• 0

CMS of een andere oplossing?

Hoi,

 

Ik denk erover om zelf een bedrijfje op te gaan zetten. Hiervoor heb ik wel een website nodig. Het ontwerpen van een website is voor mij geen probleem.

Echter ik wil ook een functie hebben waarmee deelnemers bestanden kunnen uploaden, scores kunnen worden berekend en het nieuws kan worden aangepast. Nu heb ik begrepen dat er cms systemen zijn, maar ik denk niet dat ik dat zelf kan ontwikkelen.

 

Is het mogelijk om zo een systeem door iemand te laten ontwikkelen en het in de eigen website te plaatsten?

Wat zou een aanbieder hier normaal voor vragen?

En is het dan handig om serverruimte te huren bij een externe partij?

 

Alvast bedankt,

 

Cas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor het antwoord. Ik zal Joomla eens uitproberen.

 

Met scores bedoel ik, dat deelnemers iets kunnen uploaden waarna ze 'punten' kunnen verdienen. Dit wil ik automatisch kunnen weergeven in hun eigen account en in een overzicht op de site.

 

Ook wil ik een andere module waar de gebruikers van de uploads ze kunnen beoordelen en tegelijk er een score aan kunnen hangen. Hierdoor moet dan een rangorde kunnen worden bepaald en de juiste scores kunnen worden uitgerekend en toegewezen aan de accounts.

 

Verder vraag ik me af of Joomla veilig is als mensen hun rekeningnummer bijv. in hun account vermelden.

 

Zoals je merkt ben ik niet ervaren met het proces van het opzetten van een website en beheer.

 

Groeten,

 

Cas

Link naar reactie
  • 0

Hoi Cas,

 

Joomla is goed hoor, en je kunt er heel veel mee. Maar wees er wel bewust van dat omdat iedereen het gebruikt dit ook een nadeel kan zijn. Google anders eens naar "joomla hack" of "hack joomla".

Om deze reden heeft een vriend van mij ook een eigen CMS ontwikkeld die hij implementeerd bij klanten. Zelf ontwikkelen kan kostbaar zijn maar dit kun je ook slim aanpakken door wizzkids zonder commerciele ambities aan het werk te zetten. Een nadeel van het zelf ontwikkelen is dat er risico's zijn bij het onderhoud. Zit er een fout in jouw cms dan ligt je website plat en zul je dat zelf op moeten lossen. Je kunt dan ook niemand aansprakelijk stellen.

 

groeten en succes bij je keuze,

 

Tamar

Link naar reactie
  • 0
Zelf ontwikkelen kan kostbaar zijn maar dit kun je ook slim aanpakken door wizzkids zonder commerciele ambities aan het werk te zetten.

En dan maar hopen dat ze wel genoeg ambitie / discipline / kennis hebben om alle veiligheidsaspecten van software op internet te (onder)kennen en een veilig stuk software op te leveren.

 

Een nadeel van het zelf ontwikkelen is dat er risico's zijn bij het onderhoud. Zit er een fout in jouw cms dan ligt je website plat en zul je dat zelf op moeten lossen. Je kunt dan ook niemand aansprakelijk stellen.

Bij een 'kant-en-klaar' pakket als joomla is het niet vanzelfsprekend dat een fix en update zo op je server staan en kun je ook niemand aansprakelijk stellen .

 

Is het mogelijk om zo een systeem door iemand te laten ontwikkelen en het in de eigen website te plaatsten?

Ja. Maar de fijne details hangen af van je bestaande site. Ga naar een paar ontwikkelaars en vraag om informatie / offerte.

 

Wat zou een aanbieder hier normaal voor vragen?

Die vraag is te vergelijken met de vraag 'wat kost een auto'. Is niet te beantwoorden. Zie boven over offertes vragen.

 

En is het dan handig om serverruimte te huren bij een externe partij?

Wat voor alternatieven zijn er volgens jou?

Link naar reactie
  • 0
Ik denk erover om zelf een bedrijfje op te gaan zetten. Hiervoor heb ik wel een website nodig. Het ontwerpen van een website is voor mij geen probleem.

Echter ik wil ook een functie hebben waarmee deelnemers bestanden kunnen uploaden, scores kunnen worden berekend en het nieuws kan worden aangepast. Nu heb ik begrepen dat er cms systemen zijn, maar ik denk niet dat ik dat zelf kan ontwikkelen.

 

Content Management Systemen zijn er in alle soorten en maten. Commercieel en niet-commercieel. Ik vraag me af wat voor bedrijf je wilt starten? Wat gebruikers met die scores uiteindelijk kunnen bereiken, enz... Daar moet je rekening mee houden namelijk. Dit is namelijk in veel gevallen maatwerk en daardoor erg prijzig om te laten maken binnen een CMS. Als je er dan geld voor hebt betaald is het natuurlijk wel belangrijk dat je het geld ermee terugverdient. Nieuws en tekst pagina's zijn wel gewoon standaard functionaliteiten van een CMS.

 

Is het mogelijk om zo een systeem door iemand te laten ontwikkelen en het in de eigen website te plaatsten?

Wat zou een aanbieder hier normaal voor vragen?

En is het dan handig om serverruimte te huren bij een externe partij?

 

Een CMS vanaf de grond af aan ontwikkelen praat je al snel over een paar duizend euro. Gezien je functionele eisen is dit niet aan te raden. Zelf verhuur ik een zelf ontwikkelde CMS vanaf 20 euro per maand. Maatwerk staat hier natuurlijk los van. Dan zie je een beetje het verschil in prijs.

