• 0

vereniging starten: startkapitaal en schenkingsrecht

Als je een vereniging start met twee/drie leden en deze wordt ingeschreven bij de KVK.

Deze mag dus volledige rechtshandelingen verrichten.

Er is begin kapitaal benodigd om de doelen van de vereniging te bewerkstelligen.

Stel dat het intreegeld €10000,- bedraagt. Dit is een voorwaarde om lid te worden Deze wordt niet beschikbaar gesteld als een lening. Als je de vereniging tzt weer opheft, wordt het bezit van de vereniging geliquideerd en komt immers retour aan de leden.

Hoe wordt het intreegeld fiscaal gezien, komt er iets van schenkingsrecht om de hoek kijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vereniging met een entreegeld van 10000 euro? Reken op de warme belangstelling van de fiscus.

 

Wellicht is het een suggestie om te werken met een cooperatie. Dat is eigenlijk van oudsher een vereniging om zakelijk mee actief te zijn. Ook de aansprakelijkheid van de cooperatie en haar leden is in meerdere varianten te regelen.

 

Ik weet niet wat het doel van je vereniging is maar wanneer ik tussen de regels door lees dan zal de cooperatie de rechtsvorm zijn waar je naar zoekt.

 

Succes met je constructie! Ard

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op Nils:

 

Schenkingsrecht mag - uit mijn hoofd - alleen worden toegepast als er geen tegenprestatie tegenover het entreegeld staat. Nu zij d.m.v. het entreegeld bepaalde rechten krijgen binnen de vereniging staat er wel wat tegenover dus schenkingsrecht lijkt me onwaarschijnlijk.

 

Echter nu dit dus een bepaalde inkomstenbron voorstelt, is heffing van vpb of btw niet onwaarschijnlijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.