• 0

Fotosite Turkije

Ik heb geen clone geopend voor mijn neef, dus hij zal het via mijn account hier zijn vraag stellen:

 

Ik ben van plan om een website te maken waarop een interactieve map van Turkije komt dat wordt gemaakt in Flash en Java. Als men op de landkaart komt wordt bepaalde regio's automatisch verlicht. Na het klikken wordt de map ingezoomt op die gebied en zie je de belangrijkste steden. Als men dan op een stad klikt, krijgt men informatie over dat gebied en zeer veel foto's van de stad, de regio, natuurschoon, cultuur, historie, etc. De site wordt in principe de grootste fotosite van Turkije in de wereld.

 

Ik heb vaak op internet gezocht maar kon heel weinig hoge kwaliteits foto's vinden van interessante toeristische (onontdekte) gebieden. Volgens mij zouden de Nederlandse Turkijegangers het heel interessant vinden als men bij 1 site terecht kan met duizenden foto's en informatie die netjes zijn onderverdeeld. Er zijn wel een aantal informatiesites en sites van reisbureau's, maar deze zijn te klein en hebben te weinig informatie. Laat staan foto's, want die zijn er niet.

 

Mijn plan is om een enorm site te maken waar je alles kan vinden en de nadruk zal voornamelijk liggen op de hoge kwaliteits foto's van de steden en gebieden. Een toerist of geinteresseerd persoon kan dan een indruk krijgen van de regio waar hij heen gaat. Ik wil de site op non-profit basis doen. Mijn doel is om de potentiele Nederlandse toerist over te halen om zijn vooroordelen of onwetendheid over Turkije te laten varen dmv foto's van Turkije. (Veel Nederlanders hebben een verkeerd beeld van Turkije en dit wordt ook nog versterkt door de media).

 

Ik wil a.s. zomer voor 3 maanden naar Turkije om heel Turkije rond te reizen en middels een digitale fotocamera (5.0 Megapixel) hoge kwaliteits foto's maken van ongeveer 80 steden en meer dan 100 bezienswaardige plaatsen. De toeristische Middelandse- en Egeische zeesteden/dorpen, de binnenlanden, het oosten, de Zwarte Zee noorden en vele schitterende grotere steden die nog niet zijn ontdekt maar het bezoeken waard zijn. Er is geen enkele site op internet die zulke foto's heeft. De Ministerie van Toerisme heeft foto's maar dan alleen algemene foto's van de toeristische zeekusten.

 

Ik heb nu een budget van 5000 euro weten te sparen. Dit is helaas voor die 3 maanden niet voldoende. Daarom zoek ik eigenlijk een bedrijf/persoon die mij wil sponsoren. Ik heb berekend dat ik ca. 15 duizend euro nodig heb. Als tegenprestatie zou ik de volgende dingen kunnen aanbieden:

 

1. Ongeveer 4 a 5.000 hoge kwaliteits digitale foto's van bijna heel Turkije. Zowel de steden als de dorpen, als het natuur als de toeristische gebieden. Men kan deze foto's gebruiken voor hun internetsite (reisbureau's?) of bedrukte media.

 

2. De sponsor zou reklame kunnen maken op de site dmv een banner.

 

3. ?

 

Nou is mijn vraag: Wie weet hoe ik een sponsor kan vinden die mijn kosten wil betalen? Welke dingen kan ik nog meer bieden als tegenprestatie? Welke bedrijven zouden geinteresseerd kunnen zijn zodat ik contact met hen kan opnemen?

 

Of kent men hier iemand of een bedrijf dat geinteresseerd zou kunnen zijn?

 

Ik bedank u alvast voor uw hulp.

 

(Mijn mail: fotoproject@hotmail.com)

 

P.S. Mijn achtergrond: Ik heb als fotograaf gewerkt voor diverse bedrijven, zoals kranten en tijdschriften.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk idee!

