• 0

Outletshop of standaard tarieven gebruiken?

Best HL-ers,

 

Op dit moment zit ik met een klein dilemma waar ik zelf niet helemaal mee uit de voeten kom.

 

Op dit moment lever ik maatwerk oplossingen voor bedrijven en particulieren waar ik mijn produkten tegen de standaard advies prijzen verkoop en installeer. Daarbij koop ik grote partijen verlichting in welke ik tegen zeer scherpe prijzen verkoop aan voornamelijk particulieren. Deze produkten worden bezorgd met onze eigen auto gezien de vaak kwetsbare produkten niet met een koerier mee kunnen. De mensen die de lampen bezorgd willen hebben betalen nu een relatief hoog bezorgtarief maar de mensen betalen dit graag gezien de prijs van het podukt alles goedmaakt.

 

Nu wil ik echter mijn diensten uitbreiden met een webshop en sta ik voor de volgende keuze: Ik bied mijn produkten tegen de standaard advies prijzen aan en zal de bezorgkosten moeten verlagen om mij zelf niet uit de markt te prijzen.

Tweede optie is om er een complete outletshop van te gaan maken waarbij in mijn geval bewezen is dat de omzet flink stijgt. De hogere bezorgkosten kunnen dan ook gehandhaafd blijven gezien de marges op de produkten dalen.

 

Het voordeel van optie 1:

Mensen bij wie ik maatwerk oplossingen aanbied en installeer hebben niet het gevoel te veel betaald te hebben.

 

Nadeel:

Je verkoopt aanzienlijk minder.

 

Het voordeel van optie 2:

De omzet gaat flink omhoog, de bezorgkosten zijn hierbij volledig dekkend (zelfs winstgevend) In dit geval blijft mijn marge op de produkten ook nog voldoende.

 

Nadeel:

Niet/moeilijk uit leggen bij klanten waar je maatwerk installeer tegen de standaard prijzen.

 

Mijn collega concurrenten installeren niet en geven ca. 5 à 10% korting op aankopen via hun webshop. Het bezorgen is hierbij vaak gratis of hooguit € 10,-

 

Ik zou kunnen overwegen om onder een andere naam een outletshop op te zetten en op mijn eigen bestaande website een webshop tegen de standaard tarieven op te zetten.

 

Ik ben benieuwd wie hier een creatieve oplossing voor heeft of er zelfs ervaring mee heeft.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Mijn collega concurrenten installeren niet en geven ca. 5 à 10% korting op aankopen via hun webshop. Het bezorgen is hierbij vaak gratis of hooguit € 10,-

 

Als je dit ook zou doen, waar blijft dan je meerwaarde?

Waarom zou men bij jou kopen als je alleen maar meer van hetzelfde biedt?

 

Ik zou kunnen overwegen om onder een andere naam een outletshop op te zetten en op mijn eigen bestaande website een webshop tegen de standaard tarieven op te zetten.

 

Lijkt mij veruit de beste oplossing, dan kan je na verloop van tijd altijd nog besluiten het één of het ander of toch beide te doen.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

 

Het zijn waarschijnlijk heel verschillende klantgroepen: degenen die voor een lage prijs gaan en degenen die gemak verkiezen. De laatste krijgen waarschijnlijk een factuur met gangbare prijzen plus bezorg- en plaatsingskosten. Omdat bezorging en plaatsing hetzelfde vervoer vergen, zit daar een mogelijkheid. Je kan dan lagere verkoopprijzen hanteren, bezorgkosten toevoegen en installatie tegen een redelijk tarief aanbieden. Zolang de vergelijking maar hetzelfde resultaat oplevert: dat scheelt scheve koppen. Verder hoef je natuurlijk niet je hele assortiment tegen actieprijzen aan te bieden.

 

Kun je overigens geen verwant assortiment toevoegen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@R.J. Sloep@

 

Het is absoluut niet de bedoeling om in de nieuwe webshop dezelfde condities te gaan hanteren als mijn concurrenten. Ik ben mij er ook van bewust dat ik dan geen meerwaarde heb. Dit was puur een leidraad om aan te geven hoe mijn concurrenten handelen.

 

Er is overigens nog een derde optie:

Op dit moment is er een container (1550 stuks lantaarns, etc.) onderweg vanuit China. Gezien ik voor deze handel geen gebruik maak van de tussenhandel wil ik deze produkten ook goedkoper gaan aanbieden. Dit is mooi te combineren in een webshop op de bestaande website. Ik zou dan al mijn produkten die ik nu verkoop tegen de standaard prijzen moeten aanbieden en mijn eigen produkten promoten met korting. (deze korting kan ik zonder problemen toepassen gezien er geen tussen handel aan te pas komt)

 

Mocht dit aanslaan, wat ik zeker wel verwacht gezien de resultaten van het afgelopen jaar met deze kleine groep produkten die ik tegen scherpe prijzen verkocht. De winst kwam hierbij uit het volume en was goed te noemen. Dan kan ik overwegen om ook vanuit andere fabrieken mijn spullen rechtstreeks te gaan importeren. Hierdoor wordt mijn assortiment ook breder.

 

Hoe langer ik erover nadenk des te meer voordelen ik hierin ga zien :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb slechts willen aangeven dat je dan dus je marge terug moet/gaat brengen en desondanks een toegevoegde waarde moet bieden.

Persoonlijk ben ik erg tegen het "wapen" prijs, veelal is dat het begin van het einde. Uiteindelijk is er altijd wel weer een goedkopere.

Om partijgoederen en/of oude voorraden weg te zetten is het ideaal maar daar wordt dan ook geen toegevoegde waarde (anders dan een correcte afhandeling) bij verlangt.

Ik vind dat je met je denken op de goede weg zit, marges (en toegevoegde waarde) hanteren voor je standaard assortiment en als lokkertje partijgoederen aanbieden.

 

Succes.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.