• 0

concurrentiebeding en freelance

Dag Allen,

 

Als gast bezocht ik dit forum al een tijd en heb ik veel gelezen over het concurrentiebeding en relatiebeding, helaas heb ik de antwoord op mijn vraag niet gevonden. Op dit moment werk ik als consultant bij een klant die zeer tevreden is. Ik zit eraan te denken om als freelancer te starten en de betreffende klant heeft aangegeven mij dan graag te willen inhuren.

 

Bij mijn huidige werkgever heb ik een concurrentiebeding moeten tekenen. Hierin wordt mij verboden:

 

'gedurende 1 jaar na beeindiging van de arbeidsovereenkomst, een onderneming gelijk, gelijksoortig of aanverwant aan die welke door (bedrijfsnaam huidige werkgever) wordt gedreven op het ogenblik van het einde van het dienstverband en/of welke genoemde vennootschap alsdan voornemens te zijn te gaan drijven, te vestigen en/of in een dergelijke onderneming deel te nemen, hetzij direct of indirect en/of bij een dergelijke onderneming al dan niet in dienstbetrekkening werkzaam te zijn, adviezen te verstrekken en/of op andere wijze rechtstreeks of zijdelings betrokken te zijn, alles ongeacht of deze activiteiten al dan niet tegen betaling plaatsvinden'

 

Er is geen relatiebeding van toepassing. Ik vind het concurrentiebeding erg uitgebreid. Het lijkt erop alsof ik niet in de branche werkzaam mag zijn waarin mijn specialiteit ligt. Via bekenden ben ik al bezig om het beding aan een arbeidsjurist voor te leggen. Toch zou ik erg graag willen weten wat jullie van dit beding vinden; is het rechtsgeldig? Mag een concurrentiebeding zo ruim zijn dat je niet meer in dezelfde branche kunt werken?

 

Alvast bedankt!

 

gr baffel

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het beding is rechtsgeldig, tot een rechter zover krijgt dit beding te vernietigen of te matigen.

 

Verstandiger lijkt mij met uw werkgever afspraken te maken...

 

(overigens wordt het meenemen van klanten, zoals u dat schetst, nogal eens beschouwd als handelen in strijd met het goed werknemerschap en leidt dit tot schadeplicht aan de zijde van de werknemer.)

Link naar reactie
  • 0

Baffel,

 

Een dergelijke situatie is al vele malen aan de orde geweest op Higherlevel. Met de zoekfunctie is hierover dan ook veel terug te vinden.

 

Natuurlijk is een letterlijk gelijk concurrentiebeding terug te vinden, maar daarvoor willen we Higherlevel ook niet laten gebruiken, om de welbekende reden. Om de reden voornoemd zal dit topic dan ook worden gesloten na deze post.

 

Toch een kleine inhoudelijke opmerking. Ik sluit mij geheel bij StevenK aan. Bedenk hierbij voorts dat je als freelancer een ander bedrijf voert dan de werkgever, die - naar ik mag aannemen - een consultancy annex detacheringskantoor runt. Niet dat je daarmee gevrijwaard bent van claims, maar de aard van het bedrijf is toch wezenlijk anders.

 

Kortom. Ga met de werkgever praten. Het meest gangbare is dat in dit soort situaties met de werkgever een afspraak wordt gemaakt waarbij de start als freelancer wel mogelijk wordt, maar een percentage van de omzet aan de werkgever wordt afgedragen. De percentage's varieren van 20 tot 50% van de omzet, wanneer het gaat om een verlening van een opdracht.

 

Bedenk daarbij wel dat jouw zelfstandigheid voor de opdrachtgever problemen mee kan brengen. Dit voor wat betreft het fictieve dienstverband. Zeker wanneer het gaat om een geruisloze overgang. Zoek hiervoor ook in Higherlevel op""fictif dienstverband"of "VAR". Succes

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.