Ik zou in eerste instantie de grootste spelers op het gebied van reizen naar turkije een samenwerkingsverband aanbieden. Ze kunnen bijvoorbeeld jouw site gebruiken voor verdere info voor hun klanten! Zelfde idee als het partnership met HL.

Verder zouden partijen in Turkije die uitstapjes en bezienswaardigheden als core hebben baat kunnen hebben bij jouw site.

 

Je laat deze partijen dan een (eenmalig) bedrag aan sponsorgeld betalen. In ruil daarvoor mogen ze (een (half)jaar of langer) gebruik maken van je site!

 

Succes

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Tis maar een los ideetje, maar misschien kun je eens contact zoeken met de uitgevers van foto-stockboeken. Ik heb geen flauw idee wat ze aan een fotograaf betalen & wat de eisen aan de foto's zijn, maar wellicht zou je zo (een deel van) je foto's ten gelde kunnen maken?

 

Let er natuurlijk wel op dat je niet alle rechten op je eigen materiaal verkoopt, anders heb je er straks nog steeds niets aan ;)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Voor zover ik weet verdien je pas aan foto's bij een stockbureau als derden je foto's willen kopen. Het stockbureau rekent dan commissie en jij ontvangt de rest. Kan bij bestaande foto's, maar dus nog niet met foto's die je nog moet maken. En hetzelfde geldt denk ik met een site die nog niet af is, maar wel je wel partnership voor vraagt? Mensen willen vaak eerste zien en dan pas investeren.

 

Maar het idee van BenM en Evert is zo slecht nog niet. Wellicht zijn er 'toeristische' ingangen te bedenken. Bijvoorbeeld vakantiefolders, infogidsen, lonely planet e.d. die je op voorhand wat opdrachten geven van plaatsen waar je voor hen foto's van kan maken.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik zou denken aan het ministerie van toerisme in turkije, of het Turks verkeersbureau hier in Nederland. Zij zijn de grootste belanghebbende en opgericht om het toerisme naar Turkije te bevorderen. Het Turks Verkeersbureau leverd ook foto's voor de ANWB.

 

Inlichtingen: Turks Verkeersbureau, Den Haag, telefoon 070-3469998

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Leuk idee, ik ben vaak naar turkije geweest (mijn huwelijksreis was een rondreis door Turkije, erg gaaf).

 

Ik denk dat je beste ingangen de voorstellen van Nils zijn. Ben en Evert hebben er ook goede ideeën over.

 

Bedrijven als mapquest.com zouden het ook interessant kunnen vinden.

 

Je grootste probleem lijkt me niet het maken van de foto's of het organiseren van je reis. Ik maak me veel meer zorgen over de editorial kant van je plan.

 

Het opzetten en onderhouden van een dergelijke content intensieve site is erg veel werk. Ga eens met portal sites als Yahoo, msn, AOL, etc. babbelen. Zij zouden een verslag van je reis kunnen maken, een soort van gesponserde versie van letmestayforaday.com?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Neef zegt:

 

1. Contact opgenomen met reisbureau's. Allen doorverwezen naar grotere tour operators.

 

2. Contact opgenomen met touroperator's. Geen enkele geinteresseerd. Het rare is ook dat geen enkele over normale stadsfoto's beschikken maar slechts foto's van hotels (in hun catalogus).

 

3. Contact opgenomen met verschillende spelers op het gebied van reizen naar Turkije. Ook geen geinteresseerde.

 

4. Stockbureau's. Nope, niet mijn ding.

 

5. Turks verkeersbureau. Niet geinteresseerd. Ze willen het wel gratis op hun site als ik klaar ben met de foto's. :-\

 

6. Internationale reisorganisaties: Moeilijk, weinig tijd en onhaalbaar.

 

Helaas heeft niemand interesse, terwijl men geen goede foto's heeft over Turkije. Enige mogelijkheid is denk ik om een krediet af te sluiten en de reis te vergoeden. No other choise. :(

 

M'n neef heeft trouwens www.worldturkey.com geregistreerd.

