• 0

Andorra en BTW

Ik heb iemand uit Andorra die wat goederen van mij wil kopen (particulier). Maar ik vraag me af of ik daar wel of geen btw over moet berekenen? Volgens de tabel op de site van de belastingdienst behoort Andorra niet tot het BTW- en douanegebied (zou dus uitvoer betreffen), maar voetnoot 11 zegt: "Andorra vormt een douane-unie met de EU. Er geldt een speciale regeling voor landbouwgoederen." http://www.douane.nl/particulier/overzicht-eu

 

 

??? hoe zit het nou? (ik verkoop geen landbouwgoederen)

In Andorra zlf heffen ze geen btw, maar dat heeft met mij als nl bedrijf weinig te maken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Geen BTW bij uitvoer

 

Als u als ondernemer goederen uitvoert, geldt het 0%-tarief. Dit betekent dat u over uw uitvoer geen btw hoeft te betalen. U moet dan wel de uitvoer van de goederen kunnen aantonen. Het 0%-tarief geldt ook voor de bevoorrading van zeeschepen, reddingsboten, oorlogsschepen en luchtvaartuigen die als openbaar vervoermiddel worden gebruikt in het internationale verkeer, met goederen die zich al wel in het vrije verkeer bevinden. Voor de bevoorrading van pleziervaartuigen en sportvliegtuigen geldt het 0%-tarief niet. Het 0%-tarief is ook van toepassing op de levering van goederen aan opvarenden van uitgaande zeeschepen die buiten de EU wonen (kapitein en bemanning). De goederen moeten in dit geval aan boord van het zeeschip worden geleverd en u moet beschikken over een geldig certificaat van uitvoer.

 

U moet duidelijk en overzichtelijk uw uitvoer administreren en aantonen. De btw die u zelf bij aankoop van de goederen heeft betaald, mag u wel aftrekken als voorbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.