 

Daarnaast is het wel de vraag: Is een CMS eigenlijk wel nodig. Daarbij kan je jezelf de vraag stellen: Hoe vaak verander ik mijn website tekstueel?

 

Serverruimte huren is ook aan te raden. Zelf de touwtjes in handen nemen kan ook, maar is alleen nodig als je behoorlijk wat bezoekers per dag te verwerken krijgt EN de nodige technische kennis hebt. Prijzen verschillen enorm bij het huren. Goedkope webhosters bieden bijvoorbeeld gewoonweg minder support en doen aan 'oversellen' (ze verhuren eigenlijk meer dan dat ze hebben aan capaciteit).

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter Gelderblom

Link naar reactie
  • 0
Ik vraag me af wat voor bedrijf je wilt starten? Wat gebruikers met die scores uiteindelijk kunnen bereiken, enz... Daar moet je rekening mee houden namelijk. Dit is namelijk in veel gevallen maatwerk en daardoor erg prijzig om te laten maken binnen een CMS.

 

Het moet niet heel complex zijn. Je moet het zo zien: Deelnemers kunnen iets uploaden voor een bepaald project. Vervolgens halen 'projecteigenaren' het van de site af. Zij beoordelen het en geven een rating. Aan deze rating is een uitslag/score gekoppeld. Deze score moet worden weergegeven in het profiel van de gebruiker, eventueel met feedback. Ook moet dit op de site worden weergegeven als een tabel met bijv. een top 10.

 

Zelf verhuur ik een zelf ontwikkelde CMS vanaf 20 euro per maand. Maatwerk staat hier natuurlijk los van

 

Is het bovenstaande veel uitgebreider dan zo een standaard cms in het algemeen?

 

Kun je geen soort van excel koppelingen maken hiervoor?

 

Verder wil ik het zelf ontwikkelen of laten doen door een externe partij (geen whizkids). Ik heb net Joomla bekeken en het is best complex en tijdrovend voor iemand die er nooit mee heeft gewerkt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik wat laat antwoord.

 

Ik snap je score idee nu wel. Het is in principe niet heel ingewikkeld om te maken, maar omdat het specifiek is en niet veel andere klanten het zullen gebruiken kunnen de ontwikkelingskosten niet verdeeld worden. Vandaar dat veel bedrijven het als maatwerk zien en dan is het vrij prijzig.

 

Joomla is een gigantisch pakket en voor veel websites 'te veel'. Daarnaast vergt het inderdaad veel kennis om het succesvol te configuren en in te zetten.

 

Wat je opnoemde is niet veel groter dan het standaard pakket. Enkel het score systeem behoord niet tot het standaard pakket.

 

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uit kunnen leggen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wouter

Link naar reactie
  • 0

Excuus, ik kom net kijken op HL dus had deze post even gemist. Anderen hebben al uitgebreid antwoord gegeven op je vragen, maar mss heb je ook wat aan mijn advies.

 

Joomla & veiligheid?

Inderdaad. Joomla kan op punten onveilig zijn. Dit is het eeuwige dilemma van alle Opensource software. Alle kwaadwillenden whizzkids kunnen ook de code downloaden, bestuderen en vervolgens de lekken ontdekken. In verhouding tot andere CMS-en heeft Joomla echter het grote voordeel dat er een zeer actieve community achter zit. En dat dus eventuele lekken snel, in verhouding tot andere CMS-en zeer snel worden gedicht. Dit vraagt echter wel een actieve instelling en diep-technische kennis van Joomla.

 

Overigens zijn de meeste hacks op websites niet specifiek op het ene of andere CMS, maar op server-wide instellingen.

 

Er zijn wel zat Joomla-programmeurs die niet alleen iets voor je kunnen ontwerpen, maar ook hosten en beheren. Iets hosten bij de een en laten ontwikkelen/beheren door een ander lijkt mij penny-wise en pound-foolish. Je programmeur kan iets ontwikkelen dat op een systeem naar zijn keuze goed, stabiel en veilig is, maar als dan de andere partij zaken wijzigt werkt er opeens iets niet meer. Dan moet Jantje iets aan Pietje vragen en Pietje weer aan Klaasje. Je hebt vast wel eens het Chinese whispers game gespeeld. De nederlandse term is me even ontschoten, maar als je in een kring van de een naar de ander een woord in het oor fluistert dan is aan het einde van de kring het opeens een totaal ander woord. Pas hiervoor op.

 

Gratis whizzkids?

Ja, dit lijkt aantrekkelijk. Maar is dat spreekwoordelijke neefje van 12 er volgend jaar ook nog? Als de boel plat gaat ligt je bedrijf dan ook plat? Kost het je dan omzet?

 

Succes met je plannen

 

[edit] Qua betalingen en rekeningnummers? Bij tal van CMS-en zijn er modules die met externe betalingssystemen kunnen werken. Creditcard betalingen alsmede eenmalige machtigingen kun je dus afvangen met bijvoorbeeld PayPal, hoewel die in Nederland nog niet zo bekend is. ook iDeal (o.a. ABN) sturen je via een link op jouw site dan naar de beveiligde site van bijvoorbeeld PayPal of ABN. Dit zijn grote organisaties met grote ICT afdelingen die het zich niet kunnen veroorloven om groot in het 8 uu rjournaal te komen. Dit is iets dat je ook unt overwegen. Check dus bij het CMS van je keuze welke betaalmodules er zijn.

 

 

[ /edit]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.