Link naar reactie
  • 0

Neef zegt:

Helaas heeft niemand interesse, terwijl men geen goede foto's heeft over Turkije. Enige mogelijkheid is denk ik om een krediet af te sluiten en de reis te vergoeden. No other choise. :(

 

OK, en hier begint het ondernemerschap ;) Volgens mij zijn er nog keuzes zat hoor.

 

Wat dacht je van bedrijven in de steden die je bezoekt, zij sponsoren een foto van je, iets van: Cappadocia sponsored by Capadoccia Balloons (een balonvlucht over Cappadocia is trouwens een onwijze aanrader!). Of, Istanbull by night door piet patat "de enige Nederlandse patat in Istanbul!"

 

Probeer je budget zo ver mogelijk in te krimpen, klop nog een keer bij allerlei ministeries aan, ga naar turkse belangenverenigingen in Nederland, gun ze een kans om via hen al het moois van turkije tentoon te stellen.

 

En hier het beste idee van allemaal, zoek 3, 4 of 5 vrienden/kennissen uit en zorg voor grote hoeveelheden drank. Ga met zijn alle gezellig ergens zitten en ga brainstormen hoe jij aan je geld kan komen. Je zal versteld staan hoe onwijs veel mogelijkheden je nog hebt.

 

Veel succes in ieder geval!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam via een nieuwsbrief op de volgende site terecht.

 

http://www.picturesofplaces.com

 

Mogelijk dat je wat met hen kan?

 

Bedankt voor je hulp. :)

 

Ik heb die site zelf en dergelijke sites al bezocht. Ze hebben allemaal hetzelfde soort foto's. Ze zijn niet professioneel, onscherp en steeds weer de klasieke plaatsen. Voorbeeld: In Istanbul neemt men alleen foto's van de 2 grote moskeeen. Terwijl Istanbul veel meer is. En ik snap trouwens niet hoe die site mij (neef) financieel kan ondersteunen. Hulp vragen van buitenlandse sites is niet echt haalbaar. Een site/bedrijf in Amerika heeft geen interesse om iemand die men niet kent financieel te ondersteunen helemaal in Nederland. En de tijd is te kort, want er is nog 2,5 maanden.

 

Ik zal het verschil laten zien van Istanbul (oude centrum) die men normaal gesproken neemt, en de echte Istanbul. Want als men foto's neemt van New York, dan neemt men toch ook geen foto's van de krottenwijken? Maar voornamelijk Manhatten. Ik wil me voornamelijk richten op straatfoto's, dagelijkse leven, uitgaansplaatsen, etc.

 

ALGEMEEN BEKEND ISTANBUL:

 

x01.jpg

 

x02.jpg

 

x03.jpg

 

 

ECHTE ISTANBUL:

 

h001.jpg

 

h002.jpg

 

h003.jpg

 

h004.jpg

 

h005.jpg

 

h006.jpg

 

h007.jpg

 

h008.jpg

 

h009.jpg

 

h010.jpg

 

h011.jpg

 

h012.jpg

 

h013.jpg

 

h014.jpg

 

h015.jpg

 

h016.jpg

 

h017.jpg

 

h018.jpg

 

h019.jpg

 

h020.jpg

 

h021.jpg

 

h022.jpg

 

h023.jpg

 

h024.jpg

 

h025.jpg

 

h026.jpg

 

h027.jpg

 

h028.jpg

 

h029.jpg

 

h030.jpg

 

h031.jpg

 

h032.jpg

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, wat een onwijs gave rij foto's! (het zijn er wat veel, maar wel onwijs gaaf). Nu is het mij ook een stuk duidelijker wat je probeerd te bereiken. Ik heb zelf redelijk wat gereisd en het valt mij op dat het er altijd anders uit ziet dan in de gidsen en foto's die je normalitair vindt.

