• 0

Een goed idee maar geen onderneming.

Gast Verwijderd account

Ik heb een(naar mijn mening) goed idee voor postzegelverenigingen en ik ben die momenteel aan het uitwerken op internet.

 

Maar het is niet de bedoeling om hiervoor een onderneming op te zetten. Ik wil dit gaan doen naast mijn huidige baan. Nu zijn mijn vragen:

 

- Mag dit?

- En wat moet ik regelen ivm belastingen en zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan gewoon een bedrijf hebben naast je baan. Als je deelneemt in het handelsverkeer moet je in principe gewoon inschrijven. De exacte voorwaarden daarvoor kan je bij de KvK en de belastingdienst op de website vinden.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik wil niet flauw zijn, maar de vraag snijdt geen hout. Natuurlijk mag je geen onderneming opzetten naast je baan, zoals je ook geen inbraken mag plegen. De vraag is, wat wil je wél gaan doen? Wat bedoel je met "een idee uitwerken op internet" en waarom denk je dat dat fiscale gevolgen heeft?

 

Waarom mag je geen onderneming opzetten naast je baan? Als daar niks over staat in je arbeidsovereenkomst moet dat geen probleem zijn volgens mij.

 

Ik wil diensten gaan opzetten waar postzegel verzamelaars en verenigingen wat aan hebben(zie voor meer info mijn website). Ik wil kleine vergoedingen gaan vragen om hosting kosten en administratie kosten te dekken en ik wil een klein gedeelte investeren om verder onderzoek te kunnen bekostigen. En aangezien je op deze wijze omzet genereerd en misschien wel een kleine winst behaald zal dit fiscale gevolgen gaan hebben denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Waarom mag je geen onderneming opzetten naast je baan?

 

De dubbelzinnigheid van taal speelt ons parten. Je vroeg eigenlijk: ik wil geen onderneming opzetten, mag dat? Het antwoord is: ja. Maar je vraag snijdt alleen hout als je vertelt wat je wél wilt gaan doen, dat wilde ik maar even aangeven.

 

Ik wil diensten gaan opzetten waar postzegel verzamelaars en verenigingen wat aan hebben(zie voor meer info mijn website). Ik wil kleine vergoedingen gaan vragen om hosting kosten en administratie kosten te dekken en ik wil een klein gedeelte investeren om verder onderzoek te kunnen bekostigen.

 

Prima. Dat klinkt als een bedrijfsmatige opzet. Waarom schrijf je dan in je eerste bericht:

Maar het is niet de bedoeling om hiervoor een onderneming op te zetten

?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het opzetten van een onderneming is voor mij wat anders als 1 goed idee uitwerken en misschien daar netto 50 euro aan over houden. Dat noem ik geen bedrijf opzetten maar een hobby uitoefenen ;D.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn heel wat ondernemingen die niet veel meer doen dan 1 goed idee uitwerken en er zijn heel wat ondernemingen die verlies draaien. Dat zegt op zichzelf niet zoveel.

 

Als je producten of diensten aanbiedt alsof je een bedrijf bent, dan ben je een bedrijf en heb je verplichtingen (inschrijvingen, administratie, belastingaangiftes etc.).

 

Een hobbyist levert geen diensten, heeft geen bedrijfsnaam, investeert niet etc.

Link naar reactie
  • 0

 

Ja, je mag een onderneming opzetten naast je baan. Je kan ervoor kiezen om dat in de vorm van een stichting of vereniging te doen, en de inkomsten aan te wenden voor je doel: het bevorderen van bla bla en bla. Je kan er ook gewoon een eenmanszaak van maken. Zolang de inkomsten in de buurt van de kosten blijven, heb je amper winst en betaal je amper belasting.

 

Volgens mij moet je niet teveel nadenken en voorbereiden, maar gewoon beginnen... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Volgens mij moet je niet teveel nadenken en voorbereiden, maar gewoon beginnen... ;)

 

Bedankt voor het goede advies TwaLevel ;). Maar de uitvoering van een goed idee rust op een goede voorbereiding :). Ik heb als begin datum gezet 1 januari 2008 :).

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Dan vind ik het vreemd dat je je huidige website al online hebt om eerlijk te zijn. Beter zet je er dan een uitleg van je service neer waarbij je vertelt dat deze per 01-01-08 gestart wordt.

 

Daar heb ik al verschillende meningen over gehoord. Ik ben wel benieuwd wat de mensen hier van denken. Is het aan te raden om je huidige website(als hij nog onder constructie is) online te zetten. Of is het raadzamer wat Freakstar zegt eerst een uitleg te plaatsen op je website en vervolgens als de website klaar is de site online te zetten.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Dan vind ik het vreemd dat je je huidige website al online hebt om eerlijk te zijn. Beter zet je er dan een uitleg van je service neer waarbij je vertelt dat deze per 01-01-08 gestart wordt.

 

Heb je raad opgevolgd. Bedankt voor je advies ;).

Link naar reactie
  • 0

 

Zeker aan te raden om nog niet online te gaan, beter inderdaad een korte uitleg met emailadres. Misschien daarnaast een formuliertje dat mensen met interesse kunnen invullen, zodat je ze op de hoogte kunt houden?

 

En besteed de tijd tot 1 januari meteen ook om een iets strakkere site neer te zetten.. ;)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
En besteed de tijd tot 1 januari meteen ook om een iets strakkere site neer te zetten.. ;)

 

Doe mijn best maar een goed idee is wat anders als goeie website's bouwen. Ik ga mijn best er voor doen ;).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.