• 0

Potentieel conflict over merknaam

Beste HL`ers,

 

Graag zou ik dmv dit forum wat informatie inwinnen over een mogelijk conflict waar ik momenteel in verwikkeld zit. Inmiddels is het alweer 2 jaar geleden dat ik gestart ben met het bedrijf De Stagemakelaar! De naam van dit bedrijf dateert uit 1996 en is sinds eind 2006 geregistreerd bij het Benelux merkenbureau.

 

Steeds meer bedrijven/overheidsinstellingen gebruiken onze bedrijfsnaam om naar buiten te treden in de media etc.. Dit kan voor ons natuurlijk nadelig werken, waardoor ik heb besloten deze partijen aan te schrijven en ze op de hoogte te stellen dat het merk door ons is gedeponeerd. Nu kan dit natuurlijk voor een hoop juridische ellende zorgen. Om dit goed voor te bereidde zou ik graag advies willen hebben hoe te handelen.

 

Van een merkenbureau is eerder advies ingewonnen zij gaven aan dat ik een merkenonderzoek moest laten uitvoeren. Mijn inziens is dit al gedaan op het moment dat ik mijn merk liet inschrijven en heb daar bewijzen van. Daarnaast zijn zowel de .nl domeinextensie, de kamer van koophandel inschrijving en de merkregistratie in mijn bezit dus sta waarschijnlijk op dat punt sterk.

 

Waar ik nu bang voor ben is dat ik iets over het hoofd heb gezien, omdat een instelling zoals het ministerie van OCW vast niet achterlijk is en voor dat zij met het idee kwamen de naam te verspreiden vooraf vast wel onderzoek hierna hebben gedaan. Zo goed als zeker is dat er 225 gemeenten in Nederland de term/merk zullen gaan overnemen waardoor er nog meer conflicten kunnen ontstaan.

 

Na deze korte toelichting zou ik graag adviezen krijgen hoe te handelen.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groeten,

Mike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Er zijn uiteenlopende opinies en uitspraken over zulk soort merknamen. Lees de stukken van Bas Kist in Adformatie maar eens. Naarmate een merknaam dichter bij gangbaar taalgebruik ligt, wordt het lastiger te beschermen. Je zal dus een dossier moeten opbouwen en tijdig actief optreden:

 

- aantonen dat je deze naam al lang hanteert

- aantonen dat je deze naam tijdig geregistreerd hebt (en niet nadat iemand anders op hetzelfde idee kwam)

- aantonen dat je misbruik actief tegengaat

- jurisprudentie opzoeken

 

Zoek deskundige bijstand (nou investeren of niet zeuren) en ga frontaal voor het Ministerie van OC&W voordat ze jouw naam afpakken.

 

Kijk trouwens ook eens of je wellicht geen deal met ze kan maken...

 

(Ik heb je bericht een eigen plekje gegeven)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan trouwens ook andersom redeneren. Als het begrip 'stagemakelaar' algemeen bekend wordt, wat betekent dat dan voor jouw positie in de markt? Kun je geen diensten gaan verlenen aan stedelijke stagemakelaars en bedrijven? Een startpagina beginnen, met databasediensten en stage-informatie voor Business-to-School en School-to-Business....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaLevel,

 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Je hebt inderdaad gelijk dat ik eventueel met de partijen in zee kan gaan door mijn diensten aan te bieden. Dit is in de eerste instantie ook mijn insteek. Wanneer zij gebruik maken van mijn product, in dit geval een online platform, zij zonder problemen mijn naam mogen gebruiken. Dit sluit tevens aan op de doelen die zij willen behalen dmw de vrijgemaakte gelden.

 

Heb er ook voor gekozen om een jurist eens naar deze zaak te laten kijken en te bepalen hoe ik er voorsta.

 

De merknaam ligt dichtbij het taalgebruik en dus eigelijk als een generiek woord gezien kan worden. Het mag volgens mij niet zo zijn dat het doel van het naamsgebruik hetzelfde kan/mag zijn. In dit geval een intermediar aanstellen voor het bemiddelen in stages en een makkelaarsfunctie gaan vervullen doormiddel van een platform.

 

Ga me de komende tijd, in samenwerking met de jurist, verdiepen in de jurisprudentie en de stukken van Bas Kist.

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ogenschijnlijk sta je er sterk voor. Maar pas op. Je staat niet ijzersterk. Met name de toekenning van de merknaam is aanvechtbaar. Speel je het te hard, dan dwing je je opponenten tot een tegenaanval. Gaan ze er hard tegen aan, dan loop je het risico dat de toekenning onderuitgehaald wordt. Vooral de combinatie langdurig gebruik, grote bekendheid en depot maken je positie sterk. Alleen depot is waarschijnlijk niet genoeg.

 

Dus je hebt wel degelijk wat in handen, het is alleen vrij breekbaar. Wijs vooral nieuwe gebruikers op het feit dat je de naam al langer gebruikt en dat je bank bent voor verwarring bij je klanten. Verzoek ze vriendelijk de naam niet meer te gebruiken. Liever niet te veel spierballentaal.

