Jump to content
Ferry1983
Verberg

geautomatiseerde planner

vraag

Beste bezoekers van Higherlevel,

 

ik ben sinds enige tijd bezig met onderzoek naar de implementatie van een geautomatiseerde planner binnen een planapplicatie. Deze planner moet gaan werken binnen een bedrijf dat de inspecties doet van verschillende soorten liften door Nederland en buitenland. De geautomatiseerde planner zal alleen gaan 'draaien' voor Nederland.

De bedoeling van de geautomatiseerde planner is om dagdelen te plannen voor de buitendienst (inspecteurs), rekening houdend met routes, werktijden, postcodegebieden en noem maar op.

 

Ik zit in het beginstadium van mijn onderzoek en heb moeite met het vinden van relevante literatuur hieromtrent.

 

Ik wil graag de volgende vragen beantwoord zien worden,

 

Wat is interessante literatuur om te lezen, zowel hardcopy als op het net? Ik ben daarnaast geinteresseerd in de rekenmodellen waarop deze planapplicaties werken.

 

Heeft iemand ervaring met het implementeren van een geautomatiseerde plan 'tool' binnen een plan softwarepakket?

 

Alvast bedankt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hallo,

 

Wat bedoel je precies met een plan-applicatie? En wat bedoel je met een geautomatiseerde planner? Moet het software zijn om roosters te maken, of moet de software bij aanvraag van een inspectie met een geschikte tijd en datum komen? Bijvoorbeeld een tijd en datum dat een inspecteur toch al in de buurt is?

 

Het maken van roosters is zeer complex, en vraagt om zeer gespecialiseerde software. Er zijn pakketten voor, en zelfs online websites zoals www.mijnrooster.nl, maar misschien zijn die niet goed genoeg in te passen in jouw bedrijf. Wel natuurlijk een goede plek om een eerste ervaring op te doen.

 

Het bepalen van een geschikte tijd en datum is veel eenvoudiger, en wellicht is zoiets al te realiseren met een Outlook-Exchange oplossing.

 

Literatuur heb ik nooit kunnen vinden over dit interessante probleem, dus als iemand iets weet ... graag! Ik kan je eventueel wel helpen aan een rekenmethode die in een praktijk-situatie gebruikt wordt.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Sponiza


Met vriendelijke groeten,

 

Sponiza

www.sponiza.nl

www.etikettenprinten.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb daar ruime ervaring in. Het is een vorm van wiskundige optimalisering. Je zou eens moeten kijken naar lineaire programmering (LP). Roostering is een bijzondere variant daarvan, namelijk een binair LP: iemand wordt wel of niet ingedeeld voor een bepaalde taak.

 

Er is veel open source LP software en ik heb zelf goede ervaringen met GLPK. Commerciele pakketten zijn er natuurlijk ook en CPLEX is de meest bekende.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Er zijn pakketten voor, en zelfs online websites zoals www.mijnrooster.nl, maar misschien zijn die niet goed genoeg in te passen in jouw bedrijf.

 

Mijnrooster is een mooi systeem en zeker aan te raden als het past. Maar het heeft gezien de info op de website géén geautomatiseerde planner zoals hierboven genoemd, het is op dit moment een administratief systeem. En zover ik begrijp heeft de vraagsteller dat al staan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het lijkt mij dat iets zelf opzetten vrij lastig is. Bijvoorbeeld als routeplanner/afstanden geven postcodegebieden weinig houvast.

Volgens mij zoek je zoiets: http://nl.ortec.com/producten/inplannen-buitendienst-medewerkers/

Voor dit soort toepassingen zou je eerder in de logistieke hoek moeten kijken (bijv. op http://www.logistiek.nl/). Overigens is op 6 & 7 november 2007 de Vakbeurs ICT & Logistiek 2007 in de Jaarbeurs.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Omdat alle locaties bekend zijn (service aan liften) moet je geen routeplanner toevoegen, maar een afstandentabel tussen locaties. Daarin neem je natuurlijk alleen de meest logische routes in op, dus bijvoorbeeld niet van Limburg naar Den Helder. Dat scheelt ook weer in de berekeningen.

 

Over hoeveel locaties en inspecteurs hebben we het? Hoe ver vooruit is de planning nodig?

 

Eventueel wil ik wel een demo voor jullie maken. Als je dat wilt moet je maar een pm of email sturen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ten eerste bedankt voor jullie reacties!

