• 0

Overname gamestore

Beste forumleden,

 

allereerst even voor de modjes petje af voor dit forum.

Ik was hier nog niet bekend, en heb gisteren zo'n 3uur zitten surfen op de site.

 

Om met mijn vraag te komen;

Ik heb op een andere website een winkel te koop zien staan.

Het gaat om een gamewinkel van ong. 70m².

Hij zit in een groot winkelcentrum, bij mij in de stad.

Jullie voelen hem al aankomen, het zit te malen in mijn hoofd ;D

Ik ken de winkel, ken het publiek wat er komt.

De eigenaar wil de winkel van de hand doen i.v.m. familie omstandigheden

 

Mijn vraag zal dan ook wel vrij standaard zijn.

Maar waar moet ik nou allemaal precies op letten?

Ik zeg eerlijk, eigen spaargeld kom ik niet verder dan hooguit €7500,-

Ik heb wel een hypotheek lopen.

 

Buiten de winkel om zou ik ook we ideeën hebben.

Ik denk dan vooral aan de verkoop via internet. (wat de huidige eigenaar op dit moment niet doet)

 

Buiten dat het een droom voor mij is voor mezelf te werken,

zet ik er wel een vaste baan voor op het spel.

Ik woon wel samen, dus een financieele feedback blijft er maandelijks altijd wel

 

Nou, ben benieuwd of jullie wat met mijn verhaal kunnen.

Indien er vragen zijn licht ik die graag nader toe.

 

Vriendelijke groeten, M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mike,

 

Leuk dat je met plannen loopt om voor jezelf te beginnen! Ik neem aan dat het echt een droom is en geen opwelling. Bij een eigen zaak komt veel kijken, meer dan je zal denken. Praat goed met je partner erover wat zij/hij ervan vindt, want in een eigen zaak gaat erg veel tijd zitten, waardoor je bepaalde dingen niet meer kunt doen (denk hierbij aan beschikbaar zijn op koopavonden/koopzondagen bereikbaar zijn op vakanties en voor vervanging zorgen). Je hebt ook financiele riscio's. Bij de ene rechtsvorm heb je dat meer dan bij de andere.

 

Neem een adviseur/makelaar en ga een afspraak maken om bij het pand te kijken. Vraag jaarstukken (omzet e.d.) op. Via de KvK kan je ook wat informatie krijgen. Indien je het inzet hebt moet je een ondernemingsplan gaan maken, en daarmee moet je naar een bank gaan.

 

Je kan ook nog een soort gelijk bedrijf opzoeken in Nederland (niet bij jou in buurt i.v.m. concurentie) en een afspraak maken en eens te kijken wat er allemaal bij komt kijken!

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

hey Passie,

 

bedankt voor je snelle reactie.

Ik denk dus ook dat er veel meer uit te halen valt dan dat de huidige eigenaar nu doet. Denk alleen al aan de verkoop via internet. Hiervan is de aanschaf om dit op de zetten relatief laag, maar je kan wel verder borduren op de naamsbekendheid van de winkel

(hoewel een nieuwe "bedrijfs" naam misschien ook niet verkeerd is, trekt misschien nieuwe klanten.)

 

Van de financiele risico's ben ik op de hoogte, daarbij is het een leuke bijkomstigheid dat zowiezo het pand waar de winkel zich begeeft een huurpand is en geen koop-.

 

Wat ik mij dus ook afvroeg is hoe een bank hiertegenover zou staan omdat ik dus minimaal eigen geld heb, maar wel een onderpand voor een lening.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik zelf een keer gedaan heb is:

Maak een "klein" ondernemeningsplan. Maak daarna een afspraak met de bank en laat zien wat je op papier hebt staan. De bank kan dan wel zeggen hoe zij er tegen aankijken en wat hun willen zien (bv. een serieus ondernemingsplan) of dat ze het totaal al niet zien zitten.

 

In het eerste plan moet staan: wie ben je (leeftijd, ervaring enz.),uitgewerkte 6 P's, bereikbaarheid (zijn er parkeerplaatsen), omzetten (ook te verwachten), kosten (salaris, huur, gas/water/licht enz.) openingstijden enzzzz.

 

Kortom een klein plan waarmee je een opening maakt bij de bank.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het verstandig is om nu gelijk cijfers en feiten hier neer te zetten, maar ben het al meerdere malen tegen gekomen hier op de site.

Ik heb inmiddels research gedaan middels een reactie (mail) via de website en ben tot de volgende informatie gekomen

 

Geachte heer,

 

Prijs is als volgt opgebouwd.

 

Inventaris, apparatuur, plafondsystemen, rolluiken, etc. € 27000

 

Voorraad o.b.v. inventarisatie per overnamedatum € 40000

(gem. voorraad ten inkoopprijs).

 

Goodwill € 0,00

_____________________________________________________________

Totaal € 67.000

 

De omzet is in 2007 significant gestegen. Prognose 2007 is € 380.000 ex.Btw. 2006 was 260.000 ex BTW.

 

Dit is niet verwerkt in de verkoopprijs.

 

Bij serieuze belangstelling zijn de cijfers over voorgaande jaren in te zien.

 

 

 

Nou zit ik er dus mee in het hoofd om daadwerkelijk ook eens met de bank te gaan praten dan met de huidige eigenaar.

Lijkt mij een logischere volgorde, wie weet ziet een bank geen heil in mijn ideeën en dan zou het bij voorbaat al allemaal voor niets zijn.

Heeft iemand een idee hoe colant een bank is met een lening als deze?

Ik heb dus een hyptheek, maar zou voor deze overname wel mijn (vaste) baan moeten opzeggen.

Wat ik al zei, deze winkel "groter maken" middels internetverkoop, ik denk dat het een haalbare kaart is.

Ik heb op www.overnamestappenplan.nl ook al de nodige informatie ingewonnen.

Toch zit ik nog met een hele hoop onwetende, vooral hoe ik moet beginnen.

Een ondernemingsplan heb ik bijvoorbeeld ook nog nooit gemaakt

 

Hebben jullie na dit inzien nog tips en adviezen voor me?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.