 

Op die gronden zullen de meeste overtreders van je rechten bakzijl halen, zodat je alleen de diehards hard hoeft aan te pakken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste HL`ers,

 

... het bedrijf De Stagemakelaar! De naam van dit bedrijf dateert uit 1996 en is sinds eind 2006 geregistreerd bij het Benelux merkenbureau.

Alles bepalend is de vraag wanneer de naam in het verkeer is gebracht. De handelsnaam van het bedrijf kan wel uit 1996 dateren, maar wordt deze sindsdien ook actief gebezigd of hebben we hier te maken met een "slapende handelsnaam" en is deze nooit actief in het handelsverkeer gebruikt?

 

 

Van een merkenbureau is eerder advies ingewonnen zij gaven aan dat ik een merkenonderzoek moest laten uitvoeren. Mijn inziens is dit al gedaan op het moment dat ik mijn merk liet inschrijven en heb daar bewijzen van. Daarnaast zijn zowel de .nl domeinextensie, de kamer van koophandel inschrijving en de merkregistratie in mijn bezit dus sta waarschijnlijk op dat punt sterk.

 

Dit klinkt als "ik heb niet zelf het onderzoek verricht voordat ik de naam heb ingeschreven bij de KvK en vertrouw op het onderzoek van de instanties". Wanneer dat zo is dan bega je daarmee een kapitale beginnersfout. Daarbij moet de registratie van de handelsnaam worden gescheiden van het deponeren van het merk en de domeinnaam. De registratie van een handelsnaam zegt niets, evenmin de registratie van een domeinnaam. Bij het deoperen van het merk wordt wel enig onderzoek gedaan door het BPOI, maar dat wil nog niet zeggen dat daarmee de kous af is. En leuk voorbeeld heeft deze week weer de media gehaald, T-mobile die claimt het alleenrecht op de kleur magneta. Een gedegen merkonderzoek gaat dus veel verder dan het oppervlakkige onderzoek dat door instanties wordt uitgevoerd.

 

Waar ik nu bang voor ben is dat ik iets over het hoofd heb gezien, omdat een instelling zoals het ministerie van OCW vast niet achterlijk is en voor dat zij met het idee kwamen de naam te verspreiden vooraf vast wel onderzoek hierna hebben gedaan. Zo goed als zeker is dat er 225 gemeenten in Nederland de term/merk zullen gaan overnemen waardoor er nog meer conflicten kunnen ontstaan.

Eerlijk gezegd denk ik dat je jezelf onnodig druk maakt. Vertouw nooit op vermoedens maar op feiten. Ga er niet op voorhand vanuit dat een ander iets heeft onderzocht. Wanneer jij actief als meer dan 10 jaar de handelsnaam voert en ook de merknaam hebt, dan heeft OCW eerder een probleem. Ik zou dit vooral positief benaderen en bedenken op welke wijze jij hier je voordeel uit kunt halen. Daartoe zie ik genoeg mogelijkheden.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

Nils, uiteraard probeer ik de andere partijen op een zachtaardige maar duidelijke manier op de hoogte te brengen. Voornamelijk omdat ik er vanuit ga deze in de toekomst tegen te komen, aangezien we in de zelfde markt opereren. Zie meer in samenwerkingen met de partijen dan dat we elkaar in de weg liggen!

 

Edward, de handelsnaam is wel degelijk gebruikt maar pas sinds 3 jaar actief. Dit is mijn inziens meer dan genoeg aangezien de meeste conflicterende partijen max. 1 jaar geleden begonnen zijn met het naar buitentreden onder deze naam. Je hebt inderdaad gelijk dat ik niet direct moet afgaan op onderzoeken door derde en beter zelf in het verleden moet duiken om het een en ander boven water te krijgen.

Benader graag zaken als deze positief, maar ben er op voor hand vanuit gegaan wat de ergste situatie zou kunnen zijn zodat ik op alles voorbereid ben.

 

Inmiddels is er een brief opgesteld naar aanleiding van de diverse adviezen en zal zo spoedig mogelijk de deur uit gaan om de partijen op de hoogte te stellen van de vastgelegde merknaam en tevens van onze producten/diensten.

 

Mochten er nog verdere tips zijn dan verneem ik die graag op dit forum, aangezien het op de hoogte stellen van een brief waarschijnlijk het begin is van een heel proces.

Link naar reactie
  • 0

Het zou mij niet verbazen wanneer OCW hier totaal geen onderzoek naar gehouden heeft.

 

Hoewel je van de overheid enige zorgvuldigheid zou mogen verwachten, gezien het feit dat ze die ook van haar burgers verwachten, is mijn ervaring dat die zorgvuldigheid tegenvalt.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

 

In dit geval is "operationele handigheid" waarschijnlijk niet afdoende, en ben je gebaat bij "professionele deskundigheid". De manier waarop je praat - de merknaam is al eerder gebruikt maar pas 3 jaar actief - is voor een jurist wel heel makkelijk te pareren. In die zin heb je dus wel behoefte aan derden.

 

Sterkte ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.