• 0

Recht op waardeoverdracht naar stamrecht B.V.?

  • In hoeverre is een pensioenfonds verplicht om mee te werken aan waardeoverdracht van een (bij dat fonds opgebouwd) pensioenkapitaal naar een stamrecht B.V. van de pensioenverzekerde?
  • Aan welke (wettelijke) eisen moet worden voldaan om een bij een pensioenfonds opgebouwd pensioenkapitaal (zonder ingrijpende fiscale consequenties) over te dragen naar een stamrecht B.V. van de pensioenverzekerde?

 

Achtergrond: Bij pensioenfonds ABP hebben mijn ex-werkgever en ik een pensioen voor mij opgebouwd; een zogenaamd "KeuzePensioen" om precies te zijn: http://www.abp.nl/abp/abp/service/producten/keuzepensioen/abp_keuzepensioen.asp

ABP weet mijn pensioenkapitaal tot dus ver met slechts 1 a 2% per jaar te laten renderen en eigent zich mijn pensioenkapitaal toe, zodra ik als alleenstaande kom te overlijden. Aangezien ik geen slachtoffer van deze woeker(pensioen)polis wil blijven, wil ik graag mijn pensioenkapitaal zelf beheren. Gelukkig heb ik reeds een stamrecht B.V. (voor een ontslagvergoeding van voormelde ex-werkgever) waarin dat vermogensbeheer kan plaatsvinden.

Op internet kon ik geen antwoorden op mijn vraag vinden en als juridisch leek heb ik tevergeefs getracht om de Pensioenwet te interpreteren:

http://www.st-ab.nl/wetten/1073_Pensioenwet_PW.htm

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

  • In hoeverre is een pensioenfonds verplicht om mee te werken aan waardeoverdracht van een (bij dat fonds opgebouwd) pensioenkapitaal naar een stamrecht B.V. van de pensioenverzekerde?
 
Het pensioenfonds KAN niet meewerken daar deze de wet dient te volgen.
 

Aan welke (wettelijke) eisen moet worden voldaan om een bij een pensioenfonds opgebouwd pensioenkapitaal (zonder ingrijpende fiscale consequenties) over te dragen naar een stamrecht B.V. van de pensioenverzekerde?

 

Dit is niet mogelijk. De verplichtingen in het kader van de PSW kunnen slechts worden uitgevoerd door verzekeraars en pensioenfondsen. De stamrecht kan louter de onslagvergoeding (zuivere) opnnemen voor de lijfrenteverplichting. Overdracht van pensioenkapitaal naar je stamrecht BV kan dus niet.

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

De verplichtingen in het kader van de PSW kunnen slechts worden uitgevoerd door verzekeraars en pensioenfondsen.

Dank voor de reactie, al is het inhoudelijk waar ik bang voor was. ;D

  • De PSW is per 1-1-2007 ingeruild voor de Pensioenwet (PW?), welke op 1-1-2008 en 1-1-2009 verder wordt uitgebreid m.b.v. deze overgangswet: http://www.st-ab.nl/wetten/1074_Invoerings-_en_aanpassingswet_Pensioenwet_IPW.htm
    Biedt ook de nieuwe wet geen mogelijkheid om naar een stamrecht B.V. (of pensioeninstelling voor haar bestuursleden) over te dragen?
  • Wat is er nodig om een "verzekeraar" en "pensioenfonds" op te richten (zoals gedefinieerd in de nieuwe wet)? Hoe ondenkbaar is zoiets, al dan niet in de vorm van een (tevens fiscaal gunstigere) vestiging van de stamrecht B.V. elders in Europa of daarbuiten?
  • In hoeverre is die nieuwe wet überhaupt wel rechtmatig? Oke, klaar met lachen nu? ;D Pensioengerechtigden hebben geen enkel wettelijk recht op inzage in (laat staan: invloed op) de ontwikkeling van hun pensioenkapitaal. Pensioenfondsen geven dan ook nimmer schriftelijk inzage in: wanneer en hoeveel premie is gestort, wat de afsluit- en beheerkosten zijn/ waren en hoe groot het pensioenkapitaal is (geworden). Voorafgaand aan waardeoverdracht kunnen pensioenfondsen dus net zoveel premievrijmaak/afkoop-achtige kosten inhouden als ze willen, ook al mogen ze dat officieel niet (meer). Omdat de wet pensioengerechtigden belemmert in hun keuze van vermogensbeheerder, worden ze gedwongen om onredelijke voorwaarden (feitelijk een wurgcontract) te accepteren van hun (door hun werkgever) opgelegde pensioenfonds. Wie durft het aan om met mijn zaak een proefproces/ "class action suit" uit te lokken? Mijn pensioenarchief is compleet en mijn motivatie en geduld groot. ;D

Een ander pensioenfonds zou volgens mij wel mogelijk moeten zijn ....

Waardeoverdracht tussen pensioenfondsen is inderdaad mogelijk (tegen premievrijmaak/afkoop-achtige kosten die voor de pensioengerechtigde geheim blijven). Dan zou ik echter van de regen in de drup vallen. Is dan ook niet mijn wens/ vraag.

Link naar reactie
  • 0

Dag Peiteje Precies

 

Ook de nieuwe wet biedt geen mogelijkheid om reeds bestaand pensioen bij een verzekeraar onder te brengen bij een stamrecht BV. Over proefproces gesproken: als je een stamrechtverzekering hebt, dan mag die wel ondergebracht worden in een stamrecht BV. Nu jij weer ???

 

Voornaamste criterium is dat een zuivere stamrecht BV geen werkende DGA kent en dus geen pensioen kan toekennen. Zou je wel werken dan kun je pensioen in eigen beheer starten (dus geen waardeoverdracht) met toepassing van een backservice.

 

Jouw 2e vraag laat ik onbeantwoord. Ik denk niet dat de Wet daar op landelijk en Europees niveau op ziet, maar mijn kennis om hier iets zekers op te melden is niet van dien aard.

 

Idem dito. Juristenvoer, zo je iemand kunt vinden die zich daaraan wilt wagen. Overigens: mijn verzekeraar geeft mij keurig elk jaar een overzicht met de stand van zaken (wettelijk verplicht). Maar daarin staat ook: keuze (jazeker) beleggingsfondsen, rendement, kosten, actuele waarde, verwacht pensioen bij X rendement, etc. Zij informeren mij prima. Jammer dat het rendement tegenvalt....

 

Pensioensparen bij de bank volgend jaar dan maar?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties!

 

Helaas hadden jullie gelijk. ;)

Bijgaand de reactie van mijn pensioenfonds n.a.v. mijn verzoek om de opgebouwde (netto contante) waarde van mijn pensioenaanspraken over te dragen naar mijn pensioen-BV.

 

De enige optie is kennelijk om de waarde internationaal over te laten dragen naar een collectieve pensioenregeling van een N.V. in Panama o.i.d., waar je "slechts" als werknemer (zoals bedoeld door de PW) in dienst bent, bijv. als "investment manager". :o Ik vraag me alleen af waarom de Nederlandse pensioenuitvoerder aan zo´n waardeoverdracht zou willen meewerken, als ik dit lees:

http://www.dnb.nl/openboek/extern/id/nl/pf/40-159261.html

 

 

Link naar reactie
  • 0

De bovenstaande vraag en antwoorden zijn inmiddels een jaar of 5 oud.

 

Is er in dit gebied nog wat veranderd? Ook ik worstel met de gedachte dat er tienduizenden euros een pot in gaan en als je voor je 65e overlijdt vervalt de hele pot zonder pardon aan de verzekeringsmaatschappij. Zelfs mijn partner krijgt nagenoeg niks.

 

Ik zou ook graag een waardeoverdracht doen van de verzekeringspolis naar mijn stamrecht.

 

Zijn daar (creatieve) ideeën voor?

 

Bvd

GG

Link naar reactie
  • 0

Beste Groegee,

 

Nee, helaas is er weinig veranderd.

 

Als je nog een lange horizon hebt, is emigratie wellicht een optie.

 

Na 10 jaar wordt de conserverende aanslag kwijtgescholden en kun je het stamrecht in een buitenland (bv Belgie) fiscaal vriendelijk afkopen.

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Pietje Precies,

 

ABP heeft zit nu met een onderdekking, dus overdracht is zowieso niet mogelijk. Maar dat kan ik de tijd veranderen. Dit gaat dan meestal gepaard met stijgende rendementen en dan is jouw probleem van 1-2% rendement wellicht ook opgelost. Maar jouw andere 'probleem' van 'sterftewinst'... daar staat natuurlijk 'lang leven risico' tegenover. Als je heel lang leef moet ABP tot aan je dood blijven betalen. Maar dat is wellicht ook te voorkomen met een pensioenstichting maar there is no such thing as free lunch. Die pensioenstichting moet dan wel als pensioenfonds erkend zijn bij DNB. DNB accepteert dat niet indien er alleen 1 deelnemer (DGA) is. Dan heb je meer lang leven risico. De kans dat een kleine pensioenstichting te weinig middelen heeft om lang leven van deelnemers te dekken is natuurlijk groter dan bij DNB. Mocht je snel dood gaan dan zou je wellicht nog gedeeltelijk kunnen afdekken met een contraverzekering. Ik denk dat de baten niet hoger zijn dan de kosten in zo'n geval

Link naar reactie
  • 0

ABP heeft zit nu met een onderdekking, dus overdracht is zowieso niet mogelijk. Maar dat kan ik de tijd veranderen.

 

DNB accepteert dat niet indien er alleen 1 deelnemer (DGA) is.

 

Overdracht van pensioenfonds naar eigen beheer is niet mogelijk, omdat dit bij wet (Pensioenwet) verboden is.

 

Een DGA mag een pensioen in eigen beheer opbouwen, als hij ten minste 10% van de aandelen heeft en dat pensioen eventueel ook onderbrengen in een pensioenstichting.

Link naar reactie
  • 0

'Overdracht van pensioenfonds naar eigen beheer is niet mogelijk, omdat dit bij wet (Pensioenwet) verboden is.'

 

De clou is dan ook de pensioenstichting niet als pensioen in eigen beheer te kwalificeren. Een pensioenstichting heeft een onafhankelijk bestuur en heeft geen aandeelhouders. Als er ook nog meerdere deelnemers zijn... waarom zou een waareoverdracht naar een pensioenstichting niet mogen als die pensioenstichting ook nog erkend wordt door DNB?

 

nog een rectieficatie van mij vorige mail:

De kans dat een kleine pensioenstichting te weinig middelen heeft om lang leven van deelnemers te dekken is natuurlijk groter dan bij DNB

moet zijn:

De kans dat een kleine pensioenstichting te weinig middelen heeft om lang leven van deelnemers te dekken is natuurlijk groter dan bij ABP

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.