 

Ik zie dat ik het nogal vaag omschreven heb.

 

Kleine achtergrondinformatie,

 

Binnen het bedrijf zijn hoofdzakelijk twee programma's operationeel. Navision van MS en een stukje maatwerk, namelijk de planapplicatie, aangezien Navision geen echte planningsmodule heeft.

In Navision worden de randvoorwaarden verwerkt. Bezoektijden van winkels, openingstijden, objectnummers (liften), etc, etc. Koppeling naar de planapplicatie.

 

Aangezien het bedrijf vroeger groot was, heeft het enorme aantallen liften onder haar hoede. Deze worden in samenspraak met onderhoudsdiensten, die monteurs leveren bij de inspectie, gekeurd.

Het inspecteren en monteren moet onafhankelijk (niet door 1 instelling) van elkaar worden gedaan, nogal logisch.

 

De geautomatiseerde planner moet uiteindelijk tot 13 weken vooruit gaan plannen, op tactisch niveau.

De locaties zijn verspreid over heel het land, van noord naar zuid en van west naar oost.

 

Binnen het stukje maatwerk (plan applicatie) zijn regelsets/rekenregels gedefineerd aan de hand van een pakket van wensen en eisen, onderverdeeld in harde en zachte randvoorwaarden.

 

Dus voor de duidelijkheid de geautmatiseerde planner is al aanwezig, maar staat nu nog op de plank.

 

Het is aan mij om deze regels te laten werken, waarschijnlijk niet voor de volle 100% maar toch.

 

Ik ben op zoek gegaan naar rekenmodellen en relevante literatuur, maar dit wordt niet geleverd in kant en klare brokken heb ik gemerkt

 

Daarnaast wilde ik weten of iemand ervaring hier mee heeft, zal best, maar ik denk dat dat een lang verhaal betreft.

 

Als jullie meer info nodig hebben, hoor ik het graag.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Is die geautomatiseerde planner ook maatwerk of een apart (standaard) software pakket? Ben je dus op zoek naar het type rekenmodel voor jouw situatie van toepassing is en dat je met je standaard pakket kan oplossen?

 

Ik heb dus ervaring met dergelijke rekenmodellen en wil best helpen maar zoals je zegt wordt het een te lang verhaal voor op een forum. Misschien is het handiger als je contact opneemt dan wil ik best een keer vrijblijvend een uurtje met je praten.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Waarom ga je niet terug naar degene die de planningsmodule gemaakt heeft? Zij moeten je toch verder kunnen helpen.

 

Hoe zit het met thuiszorginstellingen? Jouw planningsvragen doen mij daar een beetje aan denken. Zij hebben professionele planners en kunnen je wellicht helpen wat betreft documentatie en rekenmethoden.

 

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de rekenmethode:

- maak een rooster

- verbeter het rooster in kleine, overzichtelijke stappen, totdat je het niet verder kan verbeteren

Hiermee maak je niet de beste roosters, dat is theoretisch bewezen, maar de praktijk laat zien dat je roosters maakt, die goed genoeg zijn.

 

Succes, en ik ben erg benieuwd naar de uitkomst!


Met vriendelijke groeten,

 

Sponiza

www.sponiza.nl

www.etikettenprinten.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Iteratief verbeteren is een heuristische zoekmethode en die zijn vrijwel gegarandeerd niet de beste omdat ze makkelijk in een lokaal optimum blijven hangen.

 

Of zo'n methode goed genoeg is hangt van je doelstelling af. Als je blij bent als er al een planning uitrolt (feasible solution) dan is het een optie. Vaak levert een hogere kwaliteit veel tijdswinst en geld op.

 

Bij een zeer vergelijkbare optimalisatie van de planning van gespecialiseerd personeel (slachters) kwamen we op een verbetering op de totale reisafstand van 20% ten opzichte van gewone methode.

 

Dat scheelt dus keihard geld, maar ook de medewerkerstevredenheid stijgt daardoor (minder in de auto, sneller thuis) en de planning is robuuster (minder reizen = minder risico op vertraging).

 

En het was veel sneller, in plaats van een middag rekenen is de planning in 5 minuten klaar. Dat maakt het ook makkelijker te herplannen als er onverhoopt afwijkingen voordoen (zoals meestal het geval is).

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 128 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept