• 0

Nieuwe BV; verdeling aandelen en verhouding aandeelhouders

Beste HL'ers,

 

Ik ben een startende ondernemer en heb een aantal vragen, ik zal deze zo gestructureerd mogelijk proberen te omschrijven, eerst wat achtergrond informatie.

 

Ik heb ongeveer anderhalf jaar geleden een nieuw concept bedacht voor internet (jaja, zoals zovelen ;)) en na veel denken is dat onlangs gekomen tot een behoorlijk uitgewerkt concept. Vervolgens ben ik in contact gekomen met twee personen die willen investeren in de uitvoering van het concept. Met z'n drieen zullen we evenveel tijd en passie in het product gaan investeren. We zullen nog geen investeerders aan boord gaan trekken voordat we een proof of concept hebben (ofwel, de eerste revenue)

 

Ik heb dan ook de volgende vragen:

1) Wat is in dit geval een redelijke verdeling van de aandelen bij oprichting van een BV? Rekening houdend met het feit dat ik de oorspronkelijke bedenker ben van het concept (ook al wordt het idee nu natuurlijk in de uitvoering nog hier en daar aangepast)

 

2) Stel dat er een aandelenverhouding zou onstaan gebaseerd op gelijke waarde, dus 1/3 voor alle drie de partijen, dan kun je je voorstellen dat ik wil voorkomen dat ik onvoldoende zeggenschap heb in de BV, hoe is dit op te vangen?

 

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties!

 

Groet,

 

JJM Boer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Een lastige vraag. Niet zozeer juridisch, maar veel meer omdat het een kwestie van geven en nemen, en vertrouwen is. Statutair en in de aandeelhoudersovereenkomst is het nodige te regelen om te voorkomen dat één aandeelhouder buiten spel wordt gezet.

 

Hierbij kan ook worden gedacht aan prioriteitsaandelen, waarmee aan de desbetreffende houder een bijzondere machtspositie wordt verstrekt.

 

In beginsel is een basis van gelijkwaardigheid wel aan te bevelen omdat andere scenario's al snel tot discussies kunnen gaan leiden. Bedenk daarbij dat een ongelijkwaardigheid in de verdeling vanuit de startpositie gemotiveerd moet kunnen worden.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.