• 0

Ideeën leiden tot eerste grote opdracht...

Aangenaam kennis te maken met iedereen op dit forum.

 

Ik heb al diverse forumberichten gelezen en gevolgd op Higherlevel. En nu is het mijn beurt om jullie eens om advies te vragen.

 

Het gaat om t volgende;

 

2005 kreeg ik een idee. Het idee heeft me nooit losgelaten. In het brede perspectief van mijn idee heb ik dit jaar een aantal 'deel' ideeen uitgewerkt.

 

Afgelopen week resulteerde dat in een serieuze vraag van een van de grotere spelers op de markt waar ik me in begeef. Concreet: ze zijn geinteresseerd in mijn product en hebben aangegeven dat ze dat product onder eigen naam willen gaan uitbrengen. De betreffende partij opereert mondiaal en het gaat waarschijnlijk om afnames van minimaal duizend stuks..

 

Mijn vragen zijn:

 

1) Hoe scherm ik mijn product zodanig af (dat overigens niet patenteerbaar is..) dat zij zaken met mij blijven doen en niet mijn product zullen namaken?

 

2) Hoe leg je zulke afspraken vast?

 

 

Alvast bedankt voor iedere reactie.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
2005 kreeg ik een idee [...] het gaat waarschijnlijk om afnames van minimaal duizend stuks

 

Duizend stuks van een idee?

 

1) Hoe scherm ik mijn product zodanig af (dat overigens niet patenteerbaar is..) dat zij zaken met mij blijven doen en niet mijn product zullen namaken?

 

Auteursrecht, merkenrecht, geheimhoudingsovereenkomst, afhankelijk van de aard van het product.

 

Hoe leg je zulke afspraken vast?

 

In een contract.

Link naar reactie
  • 0

Duizend stuks van een product.. In 2005 was het een idee.. anno 2007 heb ik een bedrijf dat een aantal van mijn ideeen heeft uitgewerkt tot concrete producten.

 

 

Een contract klinkt mij te vaag.. wat zou daar in moeten staan ofwel wat kan je daarin zetten zodat ik mn product zodanig kan afschermen dat ik verzekerd ben van een bepaalde afname gedurende een bepaalde periode.

 

Ik heb gedacht aan een 'contract' waarbij beide partijen vastleggen dat bijvb. gedurende de komende 2,5 jaar 1500 stuks worden afgenomen tegen een afgesproken tarief (marktconform inflatiegecorigeerd ). Op mment dat een van de partijen zich terug trekt (of het is niet interessant meer voor mij...of zij zien mogelijkheden om het te copieren..) er een boeteclausule wordt ingebouwd.

 

Echter ik ben geen jurist.. geen kaas van notariele zaken gegeten..

 

Daarom nogmaals mijn vragen:

 

1) Hoe scherm ik mijn product zodanig af (dat overigens niet patenteerbaar is..) dat zij zaken met mij blijven doen en niet mijn product zullen namaken?

 

2) Hoe leg je zulke afspraken vast? (hoe zien die contracten eruit?)

 

Link naar reactie
  • 0

Marx, als je met een serieuze overeenkomst bezig bent dan zou ik dat niet 'zelf even in elkaar zetten'. De zaken waar je over praat moeten inderdaad in een contract geregeld worden zoals renep terecht opmerkt, maar ik raad je wel aan om een jurist hiervoor in de arm te nemen. Dat kost geld, maar het weegt niet op tegen de problemen, frustratie en kosten die je op je pad kunt krijgen als je het niet vooraf goed regelt.

 

Voor algemene zaken over geheimhoudingsverklaringen en productbescherming kun je ook even in dit forumonderdeel rondkijken, je vraag is in andere vormen al vele malen voorbijgekomen. Daar kun je dus veel informatie uithalen.

 

Wel mooi dat er zo'n concrete interesse in je product is, veel succes in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Duizend stuks van een product.. In 2005 was het een idee.. anno 2007 heb ik een bedrijf dat een aantal van mijn ideeen heeft uitgewerkt tot concrete producten.

 

 

Een contract klinkt mij te vaag.. wat zou daar in moeten staan ofwel wat kan je daarin zetten zodat ik mn product zodanig kan afschermen dat ik verzekerd ben van een bepaalde afname gedurende een bepaalde periode.

 

Ik heb gedacht aan een 'contract' waarbij beide partijen vastleggen dat bijvb. gedurende de komende 2,5 jaar 1500 stuks worden afgenomen tegen een afgesproken tarief (marktconform inflatiegecorigeerd ). Op mment dat een van de partijen zich terug trekt (of het is niet interessant meer voor mij...of zij zien mogelijkheden om het te copieren..) er een boeteclausule wordt ingebouwd.

 

Echter ik ben geen jurist.. geen kaas van notariele zaken gegeten..

 

Daarom nogmaals mijn vragen:

 

1) Hoe scherm ik mijn product zodanig af (dat overigens niet patenteerbaar is..) dat zij zaken met mij blijven doen en niet mijn product zullen namaken?

 

2) Hoe leg je zulke afspraken vast? (hoe zien die contracten eruit?)

 

Ik ben het met Jeroen eens.

 

De kosten gaan altijd voor de baten uit en wanneer een dergelijke prospect zich aandient is het ook zaak om daar serieus werk van te maken en de zaken goed vast te leggen. Allereerst een geheimhoudingsovereenkomst (NDA) en aansluitend een goede samenwerkingsovereenkomst, waarbij de taken goed zijn verdeeld tussen beide partijen. Een boeteclausule bij schending van de geheimhouding is altijd zinvol in dit soort zaken, maar er zijn zoveel andere dingen nog. Denk daarbij vooral aan de risico's die jij als partij zelf loopt. Ga niet alleen uit van mogelijke contractbreuken, maar ook van onvoorziene omstandigheden. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer jij onder de tram komt, om maar iets te noemen?

 

Voor de goede orde. Dit is niet iets wat je zelf allemaal moet proberen te bedenken. Het loont echt om daar een deskundige jurist bij te betrekken, waarbij ook in alle openheid over het product kan worden gesproken en de risico's kunnen worden ingeschat. Het is begrijpelijk dat je daar op een forum zoals Higherlevel wat terughoudend in bent. Succes.

 

 

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Een van de grotere spelers in de markt waarin jij met dit product opereert, heeft belangstelling. Deze speler opereert mondiaal.

Doe jezelf een plezier en laat je door deskundigen adviseren en begeleiden bij het maken van afspraken en het opstellen van contracten.

Steinhauser Hoogenraad in Amsterdam is een kantoor waarmee ik goede ervaringen heb.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit grote bedrijf heeft waarschijnlijk een veel betere positie in de distributie en verkoop van het product..

 

Als je de potentie van dit product een beetje kan schatten ( ja bijna onmogelijk) waarom zou je er dan niet over denken om het gehele concept over te dragen aan deze grote speler ...

 

Contractueel vast laten leggen dat je winstpercentage krijgt van het product, of dat men meteen het geheel afrekend.

 

Met die extra tijd en een schep geld kan je vervolgens weer lekker verder ondernemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.