 

Hoe ga je om met het benaderen van je prospect sponsors? Als je ze gewoon belt of een briefje stuurt dan krijgen ze nooit een goed idee van de sfeer die je neerzet met je foto's.

 

Ik zou zowieso een soort van experience portfolio opzetten.

 

"Meneer, bent u wel eens in Istanbul geweest? Nee, nou ik zou u en andere mensen graag het gevoel van Istanbul/Turkije laten zien. Hier ziet u een voorbeeldje."

 

Met een goede presentatie kan je mensen veel beter voor je idee enthousiasmeren, want wat je wilt doen is volgens mij behoorlijk anders dan de standaard reisgidsen..... !!! .... Heb je al contact opgenomen met uitgevers van Lonely Planet en Rough guides etc? Knal hun overhoop met een goed inelkaar gezette emotie portofolio! Volgens mij maak je daar (met de juiste commerciele aanpak) behoorlijk kans op het vinden van sponsor geld.

 

Even over piet patat gesponserde foto's, voor hetgeen dat jij maakt zal dat waarschijnlijk niet zo passen.

 

Een ander idee zijn culinaire gidsen, of calenders, misschien backpacker organisaties, reclame bureaus (met het oog op verkopen van emotie beelden misschien?)

 

Ik zou in ieder geval ZEKER NIET opgeven. Je hebt volgens mij een leuk idee, en daar moet je voor vechten!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mooie foto's! Toch even wat (oprechte maar kritische) kanttekeningen op je project:

 

Vraag je in eerste instantie af waar je nu eigenlijk je geld mee wil verdienen. Zijn dat de banners op je site? Of zijn dat de foto's die je maakt?

 

Ik krijg het idee dat je graag een paar maanden wil fotograferen, maar daar het geld niet voor hebt. Nu zoek je bedrijven die je hobby willen sponsoren. Als ruil voor het in stand houden van jouw hobby krijgen zij een banner op je site. Niet echt een serieuze onderneming, als je het mij vraagt.

 

Als je geld wilt verdienen met je site, vraag je dan de volgende zaken af: Wat is de toegevoegde waarde van jouw site? Wie komen op jouw site af? Cultuurliefhebbers? Vakantievoorbereiders? Neder-Turken? Waarom komen mensen dan jouw site bezoeken? Foto's, informatie, ontspanning? Is dat gratis of moeten ze daar voor betalen? Hoeveel bezoekers verwacht je dan met jouw formule? Bij voldoende bezoekers kun je redelijke tarieven vragen voor je banners. In dit geval is jouw fototrip een middel om foto's te verkrijgen die de content van jouw website bepalen.

 

Als je geld wilt verdienen met je foto's, kun je misschien beter een reisboek (laten) uitgeven over Turkije. Eventueel aangevuld met ansichtkaarten en een kalender. Maar dan zullen de royaltyopbrengsten jouw Turkije trip moeten terugverdienen. Op de zelfde manier werken stockbureau's. Jij investeert geld en tijd om de foto's te maken, en de verkoop van de foto's besteed je uit aan het stockbureau.

 

Je kunt natuurlijk ook een combinatie maken, dat jouw fotoboek en calenders te koop zijn via jouw site, maar dat bezoekers een gratis virtuele ansichtkaart kunnen versturen.

