• 0

Kopen van aandelen vader op zoon

Hallo allemaal,

 

Ik heb samen met mijn vader een bedrijf en ben sinds 1 jaar bij de KvK ook vermeld alszijnde directeur. Nu wil mijn vader langzaam minder gaan werken en heeft mij voorgesteld om 25% van de aandelen te willen verkopen. Geleidelijk aan moet in de loop der jaren de andere 75% ook naar mij toe komen. In het schrijven van de notaris staan voor mij echter een paar onduidelijkheden:

 

- Het maatschappelijk kapitaal van de BV is verdeeld in 200 aandelen,

hiervan zijn nu 40 aandelen geplaatst ende ze zijn volgestort?

 

- 10 aandelen, genummerd 1 tot en met 10 gaan naar mij...

 

- Hoe spreek je hier nu van 25% van de aandelen??? 10 van 40 is

inderdaad 25%, maar dieandere 160 aandelen dan?

 

- Wat zijn pandrechten?

 

- Als de belastingdienst onverhoopt vaststelt dat het aankoopbedrag van

de aandelen hoger moet zijn, ben ik dan alsnog verplicht tot aankoop

van de aandelen? Er van uitgaande dat ik dan de akte van de notaris

al heb ondertekend.

 

- Moet ik niet eerst de godkeuring van de belastingdienst afwachten

alvorens te ondertekenen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste sag,

 

een eerste opmerking: met de gestelde 100%/0% verdeling van de aandelen is de onderneming FEITELIJK van je vader, niet van jullie samen, ook al ben je als directeur aangesteld.

 

Laat jezelf voorlichten door een accountant, zorg dat je de materie begrijpt en ik zou niet afgaan op forumadvies en vervolgens zelf handelen. Je biedt ook geen enkel inzicht in grootte van de onderneming/personeel etc. Kan e.e.a. ter oriëntering niet met jullie bestaande adviseur besproken worden?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Hoi Sag,

 

Hier het antwoord op je vragen:

 

1 Die andere 160 aandelen zijn aandelen in portefeuille. Deze aandelen zijn niet geplaatst. Die aandelen kunnen gebruikt worden om eventueel in de toekomst nieuwe aandelen bij te plaatsen, bv als een nieuwe aandeelhouder toetreedt. In de praktijk gebeurt dat trouwens zelden, dus beschouw het maar als een formaliteit.

 

2 Pandrechten wil zeggen dat bezittingen verpand zijn. Als de bank bv een pandrecht op de aandelen heeft en jullie de schuld aan de bank niet meer kunnen betalen, gaan de aandelen over op de bank. Een pandrecht is dus net zoiets als een recht van hypotheek, alleen niet gevestigd op onroerend goed maar op andere bezittingen. Bij een goed lopend bedrijf niet echt iets om je druk over te maken.

 

3 Je hebt de aandelen dan toch al gekocht, dus dan kun je ze niet nog een keer kopen. Als de Belastingdienst aannemelijk kan maken dat je de aandelen voor een te lage waarde van je vader hebt gekocht, wordt het verschil tussen de lage aankoopwaarde en de waarde in het economisch verkeer beschouwt als een materiële schenking van je vader aan jou. Hierover is dan schenkingsrecht verschuldigd. Je verkrijgingsprijs wordt dan wel hoger, zodat bij latere doorverkoop van je aandelen je minder belasting hoeft te betalen. Mijn advies: laat de aandelen waarderen door een onafhankelijke accountant.

 

4 Nee, of jij de aandelen koopt en tegen welke waarde, daar gaat de Belastingdienst niet over. Als ik een tv koop, ga ik ook niet eerst toestemming aan de Belastingdienst vragen. De Belastingdienst kan wel achteraf toetsen of je niet bevoordeeld bent door je vader. Zie mijn antwoord op de vorige vraag.

 

Heb je al een Holding opgericht om de aandelen te kopen en een goede adviseur ingehuurd. Als je maar wat doet, zonder kennis van zaken, is de kans groot dat je dure fouten gaat maken.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.