• 0

Advies over patent op gamesoftware?

Hallo, een vraagje,

 

Heeft er iemand ervaring met patent op software (in dit geval een game)?

Op dit moment werk ik aan het concept voor een computer entertainment spel.

Wat ik er over kwijt kan, ik gebruik een standaard inputdevice zeg (grote) joystick die via een groothandel uit china naar nederland geimporteerd wordt. Op basis van deze game controller ontwerp ik nu een spel.

 

Nu is en zijn er op basis van deze gamecontroller al meer software en complete opstellingen binnen nederland in omloop.

 

Na een eerste contact met deze partijen zeiden zij, ik zou het niet doen. Wij hebben het patent er op, dus je gaat dus de fout in wanneer je ook zoiets commercieel zou ontwikkelen en bouwen.

 

Ik kan er nog niet alles over kwijt, maar mijn ontwerp is duidelijk anders van opzet en voor een andere doelgroep en omgeving bestemd.

 

De game input anders?

Nee gebruik de standaard game controller en deze kun je alleen als zodanig gebruiken.

De software, deze zou duidelijk afwijken van huidige nu beschikbare waar het patent op rust.

Ik kan in dit stadium nog niet met namen en meer details komen.

Maar iemand een idee over hoeveel anders moet software (game) zijn om het zonder patent schending in de markt te zetten? Kan ik aan degene, die zegt wij hebben het patent, inzage hier invragen of waar zij het patent hebben geregistreerd?

 

Wanneer wijkt dus gamesoftware af van de bestaande software.

Je hebt zoveel software die op elkaar lijkt, maar toch anders is wat betreft grafische uitvoer, omgeving en doelgroep.

 

Misschien is deze vraag naar advies wat kort door de bocht, maar ik kan niet met alle details op tafel komen. Maar met een pm wil ik best wat verder gaan. Daar de investering tot nu toe niet meer als 500.00 euro is kan ik het nu nog relatief goedkoop afblazen, vandaar mijn vraag.

Om misverstanden te voorkomen, ik wil totaal de andere partijen niet in hun vaarwater gaan zitten. Doelgroep voor concept is totaal verschillend.

Ik denk er ook over om deze bedrijven te benaderen met mijn ruwe concept en te vragen,

hoe staan jullie hier tegen over? Is dit slim?

 

Alle advies of suggesties zijn welkom.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Descartes,

 

Het is me niet helemaal duidelijk waarop het patent waarover je spreekt gebaseerd is. Ik krijg de indruk dat het gaat om de interface met de game controller. Er valt niet uit te sluiten dat daar een patent op zit. Je geeft echter aan dat het om een "standaard" controller gaat. Indien de interface reeds bekend was voordat het patent aangevraagd was, zal het lastig worden om daar alsnog een patent op te krijgen. Indien de aanvrager echter de fabrikant van de game controller is, dan kan ik me voorstellen dat ze iets "nieuws" hebben ingebouwd, en alvorens de game controller op de markt kwam, patent hebben aangevraagd.

 

Al met al is het lastig je situatie te beoordelen zonder de details te kennen van het betreffende patent en zonder jouw specifieke product te kennen. Indien je meer zekerheid wilt, dan raad ik je aan een octrooigemachtigde te zoeken. Vooral omdat het patenteren van met name software ingewikkeld is.

 

Overigens zijn patenten in eerste instantie (gedurende 18 maanden) geheim, maar daarna worden ze openbaar. De databases zijn voor iedereen te raadplegen:

Nederlandse octrooien: http://145.69.210.93/BasisregisterWeb/ (registratie is gratis)

Europese patentaanvragen: http://nl.espacenet.com/search97cgi/s97_cgi.exe?Action=FormGen&Template=nl/nl/advanced.hts

Amerikaanse patentpublicaties: http://patft.uspto.gov/netahtml/PTO/search-adv.htm

Internationale patentaanvragen: http://www.wipo.int/pctdb/en/

 

Je kunt in deze databases vaak ook zoeken op aanvrager. Let er echter op dat diverse bedrijven hun patenten op naam van een speciale dochter hebben staan, die een andere naam kan hebben.

 

Succes,

Abe

 

 

Link naar reactie
  • 0

Octrooien op software zijn in principe alleen geldig als ze aan de eisen van octrooieerbaarheid voldoen en daar zit een probleem. Er moet naast nieuwheid en niet voor de hand liggendheid een technisch probleem worden opgelost. De vraag is dus in hoeverre een instructieset, wat feitelijk niet meer is dan een tekst, een technisch probleem oplost. Ik heb wel gelezen dat een software programma dat een equivalent hardware probleem oplost wel degelijk octrooieerbaar is. Het is erg ingewikkeld op zijn minst.

 

Stel dat de techniek, ik begrijp de toepassing van een bepaalde combinatie van hard- en software, geoctrooieerd is dan is toepassing ervan ook als de software wordt aangepast mogelijk inbreuk.

 

Dat hoeft je er niet van te weerhouden om de techniek uit te ontwikkelen en te gaan overleggen in hoeverre je inbreuk pleegt en of dat eventueel op te lossen is door de techniek aan te passen of een licentie te nemen op de bestaande techniek. Mogelijk kan je samen gaan werken en een "ruil" voorstellen.

Link naar reactie
  • 0

Software valt in beginsel onder het auteursrecht. Het verkrijgen van een octrooi op uitsluitend software is in Nederland niet mogelijk. Wel kan een octrooi worden verkregen op bijvoorbeeld een machine die wordt aangestuurd door software. Het geheel zal dan octrooirechtelijke kunnen worden beschermd. De software als zodanig niet.