 

Er zijn mogelijkheden genoeg, maar pak het wel bedrijfsmatig aan. (maar da's mijn advies) ;D

Link naar reactie
  • 0

Ruben, ik heb ook niet gezegd dat het een commercieel initiatief was. Ik ben eerlijk gezegd niet geinteresseerd om winst te maken met dit idee. Ik ben alleen gefrustreerd door de onwetendheid en vooroordelen die ik dagelijks tegenkom. Er zijn nog steeds Nederlanders die denken dat Turkije een Arabisch land is waar men op kamelen rijdt. Elk Nederlander (of Europeaan) die zijn gedachtes veranderd is voor mij goud waard.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal ontwikkelingen:

 

1. Ik ben uitgenodigd door een grote landelijk bekende reisorganisatie. Ze hebben interesse. Dus toch gelukt :)

 

2. Via via zijn we op een super gouden idee gekomen met een enorm potentie. Volgens mij is het een enorm gat in de markt. ;D

 

Ik zal jullie op de hoogte houden over de ontwikkelingen. Ook na de zomer.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie op de hoogte houden, dus daarom de nieuwste ontwikkelingen. Het plan is eindelijk gelukt.

 

Ik ben gesponsord door een landelijk bekende reisorganisatie. Ik zal de naam niet noemen maar jullie kennen hem allemaal denk ik. Het eerste gedeelte van het sponsorgeld is overgemaakt. De directeur is een heel aardig man die veel interesse toont aan het project. Ik heb tevens een digitale videokamera van het bedrijf gekregen om bewegende beelden te nemen van mooie plaatsen. De films worden later als .mpeg op het web geplaatst.

 

Er zijn een aantal wijzigingen aan het plan. Ik zal rond 5 juni a.s. naar Turkije gaan en rond 10 september terugkomen. Voor 3.5 maanden dus. Er zal ongeveer 10.000 foto's worden genomen van 5-6 megapixels van in totaal 127 steden/omgevingen. 10 duizend foto's van 5-6 MB groot. Dat wordt dus een laptop met een groot harddisk en cd-writer :)

 

De foto's zullen met de volgende digitale spiegelreflexcamera worden genomen (Canon EOS 10D):

 

20893259_1_camera+on_300.gif

 

Bijzonderheden:

Resolution: 6.3 Megapixel

Image sizes: 3072 x 2048

Zoom: Hangt af van de lens.

Sensitivity: ISO 100 tot ISO 3200

Shutter: 30 sec. tot 1/4000 sec.

Aperture: F1 - F91

 

Hieronder de geplande route. De map is groot, dus alleen

de link geplaats om de layout niet te verneuken.

 

http://www.worldturkey.com/guzer01.jpg

 

Er wordt begonnen in Istanbul en geeindigd in Canakkale. De kleinere plaatsen zijn niet vermeld, maar in totaal dus 127 plaatsen. Het wordt een enorme klus om slechts binnen 100 dagen al deze plaatsen af te reizen. Voor sommige plaatsen hebben we zelfs slechts 2 a 3 uur om foto's te nemen. Maar volgens de zeer gedetailleerde plan die ik heb gemaakt moet het lukken (Ik zal na het project naar een psycholoog gaan voor anti-stresmeditatie ;D ).

 

Er zullen foto's worden genomen van de volgende situaties:

- Natuur/Panorama foto's

- Straatfoto's (het belangrijkste)

- Uitgaansmogelijkheden / bars / diskotheken

- Strand / winkels

- Omgeving van de stad

- Historische atracties en plaatsen

- Mensen

- Eten/Drinken van dat gebied

- Avond/Nachtfoto's

 

 

De website www.worldturkey.com is al geopend. Ik heb voor de test een site gemaakt waar de map van Turkije is afgebeeld. Dit is slechts een test en grotendeels als voorbeeld genomen van een ander site (van een ander land). Vanaf 1 november a.s zal de site worden gemaakt in 5 talen. Ik verwacht ongeveer 100.000 unieke bezoekers per maand ( +/- 3.000 per dag).

 

Ik zou het fijn vinden als jullie nog aan- en/of opmerkingen hebben. Zowel over de reis als de site.

 

:)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gefeliciteerd hoor!

