• 0

Autoleasekosten en bijtelling

Zie ik het juist?:

 

Ik heb een eenmanszaak en heb besloten om een auto te gaan leasen. Uiteraard ga ik met de auto ook prive rijden. Ik ga dus geen rittenadministratie bijhouden.

 

Momenteel ben ik in gesprek met een leasemaatschappij. Antwoord: zij kunnen mij aan een leaseauto helpen mits ik om te beginnen een aanbetaling doe van iets meer dan 5000Euro. Hiermee daalt dan uiteraard mijn geoffreerde maandelijkse leasetermijn (uiteindelijk levert dat ook nog een klein voordeeltje op). De geschatte levertijd van de auto is 12 weken.

 

Het is nu begin november. De aanbetaling zal nog in november gedaan worden (uiteraard krijg ik daar een factuur van). In 2007. De auto wordt geleverd in 2008 en pas dan gaan de maandelijkse termijnen lopen.

 

Ik hoef dus bij de laatste BTW aangifte niet het eigen gebruik Leaseauto op te geven, ik heb immers nog geen kilometer gereden omdat ik immers de auto niet heb........ ;-)

 

Resume: hoe meer je aanbetaald in een voorafgaand jaar, des te gunstiger??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je minder aanbetaald, dan haal je een liquiditeitsvoordeel op korte termijn.

 

Mocht het zo zijn dat liquiditeit geen kwestie voor je is, dan kun je inderdaad beter je eigen geld in de auto steken dan deze relatief duur te financieren.

 

 

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Waar zie jij het voordeel ?

 

Bijvoorbeeld: ipv in 12m x 700 EUR (incl btw) in 2008, ga ik nu 12m x 540 EUR (incl btw) betalen. Bij de BTW aangifte van 4Q2008 hoef ik dan minder terug te betalen aan de belastingdienst. En dat drie jaar (leasetermijn) lang.

 

Over de aanbetaling die ik in 2007 doe, hoef ik geen BTW terug te betalen, immers geen privegebruik (helemaal geen gebruik.. zelfs) in 2007.

 

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre mag je die aanbetaling die je in 2007 doet ook als kosten zien in 2007? Er staat geen gebruik van een auto tegenover.

 

De belastingdienst zou kunnen stellen dat het vooruitbetaalde kosten zijn die dus eerst geactiveerd dienen te worden en dan dus eerst op de balans van 2007 komen, waarna je ze pas in 2008 als kosten ten laste van het resultaat mag brengen.

 

Op zich is de constructie best aardig bedacht, het zou alleen jammer zijn wanneer hij geen stand houdt.

 

Ik zou hem dus ff laten checken.

 

Succes met besparen! Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

De aanbetaling van 5000 zorgt ervoor dat de leasemaatschappij het te financieren bedrag verlaagt. Aangezien daar (nog) geen tegenprestatie tegenover staat (in 2007) moet dit bedrag op de balans zoals Starterscoach al aangeeft.

 

Dat het BTW bedrag nu lager is bij de termijnen betekent echter niet dat je correctie op de voorbelasting in 2008 ook minder wordt. Deze is gewoon afhankelijk van de bijtelling.

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Dacht al dat ik wat miste maar dit laatste antwoord lijkt me juist. Ik zie geen (fiscaal) voordeel op de bijtelling als je een aanbetaling doet aangezien de bijtelling is gebaseerd op de catalogusprijs en de BTW hierover ook en die blijft gelijk ook al wordt je maandelijkse leasebedrag lager. Of mis ik nog iets?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.