• 0

hoe winkelketen benaderen?

Ik heb recent een zeer innovatieve tafel ontworpen die is beschermd door het auteursrecht. Het ondernemingplan is quasi afgewerkt. Ik bezit over genoeg kapitaal om in de startmaand 100 stuks produceren die ik dan zelfstandig online of in zelfstandige meubelzaken zou kunnen verkopen. Maar het lijkt me natuurlijk heel handig om een contract af te sluiten met een winkelketen zoals casa om het product uitsluitend ( voor een bepaalde tijdsduur) bij casa te verkopen, aangezien zij beschikken over een groot klantennetwerk en goed verspreide publiciteit en distributiemogelijkheden. Daarnaast zal online verkoop ook mogelijk zijn, maar dit gebeurt dan vanuit mijn bedrijf en een ander distributiebedrijf en dit betreft uitsluitend duurdere custom made modellen (uitgebreide kleurkeuze, materiaalkeuze...).

 

Dus ten eerste hoe moet ik zo'n bedrijf als casa benaderen? Ik ben bang dat ze het voorstel zullen afslaan wegens te duur, om alsnog het product (aangepaste versie dan wel) zelf goedkoper te produceren in China. Het productieproces is zeer goedkoop, maar omwille van het innovatieve stijlvolle design kan het probleemloos worden verkocht in dure designwinkels.

 

Ten tweede welke marge moet ik dan opstellen voor mezelf in de totale kostprijs. Ik heb via marktonderzoek besloten dat een vraagprijs van 300 - 350 euro zal zorgen voor de grootste winstgevendheid.

Bedankt alvast.

 

Zijn hier nog mensen die via winkelketen als casa (dus ook blokker) een product op de markt hebben gebracht? Wat zijn jullie ervaringen daarmee, hoe ging het in z'n werk? Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zorg allereerst ervoor dat je een perfecte presentatie hebt. Zodat jij ook voor jezelf alle ins en outs duidelijk hebt. Begin daarna gewoon eens te bellen.

 

Waarom zou je overigens direct kiezen voor een grote keten? Dit komt meestal niet je marge ten goede. Ook willen zij meestal een recht van retour hebben.

 

Probeer eerst vraag te creëren door persberichten te sturen naar de diverse woonbladen, of houdt previews voor interieurconsulenten. Als jij eenmaal vraag hebt naar jouw tafels, zet jij je deze makkelijker weg bij handelaren. Tevens sta jij dan in een sterkere positie.

 

Pas daarna zou ik de grote jongens benaderen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Kan die tafel als flatpack verzonden worden? Er zijn veel winkelketens die zich willen onderscheiden met bijzondere producten, maar niet iedereen heeft de ruimte om tafels te tonen en op te slaan.

 

Is het mogelijk om customizatie toe te passen? Een keuze uit bv x afwerkvarianten, waardoor je elk seizoen met verschillende keuzes kan komen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom zou je overigens direct kiezen voor een grote keten? Dit komt meestal niet je marge ten goede. Ook willen zij meestal een recht van retour hebben.

 

 

Lijkt mij ook verstandiger...

 

Rest mij nog even de vraag... wat zijn de kosten van zo'n tafel... en de inkoop hiervan.

Het is natuurlijk geweldig om een mooi product in je winkel te hebben, maar met kleienere ondernemers komt ook een kleiner budget.

 

Mischien kan je in plaats van een partij afname voor die ondernemer, een proefmodel neerzetten in zijn/haar winkel waarop zij een percentage vangen op elke verkochte tafel, en vervolgens de verkoop procedure via bestelling te doen...

 

 

Dit scheelt de ondernemer een investering en het een en ander op logistiek gebied.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik denk dat je het beste kunt beginnen bij de designwinkeltjes van zelfstandig ondernemers: bied ze aan om een tafel een maand lang in de winkel te plaatsen en dan kunnen ze kijken hoeveel interesse ervoor is. Stapel flyers erop (99,- euro voor 5000 bij studio17.nl) en kijken hoe snel het loopt.

 

Ik zou folders laten drukken, toesturen en nabellen. Daarna de winkels per geografisch gebied inkaart brengen en met een gehuurde bestelbus de serieuze prospects afrijden, met een tafel achterin. Wel met zijn tweeen doen, zodat je de tafel binnen kunt zetten zodat ze 'm kunnen bekijken.

 

Ook zou ik twee of drie tafels maken en proberen weg te zetten bij de redacties van woonbladen. Foto sturen, opbellen en aanbieden dat ze er een week van mogen lunchen. Als ze krap behuisd zijn kun je aanbieden om hun echte lunchtafel die week op te slaan (als je er ruimte voor hebt).

 

Als je dit uitvoert, heb je ca. tien showmodellen nodig om in de eerste winkels en bij redacties te plaatsen. Dat is een investering, zeker omdat die misschien niet meer voor de nieuwprijs verkocht kunnen worden, maar dat haal je er dan wel uit. De reacties van woonbladen en innovatie-magazines (bright, happinez) kunnen een grote bijdrage leveren aan een snelle populariteit. Verdiep je wel in elk blad: als ze iets met groen en eco hebben, lever dan een tafel af van fsc-gecertificeerd hout of bamboe. Als ze iets met innovatie hebben, lever dan een tafel met een A2 poster waarop het innovatieve systeem staat of een met een glasplaat in het midden en ledverlichting oid. Maak ze lekker, en maak het interessant voor hun doelgroep.

 

Ik vraag me nog af: is die 300-350 euro incl. de marge voor de detaillist? Dan is je prijs te laag als het echt een designartikel betreft. Tafels bij de praxis kosten 200 euro, en die bestaan uit vier balken en een plaat. Een designtafel (stockholm serie) bij de ikea kost 379,-. Een knappe tafel bij een designwinkel gaat voor 600-1200,- euro de deur uit, met een onbeperkt plafond (je kunt nog veel duurdere tafels vinden).

 

 

Succes!

 

Link naar reactie
  • 1

Excuus ( prijs stond al aangegeven.. mijn fout)

 

JA Nonex... jij slaat de spijker op zijn kop... niet direct proberen partijen te verkopen, maar een showmodel met presentatie materiaal.

 

Als het een succes is... zal de IKEA zelf wel bij je aankloppen :P

Link naar reactie
  • 0

de tafel is heel modulair en kan goed/mooi gestapeld worden. customizatie is mogelijk.

 

Stapelen is handig in magazijns, maar voor bezorging is flatpack uiteraard handiger. Flatpack zou een nieuw scala aan mogelijkheden openen, door aansluiting bij e-commerce initiatieven in non-food.

 

Customizatie biedt mogelijkheden om ontwerp aan te passen aan seizoenstrends, verkoopkanalen en de wens van individuele afnemers. Niet door tig mogelijkheden te bieden, maar elke verkoopseizoen een aantal varianten. En varianten in huisstijl voor zakelijke afnemers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.