goed te weten waar iets van wordt gemaakt, maar dit geldt niet alleen voor gerecyclede producten. Dit geldt naar mijn mening vooral als het product afkomstig is of invloed heeft op levende wezens. Ik heb chemische technologie gestudeerd, succes met je project!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.