• 0

éénmansbedrijf omzetten naar Stamrecht BV?

Gast Verwijderd account

Mijn situatie:

 

Ik krijg een gouden handdruk van een ton die ik in een stamrecht bv laat storten.

Sinds enkele maanden heb ik al een eenmansbedrijf.

 

Mijn eenmansbedrijf heeft een overbruggingskrediet nodig van, laten we zeggen 50k. (tot aan de uitkering van de gouden handdruk)

 

Vraag:

 

Als ik de 50 k leen op mijn eenmansbedrijf, kan ik dan later mijn eenmansbedrijf omzetten naar een stamrecht bv met medeneming van de schulden?

 

Mijn uitgangspunt is in ieder geval dat ik de 50k ineens wil terugbetalen als ik de gouden handdruk heb ontvangen. Via bovenstaande methode zou dat simpel kunnen, maar wat vindt de fiscus hiervan?

 

Bedankt alvast,

Dirk

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Dirk,

 

Je kan de gouden handdruk vergoeding alleen omzetten in een stamrecht in de BV. Dus later kan het stamrecht niet van de eenmanszaak naar de BV gaan.

 

Wat wel kan is dat de gouden druk vergoeding in de BV wordt ontvangen en dat de BV via haar rekening-courant het geld leent aan de eenmanszaak. Dit is een meer juridisch verhaal enerzijds moet er een leningscontact worden gemaakt tussen de BV en de eenmanszaak anderzijds een stamrechtovereenkomst voor het stamrecht in de BV.

 

Het direct doorlenen van het geld vanuit de BV naar de eenmanszaak is echter niet geheel zonder risico's. Het zou door de belastingdienst kunnen worden gezien als afkoping (recente uitspraak Hof Leeuwarden) met als consequentie dat direct belasting moet worden betaald. Dit speelt echter alleen als de transactie niet zakelijk is : geen leningsovereenkomst, in privé/eenmanszaak kan lening nooit meer worden afgelost etc. Zoals ik jouw vraag zie is dit echter niet van toepassing en wordt er voor korte tijd geleend en wordt het geld terug betaald aan de vennootschap. Zodoende is de lening mogelijk. Wel dient er een leningovereenkomst te worden opgesteld en voor Stamrecht BV de nodige formaliteiten.

 

Met vriendelijke groet,

Vincent

 

Een goede alerte boekhouding is de basis van succelvol ondernemen.

www.directaccountant.nl

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bedankt, duidelijk antwoord!

 

De rente is dan een broekzak-vestzak kwestie en volgens mij ook nog gedeeltelijk aftrekbaar via de IB.

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Dag Dirk

 

Ter aanvulling: je moet over de rekening courant van 50K wel een zakelijke rente betalen (5% min.) en voldoende zekerheden kunnen stellen vanuit privé naar de BV (bijv. overwaarde woning).

 

De eenmanszaak (EMZ) in de BV brengen is een kwestie van een activa/passiva transactie. De BV koopt dan de EMZ. Let wel op dat je daar een goede begeleiding bij krijgt. Zaken als goodwill (indien niet persoonlijk) en een (mede daarmee) juiste waardering van de stakingswinst zijn dan erg belangrijk.

 

Let wel: (mede) gezien de nieuwe MKB-winstvrijstelling (10%) in de IB sfeer is het lang niet altijd voordelig om de EMZ in de BV te brengen. Fiscaal wordt de BV veelal pas voordeliger vanaf winst rond de 80K. Indien de aftrekposten in privé hoog zijn (hypo en aov/lijfrente) dan schuift dat punt verder omhoog.

 

Ook hier is goed advies gewenst, zoniet een must.

 

Succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.