 

Bij de foto's hier in de topic mis ik eigenlijk nog:

"The Bosporus at Night" ;D

 

Ik ben daar 's avonds eens doorheen gevaren, en dat is zo'n geweldig gezicht met al die lichtjes (overdag ook trouwens vanaf een boot) :o :o :o

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ik ben inmiddels terug in Nederland. Van begin juni tot begin september heb ik 3 maanden lang rondgezwerft in Turkije. In totaal heb ik 8.700 foto's genomen van ongeveer 80 plaatsen. Met de gehuurde auto (voor 3 maanden) in Istanbul heb ik in totaal 20.000 km gereden. Het was moeilijker dan ik dacht. Straat voor straat aflopen en foto's nemen in een temperatuur van 40 graden in de schaduw was geen pretje. Ik ben daarom ook 2 keer opgenomen in een ziekenhuis. Eenmaal vanwege een zonnesteek en eenmaal vanwege uitdrogingsverschijnselen. ;D Wat ik ook niets vond is om steeds bij elk plaats weer een hotel te zoeken en je spullen uit te laden. Maar dit moest allemaal gebeuren. Volgens mij is het de eerste dat zo'n project in Turkije wordt gedaan. Nu heb ik dus heel wat hoge kwaliteitsfoto's van 6 megapixel. Verkleinde versies zal ik gebruiken om mijn website.

 

De reisorganisatie die mij sponsorde heeft dacht ik 27 vestigingen in Nederland en stuurt jaarlijks 250.000 toeristen naar de vakantiebestemming. De organisatie vond de foto's heel goed en de samenwerking was ook leuk.

 

Ik ben op dit moment bezig om www.worldturkey.com te ontwerpen. Het wordt, zoals eerder vermeld, de grootste foto en informatie site van de wereld over Turkije. Er zullen, incl mijn foto's ca 20.000 foto's te zien zijn van meer dan 100 plaatsen. Het ontwerp die ik nu heb is slechts een proefje. De reisorganisatie is bereid om een complete server aan te schaffen voor de site. Dus ook daarvoor een sponsoring. Als tegenprestatie wordt hun link op de site vermeld zodat men bij interesse direct een reis via hun kunnen boeken.

 

Hoe heb je je sponsors uiteindelijk weten te overtuigen?

 

Meer foto's en meer plaatsen :)

 

 

Ten slotte hier een aantal foto's die ik heb geschoten (verkleinde versies):

 

Istanbul panorama:

istanbul04.jpg

 

istanbul23.jpg

 

istanbul24.jpg

 

Marmaris/Turunc:

turunc03.jpg

 

turunc04.jpg

 

turunc05.jpg

 

turunc06.jpg

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als je Worldturkey goed in de markt zet, komt de aandacht voor je foto's vanzelf. Ik neem althans aan dat de landelijke en regionale toerisme-promotors in Turkije ook eens wakker worden. En anders zou een grote telecom-maatschappij, bank of airline dit project onder z'n hoede moeten nemen. KLM heeft enorm veel gedaan aan de promotie van NL als reisbestemming.

 

Heb je je prachtige project al onder de aandacht gebracht van de Turkse media? Meteen doen, en benadrukken dat je amper support kreeg. Vervolgens de hele collectie + website samen of apart voor een grote som verkopen, en een reis naar het volgende land op poten zetten.

 

Zijn uitgevers van reisgidsen niet geïnteresseerd? De combinatie van beeld en beschrijvingen is ideaal, zeker als je op de website een link kan leggen tussen lokatie en actuele informatie.

 

iIg vette complimenten!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Quilix ... onwijs kickeh die foto's.

 

<>

 

Ik heb een bevriende fotograaf. Die heeft een heel archief van foto's van interessante gebouwen in Nederland tot mooie spots in India. Hij boert goed. Tenminste voor zijn maatstaven (wonen, eten, drinken en reizen).

Ik zal eens aan hem vragen waar hij zijn foto's "te kijk" heeft en verkoopt. Heb wel even geduld ... want mijn fotograafvriend is erg zwerverig (kan op reis zijn).

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.