 

Indien de door u ontwikkelde software duidelijk afwijkt van bestaande software, hebt u een zelfstandig werk in de zin van de auteurswet gemaakt. Uw software zal dan auteursrechtelijk zijn beschermd. De vraag in hoeverre uw software van andere software moet afwijken om geen inbreuk op te leveren is niet eenvoudig te beantwoorden. Uitgangspunt is wel dat indien u de software hebt geprogrammeerd, al snel sprake zal zijn van een eigen auteursrechtelijk beschermd werk. Het gaat op dit punt dus uitsluitend om de code. De grafische weergave op het scherm (dus het gamedesign) dient ook voldoende te verschillen van de reeds bestaande games.

 

Mark Krul

Link naar reactie
  • 0

De bescherming door het auteursrecht bij software is erg beperkt. Alleen als de tekst duidelijk de stempel draagt van de maker (zoals in litteratuur) is er sprake van bescherming. De achterliggende ideeën en algoritmes, het belangrijkste in sofware, zijn niet beschermd.

 

Als zoals ik al eerder aangaf, als de software tot een verbetering van de techniek leidt is volgens deze bron octrooi mogelijk.

 

http://www.iusmentis.com/octrooien/software/netkwesties291101/

 

Juist de combinatie van hard- en software kan octrooiwaardig zijn, als door de software een technisch effect wordt verkregen. Bijvoorbeeld zoals ik ergens las de toegangstijd tot een harde schijf wordt erg beperkt kan er m.i. octrooi aangevraagd en verkregen worden. Als u (mr Krul) een andere visie heeft dan lees ik die graag.

Link naar reactie
  • 0

Zoals bovenstaande reacties al duidelijk maken is dit zeer moeilijke materie.

Ik zou een expert inschakelen.

 

Als het om software alleen gaat, zal het niet zo'n vaart lopen. Maar met een expert weet je het zeker (hoop je).

 

Weet iemand dergelijke experts?

With kind regards/Met vriendelijke groeten/Kinh chao,

--------------------------------------------------------------

 

I.M.I.K. Solutions B.V

WWW: http://www.imiksolutions.com

Link naar reactie
  • 1

@Hans,

 

Ik ben het met u eens. De auteursrechtelijke bescherming op software is beperkt. Met betrekking tot software-octrooien moet het inderdaad gaan om meer dan alleen de code. De code moet kunnen worden ingebed in een stuk hardware en tot een technisch resultaat leiden. De software moet dus een technisch effect teweeg brengen. Een goede uitleg is te vinden op de website van ICT Office: http://www.nederlandict.nl/index.shtml?id=1686

 

 

Mark Krul

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens ga je altijd besprekingen/onderhandelingen in als je op datgene wat je heb ontwikkeld, patent hebt aangevraagd. Ook als de andere partij patent(en) te hebben. Immers is het meestal zo dat partij A patent op gebied A heeft (aangevraagd) en partij B op gebied B. Die gebieden A en B kunnen elkaar (deels) overlappen of ook helemaal niet. Als partijen (binnen de geheime anderhalf jaarstermijn) hun patent(aanvragen) niet aan elkaar willen laten zien (en dat is wel verstandig) is op basis van die wederzijdse patenten zelf niet veel te onderhandelen. Wat wel belangrijk is, is dat je je tegenover de andere partij duidelijk maakt dat je je eigen idee/vinding belangrijk genoeg vindt om dat/die te beschermen. En dat die andere partij dus niet zomaar met jouw idee/vinding aan de haal kan gaan. Je geeft daarmee dus ook een signaal af van (meer) gelijkwaardigheid in de onderhandelingen/besprekingen.

 

Wat het onderhavige geval betreft, ik heb natuurlijk op basis van de sumiere gegevens nog geen gevoel voor de inventiviteit (en dus octrooieerbaarheid) van de vinding; dat zou eventueel in een bilateraaltje kunnen worden besproken. Er zijn natuurlijk nogal wat patenten op games (ik telde op Espacenet ruim 1700). Maar dat geldt voor veel vindingen natuurlijk; en ondanks dat worden toch ook weer veel aanvragen verleend.

 

Overigens, dat er een op zich bekende "state-of-the-art" game controller wordt gebruikt, is op zich geen probleem; als het spel (of de implementatie van dat spel) maar voldoende nieuw en inventief (slim, aardig, handig, etc.) is. Ik kreeg overigens de indruk dat de partij waarmee u al even contact had, deed voorkomen dat zij patent op alle soorten van gebruik van die game controller hebben. Ik heb de indruk dat dat bluf is. En dat de claims van hun patent(aanvrage) heel wat beperkter zijn dan men (gemakshalve) doet voorkomen.

 

Of u hiermee verder moet gaan, weet ik niet. Het laten schrijven van een patentaanvraag kost natuurlijk wel wat en of de partij waarmee al contact hebt gehad nadat u een patentaanvraag hebt ingediend dan toch wel interesse in uw vinding zal hebben is natuurlijk de vraag.

 

Ik laat het hier maar even bij. Misschien hebben/krijgen andere collega's betere/aanvullende gedachten.

 

Vriendelijke groet

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

De topic was inmiddels een jaar oud.

Maar toch bedankt voor jullie reacties.

De gamecontroller was geen probleem, zit geen pattent op.

Software en spelontwerp is ook duidelijk anders, dus we zijn het nu marketing technisch

aan het uitwerken. Omdat wij een ander marktsegment als de conculega's hebben was ook dit geen probleem.

 

gr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.